arrow_drop_up arrow_drop_down
29 april 2017 

6 voedingstips bij vermoeidheid

 

Waarom voedingstips bij vermoeidheid? Het is de eerste stap naar meer energie! Want de meest letterlijke energiebron voor jouw lichaam is voedsel. Ik heb 6 voedingstips bij vermoeidheid verzameld die je meteen kunt toepassen om komaf te maken met energietekort. Ik ontdekte tijdens mijn burn-out dat wat ik wel of niet at, heel veel invloed had op mijn herstelproces. Er is een rechtstreeks verband tussen wat we eten en ons energiepeil.

Wat is de link tussen voeding en energie?

Voedsel is de meest letterlijke brandstof voor ons lichaam. Alles wat we eten wordt door ons lichaam minuscuul geanalyseerd. Datgene wat voedzaam is en energie aanlevert wordt getransporteerd naar de lichaamscellen. Datgene waar het lichaam geen raad mee weet of wat onbruikbaar is, gaat er uit. Onderschat dus zeker niet de intelligentie van ons lichaam! Voedsel met volwaardige vitaminen en mineralen is van groot belang om deze complexe voedselmachine gesmeerd te laten lopen. Zonder kwalitatief voedsel dus geen energie.

eet energie

Wat is de link tussen voeding en uitputting?

Alvorens over te gaan tot de 6 voedingstips bij vermoeidheid, sta ik graag even stil bij de link tussen voeding en uitputting die ik lange tijd onderzocht. Ik was tijdens mijn burn-out erg gefascineerd door wat de relatie was tussen mijn uitgeput gevoel en voedsel.

Stress en voeding

In tijden van stress gebruikt ons lichaam veel sneller de essentiële voedingsstoffen op. Vooral de bijnieren (waar stresshormonen worden geproduceerd) moeten hard werken. Ze geraken na langdurig onder stress te staan uitgeput. Men spreekt in dat geval van bijnieruitputting. Het hormoon cortisol slaagt er dan niet meer in om de bloedsuikerspiegel constant te houden. Net daarom hebben uitgeputte mensen meer behoefte aan suiker.  Stress is ook verantwoordelijk voor vetopslag. Een natuurlijke reactie van het lichaam om zich voor te bereiden op “slechte tijden”. Een gezond en aangepast voedingspatroon is belangrijk omdat er een schaarste is aan essentiële voedingsstoffen in het lichaam die je net nu zo hard nodig hebt. In tijden van stress en burn-out zal je er ook alle belang bij hebben om een constante bloedsuikerspiegel na te streven.

Burn-out en voeding

Er heerst een ware burn-out epidemie en toch passen zo weinig mensen met een burn-out hun voedingspatroon aan. Ze wijten hun klachten aan mentale en/of emotionele uitputting. Wat burn-out echter typeert is de fysieke uitputting. Een uitgeput lichaam heeft dubbel zoveel baat bij een aangepast voedingspatroon dan een ultragezond lichaam. Dit is de reden waarom uitgeputte mensen vaak veel gevoeliger reageren op bepaalde voedingsstoffen en zelfs intoleranties en/of allergieën ontwikkelen.

voedingstips bij burn-out

6 voedingstips bij vermoeidheid

Let op jouw suikerinname

Suiker doet jouw bloedsuikerspiegel schommelen. Dit veroorzaakt vermoeiende dipjes. Wie al weinig energie heeft kan dit best wel missen. Bovendien hebben mensen met uitputtingsverschijnselen last van een te lage bloedsuikerspiegel. Het lichaam zal daardoor vragen naar suiker. Toch maak je het alleen maar erger door eraan toe te geven. De vicieuze cirkel doorbreken kan je het beste door de dag te starten met een suikervrij ontbijt, zoals deze supersmoothie op basis van rode bieten.

Eet veel groenten

Eet ongeveer 500 gram groenten per dag en wissel veel af zodat je verschillende vitaminen en mineralen kan opnemen. Groenten zijn dé basis van een gezond voedingspatroon. Eet volgens de kleuren van de regenboog. Verschillende kleuren vertegenwoordigen verschillende vitaminen en mineralen.

Ik krijg geregeld de vraag hoe je aan zo’n grote groente-inname komt. Naast het dagelijks eten van soep, salade en groenten bij jouw maaltijden, kan je ook groenten in jouw smoothies doen. Bekijk de video voor een frisse gezonde lentesmoothie:

 

Drink veel water

Veel mensen zijn uitgedroogd. Zonder vocht kan je lichaam het voedsel niet verwerken. Water zuivert het lichaam en houdt de lichaamscellen vitaal en gezond. Het kost een uitgedroogd lichaam veel meer moeite om voedingsstoffen tot in de lichaamscellen te brengen.

Tip: met een schijfje citroen of limoen en een takje munt smaak het nog zo lekker!

suikerdetox

Eet vet

Vergeet voor eens en voor altijd dat vet ongezond is. Ons lichaam heeft vet nodig. Wanneer de energie uit suikers en koolhydraten is opgebruikt, haalt het lichaam de energie uit eiwitten en vetten. Aangezien ons westers voedingspatroon gebaseerd is op suikers en koolhydraten en vetten afschildert als “slecht” eten we te weinig gezonde vetten. Zo komen we sneller zonder energie te zitten en voelen we ons futloos. Let wel dat je bewust kiest voor gezonde vetten zoals oliën, vette vis, noten en zaden. Zorg naast vet ook voor voldoende eiwit. Deze eirol van zalm en geitenkaas is de perfecte mix van gezonde vetten en eiwitten.

 

Vermijd bewerkt voedsel en E-nummers

Probeer zo dicht mogelijk bij jouw natuur te blijven. Met andere woorden: dat voedsel waar we voor gemaakt zijn. Bewerkte voeding kost ons lichaam veel energie. Vooral E-nummers zijn grote boosdoeners. Ze zijn chemisch en brengen onze lichamelijke functies in de war. Puur voedsel is heel eenvoudig in bereiding en de beste keuze als je meer energie wil.

 

Opteer voor bio

Tegenwoordig is het een echte uitdaging om puur voedsel te vinden. Want zelfs voeding die doorgaat als “gezond”, is dat niet altijd. Groenten en fruit worden massaal besproeid. Deze sproeistoffen zijn lichaamsvreemd en opnieuw heel vermoeiend. Ook ons vlees is heel vaak verre van puur. Dieren worden met maïs gevoederd en krijgen amper nog datgene wat ze van nature nodig hebben. Het vlees van grasgevoederde dieren is veel gezonder. Tegelijk krijgen ze antibiotica toegediend wat niet alleen schadelijk is voor hun gezondheid, maar ook voor de onze.

biologisch vlees

Wat doe jij om jou minder vermoeid te voelen? Deel het met ons!

 

 

Over de schrijver
Elke Vermeire is een orthomoleculaire natuurvoedingsdeskundige die zich gespecialiseerd heeft in eigentijdse gezondheidsklachten zoals vermoeidheid, darmproblematiek, suikerverslaving, overgewicht en lifestyleziektes als diabetes. Ze is auteur van het boek "Geluk in je Buik", richtte haar eigen glutenvrije bakkerij Bite and Boost op (waar ze spirulina granola en - crackers produceert) en ontwikkelt online voedingsprogramma's om mensen op een laagdrempelige manier te begeleiden naar een betere gezondheid.
Annie Elsen

Door

Annie Elsen

op 9 May 2017

Heel interessant

Reactie plaatsen

Phoenix WebsitePhoenix Website