Gratis E-book: verdubbel jouw energie in 30 dagen
verdubbel jouw energieDownload nu

Gratis E-book: Verdubbel jouw Energie in 30 Dagen

Hoe je in 30 dagen tijd jouw energie verdubbelt door het veranderen van 1 simpele eetgewoonte.

Page content

article content

Zwanger van brood? Dit is waarom we een broodbuik krijgen

Waarom zie ik er de ene week 6 maanden zwanger uit en heb ik de week erop een platte buik? Ik ben ongetwijfeld niet de enige vrouw die last heeft van dit eigenaardige verschijnsel. Het is nog dramatischer wanneer  je altijd een dikke buik hebt omdat je geen flauw idee hebt waar die vandaan komt. Ik kan je vertellen dat het veel minder met “genen” te maken heeft dan je denkt. Je bent werkelijk wat je eet. Dus eet jij veel brood? Dan krijg je een broodbuik… 

Wat is een broodbuik?

De term broodbuik werd gelanceerd toen dokter William Davis heilige huisjes verbrandde met zijn gelijknamige boek Broodbuik. Want geef toe: de kans is groot dat ook jij denkt dat brood gezond is. Zolang het maar bruin is of veel zaadjes bevat. Dat is althans wat ikzelf jaren heb gedacht. We eten brood alsof het een lieve deugd is. Twee van de drie maaltijden die we dagelijks verorberen bestaan uit brood en bovendien kiezen we vaak ’s avonds opnieuw voor een maaltijd die bestaat uit tarwe.

William Davis beschrijft in zijn baanbrekend boek wat de impact op onze gezondheid is van een graanetende cultuur. Hij kaart dus niet enkel tarwe aan als boosdoener, maar ook andere granen. We eten té veel graan en daar worden we ziek van. Ziek én dik.

Een dikke buik krijg je niet omdat je te veel vet eet. Wél omdat je te veel graan eet.

broodbuik

Waarom krijgen we een broodbuik?

Een evolutionair probleem

In de menselijke evolutie is tienduizend jaar een peuleschil. Toch eten we totaal anders dan tienduizend jaar geleden. In evolutionaire termen heb je tienduizenden jaren nodig om te transformeren als soort. Ons lichaam werkt met andere woorden nog hetzelfde dan dat van onze voorouders. Onze vroege voorouders aten echter geen granen. Pas in de tijden van de nederzettingen begon de mens graan te telen. In die tijd waren deze “oergranen” relatief gezond, weinig bewerkt en werden ze in kleine hoeveelheden toegevoegd aan een dieet dat verder overwegend uit groenten, een beetje fruit, noten, zaden, vlees, vis en eieren bestond.

broodbuik

Evolutionair gezien zijn we nog niet voldoende geëvolueerd om de hoeveelheid granen te eten die we vandaag de dag eten. Dat geldt voor veel van onze voeding. Ook vlees en suiker eten we veel meer dan nodig en goed voor ons is. Omdat we altijd en overal toegang hebben tot voedsel, zijn we de voorbije decennia veel meer gaan eten dan wat ons lichaam aan kan. Het gevolg hiervan is eigentijdse ziektes als Diabetes type 2 en overgewicht.

Waarom het niets met je genen te maken heeft

We hebben lang onze genen beschuldigd van onze kwalen en imperfecties. Ik geef toe: dit is een aantrekkelijke optie. Zo hoef je er niets aan te doen. “Het is niet de fout van jou, maar die van jouw genen”. Het klopt dat je voor bepaalde zaken genetische aanleg kan hebben. Of je dik of dun bent bijvoorbeeld. Toch kan je zelf kiezen of jouw genen de baas worden over jouw lichaam. In recente studies over epigenetica is gebleken dat de genen werken als een aan-en uitknopje. Wanneer je de genen triggert (met een verkeerde levensstijl) zullen ze jouw mate van gezondheid bepalen. Wanneer je echter pro-actief kiest voor een gezonde levensstijl worden de genen niet getriggerd en blijft het knopje “uit” staan en kan je jouw genetische aanleg omkeren. Je bent dus wat je eet.

Wat gebeurt er als je brood eet?

Bij het eten van brood en tarwe in het algemeen hebben we enerzijds de grote hoeveelheid koolhydraten die we binnen krijgen en anderzijds de gemanipuleerde gluten. Glutengevoeligheid en glutenintolerantie is een veelvoorkomend (en nog vaak miskend) probleem. Wanneer ik gluten eet, kan ik er uitzien alsof ik 6 maanden zwanger ben. Omdat we veel brood (en veel granen in het algemeen) eten, krijgen we bijzonder veel koolhydraten binnen. Daarbij komt dat we geleerd hebben om vet te mijden.

De combinatie van veel koolhydraten en weinig vet is de gedroomde formule voor een dikke broodbuik.

Dagelijks brood eten levert dus meer nadelen dan voordelen op. Je ontwikkelt een schommelende bloedsuikerspiegel waardoor de drang naar zoet nooit stopt, je transformeert jouw lichaam in een suikerverbrander, wordt gevoelig voor ontstekingen omdat onze darmen het heel moeilijk hebben met de vertering van gluten én op de koop toe gaat vet zich ophopen in de buikstreek.

Glutenvrij eten

Wat kan je doen aan een broodbuik?

Het is heel eenvoudig. Stop met het eten van brood en opteer voor volwaardige alternatieven.

Ik zie echter een compleet nieuw assortiment in de supermarkten opduiken van “glutenvrije” alternatieven die eigenlijk voor geen meter gezonder zijn dan tarwe. Deze alternatieven bestaan meestal uit een ander geraffineerd graangewas. Je pakt dan wel het “glutenprobleem” aan, maar vervangt het alweer door een koolhydraatrijk/graanrijk alternatief.

Toen ik in de tijd van mijn glutenintolerantie op zoek moest naar een gezonde broodvervanger kwam ik telkens tot de vaststelling dat ik die zelf moest maken. Een granenvrij alternatief was niet te vinden op de markt. Bovendien heeft mijn moeder een allergie voor amandelen, dus als we dan een granenvrij alternatief vonden zaten er amandelen in. Ik ging me de vraag stellen waarom we niet – zoals onze voorouders deden – ons voedsel terug als medicijn gingen zien. Een pro-actief medicijn waar we gezond van blijven.

De spirulina crackers van Bite and Boost

De spirulina crackers die ik ontwikkelde tijdens mijn burn-out bleken later in mijn voedingsprogramma’s één van de populairste recepten te zijn. Alleen was het bakken moeilijk en tijdrovend voor mijn klanten. Door de steeds terugkerende vraag en het oprechte geloof in een ultragezonde allergenenvrije broodvervanger richtte ik mijn kleinschalige bakkerij Bite and Boost op waar we nu wekelijks onze crackers bakken en online verkopen.

broodbuik

Hoe krijg je een compleet platte buik?

Onze spirulina crackers zijn immens populair waardoor we al van bij de lancering met wachtlijsten werken. Mensen merken een verbeterde stoelgang en meer energie. Bovendien vindt men ze superlekker. Het zou echter verkeerd zijn om te beloven dat je een platte buik krijgt van onze spirulina crackers zonder bijkomende voedingsadviezen. Een platte buik bekom je door een verandering in levensstijl over de ganse lijn. Een hoofdpijler is zeker en vast jouw brood schrappen en vervangen door een glutenvrij/granenvrij alternatief. Er is echter nog een reeks van andere adviezen die zorgen voor vetverbranding.

broodbuik

 

Gratis Videotraining Gezond Vet Verbranden

Ik nodig je uit om mijn gratis videotraining te bekijken, waarin ik je meer vertel over vet verbranden op een gezonde manier. In deze training licht ik ook de andere adviezen toe, die ik naast de broodbuik hanteer.

gezond vet verbranden

Comment Section

3 reacties op “Zwanger van brood? Dit is waarom we een broodbuik krijgen


Door Elisabeth op 24 maart 2019

Je hebt gelijk hoor ben dat al jaren aan verkondigen . Het alternatief dat mij aangereikt werd was speltbrood met desem . Maximum 2 kleine sneetjes .


Door Elke-Vermeire op 26 maart 2019

spelt bevat ook gluten dus nog steeds niet ideaal voor de darmen en ook nog steeds granen Elisabeth.


Door Joëlle op 26 maart 2019

Het hangt dan nog af van mens tot mens. Mijn spijsvertering is niet erg gelukkig met peulvruchten, hoe gezond ook. Ik ben allergisch aan tarwe gerst en rogge maar eet nog wel spelt en dat gaat goed. Ik kom echt wel van ver. Een lekkende darm. En chronisch vermoeid. Gelukkig ben ik nu terug gezond en eet nog steeds volgens dieet. Gelukkig maar

Plaats een reactie




Phoenix WebsitePhoenix Website