Gratis E-book: verdubbel jouw energie in 30 dagen
verdubbel jouw energieDownload nu

Page content

article content

Energiegevers en energievreters in kaart brengen, een praktische handleiding

De ene dag voel je jou alsof je de wereld aan kan, terwijl je de dag nadien niets waard bent. Je hebt er vaak geen idee van hoe dat komt. Dan is het nuttig om aan de slag te gaan met jouw energiegevers en energievreters. Zij vertellen jou exact waar jij energie van krijgt of waar je energie aan verliest.Coach Mien deelt een praktische handleiding om zélf aan de slag te gaan met jouw energiegevers en energievreters.

Heb jij al eens geprobeerd om jouw energiegevers en energievreters op te lijsten? Het lijken op het eerste gezicht gemakkelijke vragen, alleen zijn ze niet zo eenvoudig om te beantwoorden. Omdat we nooit geleerd hebben hierover na te denken. We doen op automatische piloot de dingen die we ‘moeten’ zonder erbij stil te staan of we dit wel willen.

energiegevers en energievreters

Waarom energiegevers en energievreters oplijsten?

Je energiegevers en energievreters in kaart brengen, is belangrijk om ervoor te zorgen dat je meer energie krijgt dan er verloren gaat, om je batterij niet leeg te laten lopen. Voor we ermee aan de slag gaan, even een verduidelijking:

Wat zijn nu energiegevers?

  • Je kijkt ernaar uit
  • Wanneer je ze uitvoert verlies je makkelijk de tijd uit het oog
  • Je krijgt er fysiek / emotioneel / mentaal een boost van (dat hoeft niet alle drie tegelijkertijd te zijn)
  • Dingen die voor jou vanzelfsprekend zijn en je gewoon doet, maar waar anderen waardering voor hebben

Wat zijn energievreters?

  • Je ziet er tegenop en hebt de neiging ze uit te stellen
  • De tijd lijkt amper vooruit te gaan
  • Je wordt er moe van
  • Het is moeilijk om je ervoor te concentreren

Energiegevers en energievreters: een praktische handleiding met oefeningen

energiegevers en energievretersBelangrijk is om het niet te ver te zoeken, het zit ook in de kleine dingen zoals de geur van koffie of het gevoel van je blote voeten in het gras.

Hoe kan je je energiegevers en –vreters nu herkennen? Er zijn vier mogelijkheden:

Oefening 1 – de kindertijd

Wat deed je als kind graag? Wat waren je hobby’s? Waar heb je goede herinneringen aan? De kans is reëel dat hier een aantal energiegevers uit komen. Om aan je energievreters te geraken stel je de tegenovergestelde vragen: wat deed je niet graag? Waar heb je minder goede herinneringen aan? Welke hobby deed je met tegenzin?

Oefening 2 – wat voedt mij?

Deze oefening is leuk om met iemand anders te doen, wat dan in 2 richtingen kan. Sluit je ogen en laat de ander je vragen: ‘wat voedt jou’. Met gesloten ogen neem je ruim de tijd om hierover na te denken en begin je allerlei dingen te vertellen. De andere persoon noteert deze dan en geeft ze jou terug.

Je kan jezelf ook deze vraag stellen (luidop!) en het opnemen met je smartphone bijvoorbeeld.

Oefening 3 – je onbewuste

Zonder je een uur af op een rustige plaats waar je niet gestoord zal worden. Begin gewoon met het opschrijven van wat er in je opkomt van wat je leuk vindt, wat jou een fijn gevoel geeft, .. en blijf schrijven. Kijk niet terug naar wat je al geschreven hebt, maar blijf vooral schrijven. Zo wordt je onbewuste actief en komt er meer informatie naar boven. Hetzelfde kan je doen voor wat je energie kost. Je kan hiervoor ook muziek opzetten als dit voor jou prettiger is. Belangrijk is om effectief de tijd te nemen (je kan ook starten met een half uur als een uur je te lang lijkt) en te blijven schrijven.

Oefening 4 – Agenda

Check de voorbije en komende maand een aantal agenda-items:

  • Kijk je ernaar uit of zie je er tegenop?
  • Hoe was dit op voorhand?
  • Hoe was het tijdens de taak / activiteit?
  • Wat was je gevoel achteraf?

Ik heb bijvoorbeeld activiteiten (zoals strijken) waar ik op voorhand tegenop zie, maar tijdens het strijken vind ik dit best wel ontspannend en erna ben ik zo blij dat het gedaan is en geeft dat weer wat rust.

energiegevers en energievreters

Aan de slag met energiegevers en energievreters

Clusters maken van energiegevers en energievreters

Wanneer je beiden geïnventariseerd hebt kan je ze nog indelen in clusters, want velen zullen samen hangen en hierbij kan je jezelf de volgende vragen stellen:

  • Welke behoeften zijn niet vervuld bij de energievreters?
  • Welke behoeften zijn wel vervuld bij de energiegevers?

Zo kom je weer wat meer te weten over wat voor jou belangrijk is. En als bijvoorbeeld creativiteit voor jou een belangrijke behoefte is, maar het werk hier niet om vraagt (en het dus een energievreter is dat je bijvoorbeeld afgelijnde taken hebt), maar je niet direct van werk kan veranderen, kan je wel kijken hoe je deze behoefte op andere manieren kan invullen, door hier in je vrije tijd meer mee bezig te zijn.

Het kan ook zijn je meer energiegevers hebt dan energievreters, en dat je je toch moe en uitgeblust voelt. Dat is omdat het geen 1+1 optelsom is, sommigen wegen zwaarder door dan anderen. En dat kan ervoor zorgen dat je bepaalde beslissingen gaat overwegen (bijvoorbeeld om een relatie stop te zetten of van werk te veranderen).

Omgaan met energiegevers en energievreters

Vervolgens zijn er verschillende manieren om met beiden om te gaan.

Energiegevers:

  • Meer inzetten
  • Ten volle van genieten
  • Ze meer opmerken door je ervan bewust te zijn dat het een energiegever is
  • Je hebt 95% controle over deze items, het is dus aan jou om ervan te profiteren

energiegevers en energievreters

Energievreters:

  • Verminderen (bepaalde afspraken minder vaak inplannen)
  • Anders aanpakken (bijvoorbeeld als boodschappen en nadenken over eten een dagelijkse strijd is, kan je dit misschien 1x per week doen door een weekmenu op te stellen en maar éénmaal boodschappen te bestellen en op te halen; dat is dan op dat moment misschien een energievreter, maar geeft je de rest van de week meer rust)
  • Anders naar kijken (ik kan er niets aan veranderen, dus ga er ook geen energie aan verspillen)

Létterlijke energiegevers en energievreters

In deze oefening ga je vooral cognitief aan de slag. Realiseer je dat energie een ruim begrip is. Zo zal je ook energie verliezen aan voeding waar jij niet goed op reageert en energie krijgen van gezonde voeding.

energiegevers en energievreters

Nu is het aan jou! Wat doe jij om om te gaan met je energiegevers en –vreters?

Wie is Mien?

energiegevers en energievreters

Mien Gheysens is stress- en burn-out coach bij www.attendo3.be

Ze is ook actief in het bedrijfsleven waar ze beleidsmakers adviseert over het menselijke kapitaal in hun bedrijf.

Comment Section

0 reacties op “Energiegevers en energievreters in kaart brengen, een praktische handleiding

Plaats een reactie




Phoenix WebsitePhoenix Website