Gratis E-book: verdubbel jouw energie in 30 dagen
verdubbel jouw energieDownload nu

Gratis E-book: Verdubbel jouw Energie in 30 Dagen

Hoe je in 30 dagen tijd jouw energie verdubbelt door het veranderen van 1 simpele eetgewoonte.

Page content

article content

Vitaminen en mineralen tegen vermoeidheid? Dit zijn er 5!

Vitaminen en mineralen tegen vermoeidheid? Jawel, het heeft veel met elkaar te maken. Deze vraag ging ik mezelf stellen toen ik een burn-out had. Uit een bloedtest bleek dat ik heel wat vitamines en mineralen te kort had. Veelal ligt een tekort aan bepaalde vitamines en mineralen aan de basis van (extreme) vermoeidheid. Ik vertel je in deze blog over vitaminen en mineralen tegen vermoeidheid.

Vitaminen en mineralen tegen vermoeidheid

Wat zijn vitaminen?

Vitaminen zijn voedingsstoffen die ons lichaam nodig heeft om alle functies uit te voeren. Op een aantal vitaminen na halen we deze uit onze dagelijkse voeding. Vitaminen op zich bevatten geen calorieën en leveren geen energie. Toch kan een tekort wél zorgen voor energietekort. Dit komt omdat vitaminen de inwendige processen stimuleren. Ze dragen bij tot het omzetten van voedsel in energie. We hebben vitaminen nodig voor het aanmaken van haar, bot, bloed en huid. Ze zorgen eveneens voor ontgifting van het lichaam.

Ontgifting

 

Wat zijn mineralen?

Mineralen komen niet voor in planten maar worden via de bodem aangevoerd. Men spreekt tegenwoordig steeds meer van arme bodems. Daardoor hebben we steeds vaker een tekort aan bepaalde mineralen. We weten jammer genoeg niet of de aangekochte levensmiddelen voldoende voedzaam zijn. Een belangrijke voorwaarde is het telen op onvervuilde grond op biologische wijze. Een tekort aan eender welk mineraal zal zich weerspiegelen in de gezondheid. Natuurlijke bronnen aan mineralen zijn rauwe zaden en noten, rauwe tarwekiemen, luzernekiemen, spirulina, kelp en melasse. Mineralen worden dan weer uitgeput door stress, alcohol, roken, slaapgebrek, verwonding en ziekte. Ook suiker en antibiotica werken de absorptie van mineralen tegen.

Bron van mineralen, spirulina

Spirulinapoeder

Oorzaken van vermoeidheid

Vermoeidheid kan vele oorzaken hebben. Er is om te beginnen al een verschil tussen emotionele, mentale en fysieke vermoeidheid. In deze blog wordt enkel aandacht besteed aan het fysieke aspect. Wél wil ik benadrukken dat er een onderling verband is tussen de diverse aspecten van vermoeidheid. Fysieke vermoeidheid zorgt voor een hormonale disbalans. Wanneer de hormoonhuishouding niet meer gesmeerd loopt kan dat een invloed hebben op onze emotionele en mentale veerkracht. Het spreekwoord “een gezonde geest in een gezond lichaam” is zo oud als de straat. Toch klopt het nog steeds als een bus. Daarom is het belangrijk om bij extreme vermoeidheid en burn-out de fysieke oorzaken van vermoeidheid aan te pakken. In de eerste instantie dringt een gezond eetpatroon zich op. Eet gevarieerd. Zo geef je jouw lichaam de kans om veel verschillende vitaminen en mineralen op te nemen.

5 vitaminen en mineralen tegen vermoeidheid

Wat zijn nu de vitaminen en mineralen tegen vermoeidheid? Elke vitamine vervult één of meerdere essentiële functies. Het zijn in het bijzonder de B-vitamines die gelinkt worden aan een energiek gevoel. De opsomming die volgt is niet volledig maar kan jou wel de nodige inzichten verschaffen. Deze specifieke vitaminen en mineralen bestrijden vermoeidheid. Voor een uitgebreid overzicht van vitaminen en mineralen tegen vermoeidheid kan je hier de pdf downloaden: Tabel vitaminen en mineralen tegen vermoeidheid

Vitamine B12

Deze vitamine is essentieel voor de aanmaak van rode bloedcellen en een gezond zenuwstelsel. Een tekort uit zich onmiddellijk in vermoeidheid en concentratieproblemen maar ook tal van andere klachten. Voeding die rijk is aan vitamine B12 is vlees, vis, eieren en melkproducten.

Vitamine B12

Foliumzuur (vitamine B11)

Vitamine B12 en foliumzuur zijn nauw verwant. Vitamine B12 zorgt er namelijk voor dat je voldoende foliumzuur opneemt. Daarom zijn Vitamine B12- supplementen vaak verrijk met foliumzuur. Foliumzuur wordt standaard voorgeschreven als supplement voor zwangere vrouwen. Het bevordert het zenuwstelsel van het ongeboren kind en moet een open ruggetje tegengaan. Ook niet-zwangere vrouwen nemen het te weinig op. Eet voldoende groene groenten, die zijn rijk aan foliumzuur en tal van andere vitaminen.

Vitamine D

In België en Nederland hebben we vaak een tekort aan vitamine D. Dit komt omdat we deze voornamelijk opnemen via zonlicht en ons klimaat niet echt zonnig is. Bij kinderen wordt tot aan de leeftijd van 6 jaar een vitamine-D-supplement aanbevolen. In de winterperiode, als we meer binnen zijn, komen we minder in contact met daglicht. Gelukkig kan vitamine D ook via voeding worden opgenomen. Vooral via dierlijke producten en in het bijzonder vette vis zoals zalm, makreel, en paling.

Vitamine D

Magnesium

Ken je het gevoel van verkrampte spieren? Het is ontzettend pijnlijk! Het is jouw lichaam dat je komt vertellen dat je magnesium te kort hebt. Magnesium kalmeert het zenuwstelsel. Moeheid, prikkelbaarheid, zwakke spieren en bedplassen (bij kinderen) kan wijzen op behoefte aan magnesium. Je vindt het in gele maïs, rauwe tarwekiemen, groene groenten, limoenen, vijgen, appels en noten.

Magnesium

Ijzer

Tijdens mijn zwangerschap was ik extreem moe. Nog nooit in mijn leven heb ik me zo moe gevoeld. Toen bleek dat mijn ijzerwaarden bijzonder laag stonden. Ijzer is een spoorelement dat de weerstand bevordert, de groei ondersteunt en vermoeidheid bestrijdt. Een gebrek aan ijzer uit zich naast vermoeidheid ook in bleekheid, bloedarmoede, broze nagels en kortademigheid. Natuurlijke bronnen van ijzer zijn gedroogde perziken, oesters, pruimen, melasse, eidooier, niertjes, lever, havermeel en groen bladgroenten.

Vitaminen en mineralen opnemen

Zijn we wel in staat om de nodige vitaminen en mineralen op te nemen? We hebben namelijk een gezond darmstelsel nodig om de volledige voedselmachine te laten draaien. Wanneer de darmen doorlaatbaar worden (het lekkende darm-syndroom) komen enerzijds veel afvalstoffen in het lichaam terecht die er niet thuishoren. Dit kan leiden tot allerlei chronische klachten. Anderzijds komt de functie om vitaminen en mineralen op te nemen in het gedrang. Supplementen zullen dan hun werk niet naar behoren kunnen doen. De darm moet namelijk in staat zijn om deze op te nemen.

vitaminesupplementen

 

Vitaminen en mineralen terug de kans geven

Wanneer je wil dat je lichaam de vitaminen en mineralen tegen vermoeidheid kan opnemen, zal je eerst voor de basis moeten zorgen. Deze bevindt zich in de darmen. De échte oorzaak van vitaminetekort en vermoeidheid aanpakken doe je door het klimaat in de darmen aan te pakken. Dat is namelijk vaak uit balans. De slechte darmbacteriën nemen de overhand met alle gevolgen van dien. Ons Westers eetpatroon met veel suikers en koolhydraten ligt mee aan de basis van zieke en lekkende darmen.

 

Meer over de link tussen voeding en vermoeidheid?

Download het gratis Ebook “Verdubbel jouw energie in 30 dagen”.

 

Comment Section

2 reacties op “Vitaminen en mineralen tegen vermoeidheid? Dit zijn er 5!


Door Ria Coeckelberghs op 22 juli 2017

Mijn dokter die met polariteitsgeneeskunde werkt ontdekte via bloedonderzoek dat ik een groot tekort had aan het sporenelement zink. Waarschijnlijk speelde dit al een aantal jaren want mijn klachten waren divers.


Door deschuytter andrea op 30 juli 2017

moe en geen eetlust

Plaats een reactie




Phoenix WebsitePhoenix Website