Gratis E-book: verdubbel jouw energie in 30 dagen
verdubbel jouw energieDownload nu

Gratis E-book: Verdubbel jouw Energie in 30 Dagen

Hoe je in 30 dagen tijd jouw energie verdubbelt door het veranderen van 1 simpele eetgewoonte.

Page content

article content

Dankbaar zijn kan je trainen – 5 oefeningen in dankbaarheid

Ben jij dankbaar? Dankbaar voor wie je bent? Voor wat je hebt? Dankbaar voor dit leven? Of heb jij de voorbije week voornamelijk gedacht aan wat er niet goed loopt in je leven? Gepiekerd? Je zorgen gemaakt? Je geërgerd aan mensen die niet dankbaar zijn? Of die geen respect tonen? Onze stress- en burn-out experte Mien deelt vandaag 5 krachtige oefeningen om dankbaar door het leven te gaan.

Volgens de literatuur is één van de veel voorkomende oorzaken van burn-out het volgende: gebrek aan waardering ondanks al het harde werk dat je levert. Je put jezelf uit om toch maar een greintje dankbaarheid (of erkenning) te ontvangen. Herkenbaar? Jammer genoeg heb je dat echter zelf niet in de hand. Deze blog sluit hier helemaal bij aan, maar bekijkt het vanuit de andere richting. Een richting waarop je zelf wel invloed hebt.

“It’s not happiness that makes us grateful, it’s gratefulness that makes us happy” (Monnik David Steindl-Rast)

dankbaar

Dankbaar zijn trainen

Oefenen in dankbaarheid

Mien leert haar cliënten om te focussen op het belang om zelf dankbaar te zijn – in plaats van te wachten op dankbaarheid van anderen. We kunnen onszelf namelijk aanleren en trainen om meer dankbaar te zijn. Dankbaar voor alle opportuniteiten die we krijgen, en die we vaak missen door het leven op automatische piloot.

Dankbaar zijn betekent niet dat je problemen of moeilijkheden negeert, het betekent alleen dat je ook aandacht schenkt aan wat er wél werkt en wat er wél is. Dat gaat dan voornamelijk over kleine dagdagelijkse dingen. Zo ga je je na verloop van tijd als vanzelf meer en meer richten op het goede, en wordt dat je nieuwe automatische piloot. Hierdoor leer je het goede meer herkennen, ervan te genieten en ga je met meer voldoening door het leven. Want dat wat je aandacht geeft, groeit, bloeit en wordt groter.

De invloed van dankbaarheid op onze hersenen

Onze hersenen kunnen leren om nieuwe verbindingswegen aan te leggen, de zogenaamde ‘neuroplasticiteit’. Van nature uit (evolutionair gezien) zijn we getraind om te scannen op gevaar en wat er niet werkt. Door actief te oefenen in dankbaarheid, kunnen we echter nieuwe verbindingen en dus automatische gedachtegangen creëren. Wanneer deze nieuwe verbindingen regelmatig aangesproken worden en de nieuwe hoofdwegen worden, ben je ook beter in staat om problemen aan te pakken, en te ervaren als uitdaging. Dit in de plaats van een brein dat geschaakt wordt door angst.

dankbaar

Het gaat hier zowel over dankbaarheid voor het leven en de dingen die je overkomen als dankbaarheid voor jezelf en anderen. Wat dit laatste betreft: door je dankbaarheid uit te spreken naar anderen toe, leer je hen ook wat jou pleziert en kunnen/willen ze dit vaker doen. Daarom is het zo belangrijk om je dankbaarheid (aan anderen) ook effectief regelmatig te benoemen.

De wetenschap bevestigt de zin van dankbaar zijn

Is hier ook wetenschappelijk bewijs voor? Ja hoor. Meer en meer onderzoek toont aan dat gelukkige en optimistische (lees dankbare) mensen ook echt gezonder zijn.

Zo heeft een 8 jaar durend onderzoek van Emmons (UC Davis Psychology) aangetoond dat dankbaarheid zorgt voor:

  • Betere gezondheid en slaap
  • Hoger enthousiasme en alertheid
  • Meer energie, optimisme en positivisme
  • Grotere verbondenheid met anderen
  • Bereiken van persoonlijke doelen

Hoe komt dat dan? Volgens Sonja Lyubomirsky (professor Ph.D. aan de Stanford University), is dankbaarheid de tegenpool voor negatieve emoties. Daar waar dankbaarheid stroomt, is geen ruimte voor negatieve gedachten. En het zijn net deze negatieve gedachten die ons lichaam in een permanente stresssituatie brengen aangezien onze hersenen geen onderscheid kunnen maken tussen gedachten en realiteit.

dankbaar

Dankbaar zijn in 5 oefeningen

Onderstaande oefeningen kan je afwisselen, gelijktijdig en geheel vrijblijvend inzetten om meer dankbaar in het leven te staan. Waarom zijn deze oefeningen zo relevant? Omdat ze onze stressreacties dempen waardoor we veerkrachtiger worden!

3 vragen van geluk

De 3 vragen van geluk van Luc Isebaert (grondlegger oplossingsgerichte therapie in België) helpen je om een dagelijkse handleiding te hebben voor dankbaarheid. Het is een oefening om elke avond kort even in te zetten. Het helpt om meer te focussen op wat wel werkt, waardoor je op termijn leert dit automatisch overdag ook meer op te merken. Hieronder vind je 3 vragen van geluk. De eerste vraag is hierbij de belangrijkste. Dus als het je te veel energie kost om de hele oefening te doen, stop dan bij de 1e vraag en dat is helemaal prima zo, je mag jezelf al dankbaar zijn dat je er überhaupt aan begint!

dankbaar

Je zal merken dat het in het begin moeilijk is om zelfs maar iets te vinden. Na verloop van tijd echter komt er (spontaan) zoveel naar boven om dankbaar voor te zijn.

Je kan hier ook variaties op maken zoals:

  • Wat vond je ontspannend?
  • Waar ben je trots op?
  • Wat vond je niet leuk maar ben je achteraf wel tevreden over?
  • Wat vond je plezierig?

Complimenten / geschenken aanvaarden

De volgende keer dat je een compliment of een geschenk krijgt, probeer gewoon eens ‘dankjewel’ te zeggen in plaats van een excuus te zoeken of het gevoel te hebben dat je nu iets moet terug doen. Leer dus om van deze complimenten/geschenken te genieten.

dankbaar

Vier je successen

Je eigen succes vieren door een inwendig schouderklopje, jezelf belonen met een fijne activiteit of iets waar je zin in hebt, is een leuke manier om dankbaarheid naar jezelf te uiten. Het is niet alleen heilzaam om dankbaarheid naar anderen of naar ‘de wereld’ te uiten, maar vooral ook naar jezelf!

dankbaar

Fysieke gewaarwordingen

Gebruik je 5 zintuigen voor volgende oefening om er dan dankbaar voor te zijn:

  • Wat ruikt lekker?

Denk hierbij aan vers gemaaid gras, eten, je favoriete shampoo, ..

  • Wat proeft lekker?

Je favoriete voedsel, vers fruit, ..

  • Wat voelt goed (op de huid)?

Zoals een warme douche, fris gewassen lakens, sauna, een knuffel, ..

  • Welk geluid hoor je graag?

Je lievelingsliedje, de zee, donder, ..

  • Wat ziet er mooi uit?

Zonsondergang, gekleurde bladeren in de herfst, bloemen, ..

Visualisatie

Denk eens aan al datgene waarvoor je dankbaar kan zijn:

  • De natuur om ons heen
  • De mensen om ons heen, die voor ons zorgen of die ons genegen zijn
  • De liefde van een huisdier
  • Stromend en drinkbaar water
  • Een dak boven je hoofd

Beeld je deze dingen echt in en ervaar het gevoel van dankbaarheid erbij.

Aan de slag?

Vond je onze tips bruikbaar en ga je ermee aan de slag? Deel deze blog dan met jouw vrienden!

Mien Gheysens

 

Mien is stress- en burnoutcoach voor zowel particulieren als bedrijven bij attendo³

Volg alle tips en trics op de Facebookpagina door hier te klikken en te liken!

 

 

 

 

Bronnen (literatuur):

Psyche & Brein – nr3 2012

Rick Hanson – one thing at a time

Rick Hanson – geheugen voor geluk

Anne-Marie Frisque – de kracht van stress

Comment Section

0 reacties op “Dankbaar zijn kan je trainen – 5 oefeningen in dankbaarheid

Plaats een reactie




Phoenix WebsitePhoenix Website