arrow_drop_up arrow_drop_down

Afvallen lukt niet? - dit zijn 10 redenen die je vetverbranding saboteren

“Waarom lukt afvallen mij niet?” De voorbije jaren kreeg ik tientallen mails met deze vraag. Je herkent het misschien: je eet amper of je hebt al elk dieet geprobeerd en toch is je zwembandjes verbranden of je bierbuik kwijtraken een bijna onmogelijke klus. Veel mensen raken ontmoedigd en twijfelen aan een professioneel advies omdat ze al zo vaak geprobeerd hebben om gewicht te verliezen. Afslanken zonder resultaat heeft echter bitterweinig met je genen te maken (we hebben namelijk min of meer dezelfde genen). Als natuurvoedingsdeskundige heb ik me gespecialiseerd in de buikgezondheid en energie. Ik werp daarom graag een uniek licht op redenen waarom je niet kan afvallen.

TIJDELJK GRATIS:

Complete handleiding om buikvet te verbranden in 4 stappen (inclusief 8 vetverbrandende recepten)

>>> DOWNLOAD HIER

DOWNLOAD HIER DE GRATIS HANDLEIDING OM BUIKVET TE VERBRANDEN IN 4 STAPPEN

Inhoudsopgave

  1. Je bent insuline-ongevoelig
  2. Je hebt chronische stress
  3. Je hebt een overactief immuunsysteem
  4. Je eet of drinkt te veel van specifieke voeding
  5. Je krijgt onvoldoende zuurstof binnen
  6. Je slaapt weinig of onregelmatig
  7. Je eet te veel maaltijden per dag
  8. Je beweegt te weinig OF je focust enkel op sporten
  9. Je eet te grote porties
  10. Je bent een emo-eter

Bekijk hier de videoversie of lees verder onder de video

Waarom afvallen niet lukt: het complete plaatje van de “afvalpuzzel” zien

Dit is het slechte nieuws: afvallen is meestal geen zwart-wit verhaal. Het is complexer dan calorieën of koolhydraten tellen. Het goede nieuws is dat ik in deze blog al het wetenschappelijk onderzoek over afvallen heb samengebracht en je daardoor het complete plaatje krijgt van de ingewikkelde afvalpuzzel!

Met deze blog is het namelijk mijn doel om volledigheid te brengen in het verhaal van afvallen. Want informatie hierover is veelal onvolledig waardoor mensen eenzijdige adviezen toepassen en vervolgens geen resultaat met afvallen boeken. Je lichaam werkt niet op een eenzijdige manier, maar als een fabriek waar alle processen naadloos op elkaar aansluiten. Heb je één schakel in de fabriek die slecht werk levert, dan zal de complete fabriek de gevolgen hiervan ervaren. Ons lichaam werkt niet anders.

We gaan het dus voor 1 keer over meer hebben dan enkel caloriebeperking of het uitsluiten van voedselgroepen. Ik wil je graag aantonen dat je ganse gezondheid (zowel lichamelijk als mentaal) een impact heeft op de manier waarop jij (wel of niet) vet verbrandt. Hierbij moedig ik je aan om de verantwoordelijkheid volledig zelf op te nemen: steek het niet op je genen 😉 … Of laat het ook niet de schuld van je situatie zijn. Gezondheid is een eigen verantwoordelijkheid. Die verantwoordelijkheid kan je nu opnemen, wanneer je de 10 redenen leest waarom afvallen niet lukt.

Hier kan je trouwens mijn gratis video bekijken over waarom vetverbranding niets met je genen heeft te maken en waarom er meer is dan sport en uithongeren:

 

#1. Je bent insuline-ongevoelig of insulineresistent (1)

Wie te veel suikers eet wordt insulineresistent. Je lichaamscellen worden dan doof voor het hormoon insuline dat vrijkomt na het eten van suikers. Insuline is echter belangrijk om de cellen te voorzien van energie. Wanneer onze cellen niet meer reageren op insuline, zal dit de vetverbranding in de weg staan. Een overschot aan suiker wordt namelijk in de lever opgeslagen “voor later” (als vet!) wanneer de cellen de glucose (suiker) niet meer kunnen opnemen. Insulineresistentie kan dus de directe reden zijn waarom afvallen niet lukt.

Zorg er daarom voor dat je maaltijden niet te veel koolhydraten (lees: suikers) bevatten en beperk je tot de gezonde trage koolhydraten, liefst uit groenten. Over koolhydraten heb ik het later in deze blog nog uitgebreider.

#2. Je hebt chronische stress (2)

In tijden van stress slaat het lichaam vet op: een oerreactie om je te behoeden voor slechte tijden. Je lichaam associeert chronische stress namelijk met een grote bron van gevaar. De functie van vet is eigenlijk om je te beschermen tegen allerhande trauma’s. Of dat nu om een fysiek of psycho-emotioneel trauma gaat maakt voor je lichaam niet zoveel uit. Je vet is namelijk als een létterlijke “buffer” (lees: beschermlaag) waar je lichaam niet zomaar afscheid van neemt als het gevaar ruikt.

Ben je dus iemand die veel stress ervaart (bewust of onbewust), dan nodig je je lichaam uit om vet op te slaan!

#3. Je hebt een overactief immuunsysteem (3)

Wanneer je immuunsysteem voortdurend “aan” staat (iets wat gebeurt bij het eten van verkeerd voedsel en ingeval van chronische stress), wordt je vetverbranding belemmerd. Je immuunsysteem krijgt namelijk ALTIJD voorrang op alle andere lichaamsprocessen. Het is daarom je grootste beschermengel.

Omdat je immuunsysteem je leven hoort te redden, is het op dat moment gewoon belangrijker dan het verbranden van vet. Vetverbranding mag dus even in de rij staan en flink “de beurt afwachten” tot het immuunsysteem tot rust komt. Echter bij chronische ziektes, chronische ontstekingen en chronische stress blijft het immuunsysteem actief waardoor vetverbranding niet aan de beurt komt. Iemand met een chronisch actief immuunsysteem zal daardoor ervaren dat alle inspanningen om af te vallen mislukken.

#4. Je eet of drinkt te veel van specifieke voeding

Over specifieke voeding valt ook zeker iets te zeggen. Waar word je dik van? Dit zijn de meest gezochte zoekopdrachten op het internet (het antwoord op deze vragen volgt eronder):

  • Word je dik van koolhydraten?
  • Word je dik van vet?
  • Word je dik van fruit? Of word je dik van rozijnen of van honing?
  • Word je dik van bier of word je dik van wijn? En waarom word je dik van alcohol?
  • Word je dik van brood?
  • Word je dik van koffie?
  • Word je dik van cola light?
  • Word je dik van noten?
  • Word je dik van mosselen?

Word je dik van koolhydraten?

Waarom is een koolhydraatarm dieet zo populair en hoor je vaak dat koolhydraten schrappen zorgt voor snel en efficiënt gewichtverlies? Er is heel wat onderzoek gedaan naar het effect van koolhydraten schrappen (4). Wat hieruit wordt afgeleid is dat de koolhydraten zelf niet verantwoordelijk zijn voor het snelle gewichtsverlies. Koolhydraten zijn belangrijke energieleveranciers (5). Toch is er effectief een link tussen minder koolhydraten eten en afvallen: omdat je minder suikers (koolhydraten dus) eet, maak je minder insuline aan. Nu kom ik terug bij puntje 1: minder insuline maakt je minder hongerig en doet je dus minder eten. En dat is exact waarom koolhydraten minderen (niet schrappen!) zeker effectief kan zijn (4).

Om niet alle koolhydraten over dezelfde kam te scheren en een antwoord te formuleren op bovenstaande “word-je-dik-van-…”-vragen, bespreek ik graag fructose, aspartaam, brood, bier en mosselen afzonderlijk.

Fructose, geen onschuldig fruitsuiker… (3)

Fruit is gezond omwille van de vele vitaminen en mineralen. Toch is het niet zo verstandig om het in overvloed te eten. De reden is het fruitsuiker oftewel fructose. Fructose is een “snel suiker” dat je lichaam niet verbrandt als energie maar meteen opslaat als reserve. Wie veel fructose eet slaat dus vet op. Fructose zit o.a. in (gedroogd) fruit (dus ook in rozijnen), honing en maïs. Het is niet schadelijk om dit met mate te eten. Het wordt echter een probleem wanneer je dit geconcentreerd gaat consumeren zoals in vruchtensappen en frisdrank. Of wanneer je producten eet die gezoet zijn met fructose (zoals koek en yoghurt). In de vorige eeuw werd zoeten met fructose een enorme hype in Amerika. Dit wordt ook wel één van de oorzaken genoemd van het extreme overgewicht in bepaalde delen van de Verenigde Staten.

Aspartaam: de “hongerprikkelaar” bij uitstek

“Ik drink cola light want ik let op mijn lijn.” Ik denk dat ik deze gedachte zo’n jaar of tien heb aangehouden vanuit de échte overtuiging dat je van light-producten slank wordt. Dat ik er zelfs verslaafd aan was tot voor mijn dertigste is een understatement. Ik had het mijn moeder haar ganse leven met liters zien drinken en mijn moeder was altijd bezig met haar gezondheid. Dus dan moest het wel goed zijn…

Tot ik steeds bewuster werd over mijn eigen gezondheid en in zowat elk wetenschappelijk onderzoek las dat aspartaam als een stille sluipmoordenaar is. Aspartaam is het caloriearme E-nummer (E951) dat men toevoegt aan drankjes zoals Cola-light. Aspartaam zorgt voor een zoete sensatieprikkel in de hersenen, zonder de echte beloning: namelijk suiker. Heb je er enig idee van hoe verwarrend dit is voor je hersenen? Ze zijn namelijk verleid maar hebben niets gekregen, waardoor ze enkel nog meer gaan hunkeren. Je wordt dus niet rechtstreeks dik van cola-light, maar je bent wel voortdurend in een stadium van “honger en trek naar meer”. Het maakt je dus vooral nog meer afhankelijk van suiker. (6, 7)

Een broodbuik, een bierbuik of een “mosselbuik”?

Een van de grootste boosdoeners is ongetwijfeld brood: ja, je wordt dik van brood. Je krijgt er zelfs een opgeblazen buik van (ook wel een broodbuik genoemd, waarover ik het gelijknamige artikel schreef).

En als we het over een broodbuik hebben, dan moeten we er in één adem ook een bierbuik bij vermelden. Want ook van bier (en alcohol in het algemeen) word je dik. Men heeft koolhydraten jaren beoordeeld op vlak van de impact die ze hebben op de bloedsuikerspiegel. Hoe sneller je bloedsuikerspiegel stijgt, hoe hoger de waarde op de glycemische index. Glucose (suiker) heeft een waarde van 100. Alle voedingsmiddelen met een waarde van boven de 50 worden beoordeeld als koolhydraatrijk. En dan steekt bier er met kop en schouders bovenuit want hiervan gaat je bloedsuikerspiegel nog meer pieken dan van suiker (met een waarde van 110 op de glycemische index!). Als je een bierbuik hebt die hard aanvoelt moet je extra uitkijken, want dan is er sprake van visceraal vet (lees hier alles over visceraal buikvet).

En tot slot: word je dik van mosselen of is dit een fabeltje? En waarom bespreek ik een schaaldier in de categorie koolhydraten naast brood en bier? Vlees, vis en eieren bevatten namelijk toch geen koolhydraten? Mosselen zijn daar inderdaad een uitzondering op. Wie op zijn of haar koolhydraatinname let, eet best niet te veel mosselen. Of je er een mosselbuik van krijgt? Ik heb geen idee hoeveel mosselen jij eet maar je moet er best wel veel eten om er echt dik van te worden. Eet ze dus (zoals alles) met mate, want verder zijn ze heel gezond!

Wie gebalanceerd eet hoeft dus niet 100% koolhydraatarm te eten. Gezonde en trage koolhydraten uit gekleurde groenten en seizoensfruit zijn geen boosdoeners.

Word je dik van vet? (3)

Steeds meer mensen begrijpen dat het eten van vetarme voeding niet per se leidt tot gewichtsverlies, ook al werden we lange tijd gebrainwasht dat het eten van vet ongezond is. Er is echter heel veel verschil in vetzuren. Men heeft lange tijd gedacht dat alle verzadigde vetzuren slecht zijn en dat alle onverzadigde vetzuren goed zijn. Dit is echter veel te kort door de bocht! Zo is kokosolie een verzadigd vetzuur waar je niet van verdikt omdat het rechtstreeks door het lichaam wordt opgenomen. Het is zelfs bijzonder gezond en heeft een afslankend effect (8). Er is recent al heel veel onderzoek gedaan naar de voordelen van kokosolie. Veel studies bevestigen deze voordelen, maar omdat het over labo-testen bij dieren gaat is er nog extra onderzoek nodig (9).

Van de verzadigde vetten zijn het vooral de lange keten vetzuren (de transvetten die je vindt in gebak, kaas, koek, cacaoboter) die door het lichaam meteen worden opgeslagen en dus niet efficiënt worden verbrand.

Het uitschakelen van vet kan zelfs heel nadelige gevolgen hebben voor je gezondheid. Bepaalde vetten zijn levensnoodzakelijk voor het lichaam en bij een tekort creëer je ontstekingen. Ik heb het specifiek over omega-3-vetten die je vindt in vette vis en bepaalde noten en zaden (zoals walnoten, lijnzaad en chiazaad). Dus word je dik van noten of zaden? Zoals eerder vermeld is overdrijven nooit verstandig, maar ze dagelijks in je voeding integreren is aanbevolen.

#5. Je krijgt onvoldoende zuurstof binnen (3)

Het belang van zuurstof in dit ganse verhaal is enorm belangrijk. Je activeert zuurstof in je lichaam door geregeld het raam open te zetten in huis (ook in de winter!), eens een wandelingetje te maken of door meer te bewegen. Een zuurstoftekort is dus een vrij onbekende factor die meespeelt in het saboteren van de vetverbranding.

#6. Je slaapt weinig of onregelmatig (10, 11)

Wanneer we ’s avonds het slaaphormoon melatonine produceren weet ons lichaam dat het tijd is om in rustmodus te gaan. Op dat ogenblik sluiten de lichaamscellen zich (terwijl ze de ganse dag open stonden om voedingsstoffen en vetten op te nemen). Iemand die slecht of weinig slaapt en/of iemand die onregelmatig slaapt (bijvoorbeeld omwille van ploegen) brengt dit hormonaal delicaat systeem uit balans. Het sluiten van de cellen gebeurt niet optimaal of zelfs helemaal niet. Kwalitatieve slaap is dus cruciaal om het sluiten van je lichaamscellen te bevorderen en bijgevolg je vetverbranding te activeren.

#7 Je eet te veel maaltijden per dag

Je lichaamscellen openen zich een aantal keren per dag om het hormoon insuline binnen te laten en dit om te zetten naar energie. Zoals in puntje 1 vermeld worden je cellen doof voor insuline als je te vaak suiker (koolhydraten) eet. Het gaat dus niet enkel om de de koolhydraten an sich, maar vooral om de frequentie waarmee we ze eten. Het oude gezegde: “eet 6 kleine maaltijden per dag om je metabolisme aan de praat te houden” klopt dus niet helemaal. Dit maakt je cellen net té verzadigd wat dan weer nefast is voor de hormoonhuishouding.

Dus 2 tot 3 stevige maaltijden per dag is absoluut beter dan 6 kleintjes, want zo ga je je lichaamscellen minder “storen” waardoor ze insulinegevoelig blijven. En enkel dan blijft onze energiehuishouding optimaal en kan ons lichaam efficiënt vet verbranden.

#8 Je beweegt te weinig  OF je focust enkel op sporten

De klassieke regel: “verbruik meer calorieën dan je opneemt” is op zich zeker correct. Dat sporten altijd in één adem met vetverbranding wordt genoemd is dus niet verwonderlijk en is vooral op dit idee gebaseerd. Van te bewegen verbruik je energie. Van zodra je door je eigen energiereserves (uit de voeding die je opeet) zit, dan zullen de vetreserves worden aangesproken.

Het belang van sporten in het complete afvalverhaal is echter een beetje overschat. Door te sporten of te bewegen mag je dan wel calorieën verbranden, maar met bewegen zonder meer kom je er vaak niet. Om 1 kilogram lichaamsgewicht kwijt te raken moet je ongeveer 7000 kilocalorieën verbranden. Dit staat gelijk aan meer dan 25 uur wandelen. Door meer spieropbouw ga je makkelijker calorieën verbranden, maar het werkt niet compenserend (dus als je sport betekent het niet dat je meer moet gaan eten). (12).

Voor wie veel tijd en voldoende motivatie heeft, is het mogelijk om met enkel sporten gewicht te verliezen (meerdere uren per dag licht bewegen of 1 uur per dag intensief sporten levert ongeveer 1 kg gewichtsverlies op per week voor een vrouw van 1m70 die 80 kg weeg) (13).

In mijn programma’s ligt de focus altijd op hoe je met voeding op een gezonde manier vet kan verbranden. Download nu tijdelijk mijn gratis handleiding om Buikvet te verbranden in 4 stappen om te leren hoe vetverbranding werkt.

#9 Je eet te grote porties

Alles komt uiteindelijk neer op 1 oeroud principe: je valt af van caloriebeperking. Alleen wil ik met deze blog aantonen dat er heel veel factoren zijn die in de weg van dit alom gekende proces kunnen staan. Caloriebeperking dekt namelijk absoluut niet de hele lading, maar het idee is gebaseerd op het oeroude principe van hierboven: je dringt je energie-opname terug zodat je sneller door je reserves zit en je lichaam moet overschakelen op vetverbranding. Door je calorieën te tellen kan je letterlijk berekenen “hoe weinig” je moet eten om tot een negatieve balans te komen (in plaats van een positieve).

Caloriebeperking houdt echter geen rekening met het type voeding. Diëten waarbij je calorieën telt houden bijvoorbeeld geen rekening met de hormoonhuishouding. Daarom kan niemand deze diëten volhouden (niet alleen omdat het praktisch heel vervelend is om te doen, maar ook omdat je vaak veel honger lijdt). Toch is het kleiner maker van je porties al een eerste stap in je afvalproces.

# 10 Je bent een emo-eter

Deze laatste reden is een beetje een buitenbeentje in de lijst, maar daarom niet minder belangrijk! Ook de link tussen het fysieke en mentale is belangrijker dan je denkt. Wanneer je namelijk gezonder eet zal je darmklimaat verrijken en meer gelukshormonen aanmaken.

Los daarvan spelen onze gedachten en emoties een bijzonder grote rol in het ganse afvalverhaal. Ook ik ervaar het bij mijn klanten en ben gaan inzien waarom sommige mensen met veel succes mijn programma’s volgen en anderen niet: mindset. Ik zeg altijd het volgende: “het ligt nooit aan het programma maar aan diegene die het programma volgt”. Hiermee leg ik inderdaad bijzonder veel verantwoordelijkheid bij de deelnemers en daarom doe ik in mijn online community ook veel mindsetwerk. Leren omgaan met je eigen emoties is cruciaal. Veel mensen hebben nooit geleerd om met negatieve emoties om te gaan waardoor ze naar voeding grijpen op momenten dat ze zich verveeld, angstig of depressief voelen.

Het beste advies voor emo-eters is om je eigen gevoelens bewust te ervaren (14). Ook al zijn ze negatief: ze mogen er gewoon zijn! Zo heb je niet de neiging om je gevoelens “te bufferen” of ze weg te eten/drinken (voedsel en alcohol zijn de letterlijk buffer tussen je binnen- en buitenwereld).

Emotionele en spirituele betekenis van niet kunnen afvallen

Vanuit een holistische kijk ben ik genoodzaakt om deze blog af te sluiten met een minder tastbaar gegeven: de emotionele en spirituele betekenis van niet kunnen afvallen. Net als ik aandacht heb voor de lichamelijke aspecten van afvallen, zijn er ook energetische lagen die het afvallen kunnen belemmeren. Een lichaam is de boodschapper tussen deze diverse energetische lagen. Emotionele blokkades zorgen met andere woorden voor energetische blokkades. Een lichaam dat weigert om af te vallen is de fysieke vertaling van een geest die niet kan loslaten. Hou je vast aan het verleden? Heb je het moeilijk met loslaten? Het proces van durven loslaten gaat vooraf aan succesvol gewicht verliezen. Het mentale werk is dus altijd even belangrijk dan het fysieke werk.

 

Vond je deze blog leerrijk en nuttig? Of heb je vragen? Ik vind het bijzonder leuk als je reageert onderaan dit artikel! Je mag het artikel ook altijd delen via sociale media of per mail doorsturen naar iemand die er ook veel baat bij heeft. Door je in te schrijven op mijn mailinglijst ontvang je het eerstvolgende artikel dat verschijnt op mijn blog! Door je te abonneren op mijn You Tube kanaal kan je wekelijks mijn nieuwste video’s bekijken over “Leven vanuit je Buik”.

 

Bronnen en onderzoeken

Over de schrijver
Elke Vermeire is een orthomoleculaire natuurvoedingsdeskundige die zich gespecialiseerd heeft in eigentijdse gezondheidsklachten zoals vermoeidheid, darmproblematiek, suikerverslaving, overgewicht en lifestyleziektes als diabetes. Ze is auteur van het boek "Geluk in je Buik", richtte haar eigen glutenvrije bakkerij Bite and Boost op (waar ze spirulina granola en - crackers produceert) en ontwikkelt online voedingsprogramma's om mensen op een laagdrempelige manier te begeleiden naar een betere gezondheid.
Olivia

Door

Olivia

op 18 January 2020

Dag Elke, in je video over de redenen waarom je niet afvalt, had je het over het immuunsysteem. Ik heb chronische psoriasis. Valt dat daaronder? Ik vermoed van wel.

Elke-Vermeire

Door

Elke-Vermeire

op 20 January 2020

Hallo Olivia, inderdaad, psoriasis is een reactie van het immuunsysteem. Ik had vroeger ook psoriasis. Door je voeding aan te passen en aan stressreductie te doen heb ik dit volledig kunnen aanpakken dus het is zeker mogelijk!

EbLkzPVGBw
XolJQDfIBurdn
ZxmSJftwThb
iouLOzTCx
tmbaFJBIKTgiOfoD
YntsXGbic
ytwkSnNY
IMjZUPvbnBC
fKtyLkhMBCpWl
QhHqRvotPin
HBOvksrCuMl
dMlRULsoYxECcKwt
veLiuHkRsya
CBcORaEYTFHKV
LMNlDofqxC
ZHcKexgJylrSPfOV
bclunDhtpCPFgwaO
Reactie plaatsen

Phoenix WebsitePhoenix Website