Gratis E-book: verdubbel jouw energie in 30 dagen
verdubbel jouw energieDownload nu

Gratis E-book: Verdubbel jouw Energie in 30 Dagen

Hoe je in 30 dagen tijd jouw energie verdubbelt door het veranderen van 1 simpele eetgewoonte.

Page content

article content

Communicatie bij burn-out: verbinden met jouw partner in 5 fases

Communicatie bij burn-out is een onderschat en onderbelicht thema. Want hoe je het ook draait of keert: niet het individu heeft een burn-out maar het ganse gezin. Daarom is communicatie bij burn-out heel belangrijk tussen partners. Voor wederzijds begrip en om de herstelperiode zo vlot mogelijk te laten verlopen. Karine Van Oosterbos van K-onsult heeft al 10 jaar haar eigen praktijk voor stress- en burn-out preventie en -begeleiding. Ze vertelt in deze blog hoe ze haar cliënten aanmoedigt om met hun partner te blijven verbinden tijdens hun burn-out en heeft er veel aandacht voor tijdens haar sessies.

communicatie bij burn-outKarine: “Wat zou je ervan vinden mocht je partner meekomen naar onze volgende sessie?”  Toen ik deze zin een vijftal jaar geleden voor het eerst uitsprak, trokken mijn cliënten grote ogen.  “Ik heb toch een burn-out, niet mijn partner”, luidde het antwoord.  Wel, voor mij heeft het hele gezin een burn-out, want iedereen zal zijn comfortzone moeten verlaten en samen moeten ontdekken welke patronen er in de relaties zijn ingeslopen.  En wat heb je nodig om samen met verandering om te gaan?  Juist, praten, luisteren, verbinden … . Zonder verbinding is het herstelproces bij burn-out best eenzaam.  Door middel van verbindende communicatie (ook wel geweldloze communicatie genoemd) kan je zelfs tijdens deze lastige periode groeien.

Communicatie bij burn-out: verbinden in 5 fases

Een burn-out kent 5 fases: herkennen, erkennen, verkennen, herstellen en terug aan de slag. Tijdens deze fases is het belangrijk om jouw partner te betrekken. Communicatie bij burn-out is niet iets wat je uit de weg moet gaan, maar waar je samen in investeert. Je ziet het niet als een individueel maar als een gezamenlijk proces.

Fase 1 :  Het herkennen van burn-out

De omgeving beseft vaak sneller dan jij dat je over je grenzen gaat en dat je veel van jezelf vraagt.  Toch blijft men stress vaak nog een tijdje minimaliseren.  Als je zo hard aan het vechten bent tegen die burn-out, is toegeven en accepteren dat het je toch overkomt niet altijd gemakkelijk, hoe duidelijk de signalen ook zijn.  Je blijft hopen dat het zich vanzelf oplost.  Als partner kan dit frustrerend zijn, omdat je wil helpen, maar de ander geen hulp toelaat.  In deze fase zoeken mensen meestal nog geen hulp en kan ook de partner nog niet betrokken worden bij het proces.

communicatie bij burn-out

Fase 2 :  Het erkennen dat die burn-out dé realiteit is

In deze fase zet je stappen die jouw herstel kunnen bevorderen.  Je gaat naar de dokter, komt in begeleiding en gunt het jezelf om te rusten.  Vervolgens krijg je inzichten in je valkuilen en patronen, die stress veroorzaken.  Je leert het verschil tussen “moeten” en “willen” en dat jouw perfectionisme iedereen dient behalve jezelf.  Karine zoemt tijdens het intakegesprek meteen in op hoe de partner omgaat met het woord “burn-out” en wat haar cliënt van hem/haar nodig heeft.  Later wordt de partner ook mee uitgenodigd op een sessie.

 

Fase 3 :  communicatie bij burn-out tijdens de verkenningsfase

Tijdens de verkenningsfase worden manieren geïnstalleerd om de mentale, emotionele en fysieke batterij terug op te laden. Hoe je jouw energiepeil terug opbouwt is voor iedereen verschillend. Ook het slaap-en eetpatroon wordt onder de loep genomen.

Een ander facet van de verkenningsfase is werken rond patronen, assertiviteit en communicatie.  Want perfectionisme en please-gedrag, liggen vaak aan de basis van stress.  En om deze cirkel te doorbreken moet er geoefend worden … met de partner.  Daarom wordt de partner ook betrokken in het proces.

Om communicatie bij burn-out te doen slagen, is het belangrijk dat ook de partner niet over zijn of haar grenzen gaat. Er worden persoonlijke en gezamenlijke grenzen verlegd, wat voor beide partijen ingrijpend kan zijn.  Als partner mag je zeker ook je gevoel daarover delen zodat stress geen vicieuze gezinscirkel wordt.

Een praktijkvoorbeeld: Ann  is een echte pleaser. Als iemand aan de ontbijttafel zegt “de bus melk is leeg” staat zij meteen op om een nieuwe bus te nemen.  Als ze zich hiervan bewust wordt zucht ze dat ze “altijd alles moet doen”.  Door aan de partner te vragen of hij effectief “verwacht” dat Ann meteen opspringt, worden ze zich beiden bewust van dit patroon.  Ann krijgt als opdracht om in zo’n situatie te blijven zitten en de partner wordt gevraagd om te noteren welke reactie dit bij hem oproept en hoe vaak dergelijke situaties zich op dagbasis voordoen.  Op die manier groeien ze samen en komen ze niet terecht in een cyclus van verwijten naar mekaar toe.

communicatie bij burn-out

Fase 4 :  communicatie bij burn-out tijdens de herstelfase

De partner komt opgelucht binnen want “het einde is in zicht”.  Echter, nu pas gaat de partner het moeilijk krijgen.  Ja, de cliënt heeft meer energie, maar gaat deze energie in eerste plaats aan zichzelf spenderen.  De partner wordt dus veelvuldig geconfronteerd met het woord “nee”.  Voor de partner lijkt het alsof de burn-outer niks meer samen wil doen.  Echter, die heeft intussen geleerd om energie te doseren en in eerste instantie te spenderen aan wat hem/haar energie geeft.  Kiezen voor zichzelf betekent dus niet zich afzetten tegen de partner.  Verbindende communicatie is in deze fase cruciaal en beiden hebben het recht om “nee” te zeggen.

 

Fase 5 : Terug aan de slag

Nee partner, mijn cliënt is nog niet hersteld”.  Werkhervatting is een stap richting duurzaam herstel maar is vermoeiend en mensen zijn  bang om terug in hun oude patronen te hervallen.  De cliënt leert dus prioriteit aan zelfzorg te geven.  En omdat alle opgebouwde energie in deze fase naar de werkhervatting gaat, is het belangrijk dat deze thuis tot rust kan komen én dat huishoudelijke taken tijdelijk beperkt worden.  Tijdens een gezamenlijke sessie maakt Karine met hen een plan op en bespreken ze een goede opvolging.

Het is dus een proces van vallen en opstaan, voor beide partijen en het is zeker niet gemakkelijk.  Heb je geen partner, dan kan je uiteraard ook met je ouders of een goede vriend of zus deze fases doorlopen.  Als beiden openstaan voor verandering en bereid zijn om samen te leren, dan wordt er achteraf op een positieve manier teruggekeken op het ganse burn-out proces en heeft iedereen leren groeien.

 

Zelf aan de slag met verbindend communiceren?

Op vrijdag 20 oktober van 19u – 20u30 kan je bij K-onsult een workshop volgen over verbindende communicatie tussen koppels bij burn-out.

Inschrijven kan via info@k-onsult.be

 

Karine Van Oosterbos is psychotherapeute en jobcoach. K-onsult richt zich op stress- en burn-out preventie en -begeleiding.  Je kan in therapie en loopbaancoaching komen of workshops en opleidingen volgen rond allerhande thema’s, waaronder ook “verbindende communicatie tussen koppels bij burn-out”.  Meer info daarover vind je op  www.k-onsult.be en www.uitjeburnout.be.  

communicatie bij burn-out

Comment Section

0 reacties op “Communicatie bij burn-out: verbinden met jouw partner in 5 fases

Plaats een reactie




Phoenix WebsitePhoenix Website