Gratis E-book: verdubbel jouw energie in 30 dagen
verdubbel jouw energieDownload nu

Page content

article content

Extreme vermoeidheid? 5 tips naar een betere levenskwaliteit

Hilde kreeg verschillende jaren terug de diagnose CVS en fibromyalgie. Geen lachertje wanneer je op jouw boterham krijgt dat je chronisch ziek bent en daardoor extreme vermoeidheid ervaart. De slaap niet kunnen vatten terwijl je uitgeput bent is een vaak voorkomend fenomeen bij extreme vermoeidheid. Na jaren zelfontwikkeling en persoonlijke groei ontdekte Hilde hoe ze met deze extreme vermoeidheid kon omgaan. Omdat ze vandaag de dag een heel gelukkig leven kan leiden, deelt ze heel graag haar gouden tips in deze blog. Veel lezers van Elke Dag Energie hebben namelijk te kampen met extreme vermoeidheid.

Extreme vermoeidheid: het verhaal van Hilde

extreme vermoeidheid

Druk in je hoofd

“Een flink aantal jaren geleden was het echt heel erg druk, niet alleen in mijn leven, maar vooral ook in mijn hoofd. Het was druk op het werk en daarnaast verbouwden we ons huis. Sociaal leven, sporten, bezoekjes aan de familie, het hoorde toch zo? Dat mijn hoofd zich daar druk over maakte, liet ik links liggen.

Ik was regelmatig ziek of voelde me niet echt fit, maar bleef zelden thuis. Uit verantwoordelijkheidsgevoel, uit loyaliteit, uit perfectionisme. Ik ziek? Nee hoor, morgen is weer een nieuwe dag, dan gaat het vast beter. Dat bleef ik mezelf dag na dag, week na week, maand na maand wijsmaken. Dat mijn lijf niet zo goed meewerkte als ik zou willen, liet ik ook links liggen. Ik raakte uitgeput, maar had het niet in de gaten. Ik negeerde elk signaal van mijn lijf. Doorgaan was mijn motto. Sterk zijn. Je niet laten klein krijgen. Zo moest het toch?

Tot ik op het werk door mijn benen zakte. Toen kon ik er niet meer om heen. Er was iets grondig mis. Een niet op tijd aangepakte burn-out, leidde ertoe dat ik uiteindelijk de diagnoses Chronisch Vermoeidheid Syndroom en Fibromyalgie kreeg.

Wat een klap zeg!  Ik, die altijd zoveel energie had. Die nog zoveel plannen had. Ik kon ineens niks meer. Raakte amper mijn bed uit. Geen huishouden of leuke uitstapjes meer voor mij. Mijn leven leek wel voorbij. Ik huilde maandenlang en kreeg er nog een paar depressies bovenop. Hoe moest dat nu verder? ”

Wanneer piekeren leidt tot extreme vermoeidheid

“De stroom aan piekergedachten hield echter niet op nu ik thuis zat. Integendeel, die stak nog een tandje bij. Want ik wilde niet moe zijn, ik wilde geen pijn, ik wilde weer aan het werk, mijn steentje bijdragen thuis. Ik wilde zo graag beter worden, maar hoe?

De gedachtenstroom hield mij ook nu nog steeds uit mijn slaap. Waardoor ik dan weer ’s ochtends doodmoe opstond en mij daar weer zorgen over maakte. Dat gaf mij opnieuw voer om ’s avonds uren over te liggen piekeren. Waarom kon ik niet slapen? Ik was toch moe?! Tijdens de dag kreeg ik niks gedaan omdat ik zo moe was en toch geraakte ik ’s avonds niet in slaap.

Het werd nog erger. Telkens mijn piekergedachten weer met een nieuw drama-scenario kwamen opdraven, moest ik dat kwijt aan mijn man. Dus wat deed ik? Ik maakte hem wakker en vertelde huilend mijn verhaal. Een verhaal dat ik mij inbeeldde, iets dat mogelijk ooit zou kunnen gebeuren. Uiteraard gebeurde het zelden dat mijn angsten ook de waarheid werden. Maar ook al besefte ik dat rationeel wel, ik sliep nog steeds niet goed. De cirkel was rond.”

extreme vermoeidheid

Geluk in je hoofd

Ik wist dat ik die cirkel moest zien te doorbreken. Niet alleen voor mijzelf maar ook voor mijn relatie. Maar hoe? Een lange zoektocht van uitproberen heeft mij gebracht tot een lijstje van dingen die me echt geholpen hebben. Ik wil mijn 5 tips tegen extreme vermoeidheid met je delen. Deze zaken maken mijn leven zoveel aangenamer. Ik geloof dat geluk echt in je hoofd zit, als je maar bereid bent om ermee aan de slag te gaan. Mijn advies is daarom: probeer eens 1 dag te leven volgens mijn tips hieronder. Geef het een kans. Hou vol voor 1 dag en kijk wat het met je doet.”

Extreme vermoeidheid

Extreme vermoeidheid aanpakken met je mindset

Dankbaarheid

Oefen je dankbaarheid. Hou een dankbaarheidsjournaal bij waarin je elke dag minstens 5 dingen noteert (met de hand!) waar je die dag dankbaar voor bent. Dat mogen echt hele kleine dingen zijn zoals een kop warme thee, even genieten met je huisdier op schoot, de zon die er even doorkomt, het maakt niet uit. Noteer het. Lees het nog eens na. Voel die dankbaarheid door je lichaam stromen. Bij voorkeur doe ik dit ’s avonds, want dan ga ik echt met een goed gevoel slapen, en dat bevordert ook nog eens mijn slaapkwaliteit. Het blokkeert namelijk ook mijn piekergedachten omdat de blije gedachten overheersen. Het is onmogelijk om blij te zijn en te piekeren tegelijk.

Intentie

Elke ochtend zet ik mijn intentie voor de dag. Hoe wil ik dat die gaat verlopen? Elke ochtend zeg ik luidop tegen mezelf: “Vandaag ben ik gelukkig.” Gedurende de dag herhaal ik die intentie meerdere keren. (Elke keer je naar het toilet gaat is bijvoorbeeld een goede oefening hiervoor.) Wat is jouw intentie voor jouw dag? Zeg ze luidop tegen je spiegelbeeld. Noteer ze in een schrift. Schrijven met de hand doet namelijk ook iets met je brein. Je brein gaat het dan makkelijker aanvaarden.

extreme vermoeidheid

Vermijd harde beelden

We worden door de media overspoeld met beeldmateriaal. Maar die worden in ons onderbewuste wel degelijk opgeslagen in ons lichaam. Dat is wetenschappelijk bewezen. Dus als je harde beelden ziet, dan gaat je lichaam automatisch in een “vecht-of-vlucht”-stand, ook al merk je dat niet bewust. Je lichaam schiet automatisch in een stress-reactie. Dat kost jou lichaam heel veel energie, je gemoedsrust, je slaap. Mijn tip is dan ook: kijk niet naar het nieuws op TV, maar lees het. Liefst de papieren versie, of eventueel online zonder de bijhorende video’s aan te klikken. Kijk ook niet naar horrorfilms, of andere zaken waar harde beelden in voorkomen. Kijk liever comedy, of kattenfilmpjes op Youtube. Je zal er wel bij varen.

Extreme vermoeidheid

Schermtijd beperken

Zet je schermen uit minstens een uur voor je gaat slapen, twee uur is beter. Dat betekent zowel TV als computer, tablet en telefoon. Het scherm zorgt voor overprikkeling en is niet bevorderlijk voor je slaapkwaliteit. Daarnaast riskeer je dat wat je net nog gezien hebt nog veel te lang in je gedachten blijft hangen wat piekeren in de hand werkt. Hou vooral ook schermen uit je slaapkamer. Je slaapkamer wordt verondersteld van een oase van rust te bieden waar je je kan terugtrekken uit de drukte van alledag. Je wil je brein trainen daarin: als het de slaapkamer ziet, moet het aan slaap en seks denken. Dus als je je telefoon als wekker instelt, schakel dan in ieder geval het internet uit.

Doe wat je graag doet

Waar word jij blij en gelukkig van? Wat zijn je hobby’s? Ga daar meer van doen! Zoek een groepje waar je bij kan aansluiten, of volg eens een workshop. Maak daar echt tijd voor.
Het bevordert je gelukshormoon en maakt dat je lichaam en geest rustiger worden. Piekergedachten krijgen dan geen plaats in je hoofd.

extreme vermoeidheid

Is het simpel? Ja, het zijn echt hele kleine dingen die je kan doen.
Is het makkelijk? Ja, zolang je ze elke dag ook echt doet.
Werkt het van vandaag op morgen? Nee. Je leert ook geen nieuwe taal op één dag.
En dat is hoe je hier het beste naar kijkt: je leert je lichaam en geest een nieuwe taal aan.
Dat betekent oefenen, veel oefenen, en steeds opnieuw.

Het is gemakkelijk om te doen, maar nog veel gemakkelijker om het niet te doen.
En wat is het resultaat als je het niet doet? Wat heb je te verliezen door dit een kans te geven?

 

Tot slot

extreme vermoeidheid” Deze 5 tips hebben mij echt geholpen om mijn slaap te verbeteren. Daardoor ben ik ook rustiger, mentaal sterker, gelukkiger en heb ik het plezier in het leven teruggevonden.  Er zijn natuurlijk nog veel meer wegen die je kan bewandelen om dit resultaat te verkrijgen of te versterken, maar start hier al eens mee en kijk dan eens waar je staat binnen een paar maanden. De pijn van de Fibromyalgie en de vermoeidheid van de CVS gaan hier niet mee weg, maar je oefent je brein in blije en positieve gedachten. Dat maakt je mentaal weerbaarder om met je pijn en vermoeidheid om te gaan. Geloof me, het maakt een wereld van verschil als je dit gaat toepassen.”

Hilde Van Barel richtte “Geluk in je hoofd” op. Na een jarenlange zoektocht naar hoe je kwalitatief kan leven met een chronische ziekte (in haar geval met CVS en fibromyalgie) wil ze niets liever dan gelijkgestemden inspireren en begeleiden.

Er staan nog meer tips in haar gratis e-book dat je hier kan downloaden: http://www.gelukinjehoofd.be/e-book/

extreme vermoeidheid

Comment Section

4 reacties op “Extreme vermoeidheid? 5 tips naar een betere levenskwaliteit


Door Esther Molenaar op 1 december 2017

Hallo Hilde, wat een geweldig verhaal van kracht. Jouw visie zal veel mensen helpen.


Door Hilde Van Barel op 9 december 2017

Dank je wel, Esther! Je kent mijn missie om de wereld te laten zien dat iedereen die kracht in zich heeft. Het is kwestie van ze te tonen.


Door Lefevre Bea op 9 december 2017

Hallo Hilde,goede tips,maar als je schrijft dat de pijn en vermoeidheid hierdoor niet verdwijnen dan blijf je ze in je leven manifesteren.Tip om de zin eventueel eruit te halen. Graag deel ik je mijn tip nl De Script-as methode,via deze weg ben ik verlost geraakt van een bijna levenslange sinusitis.Mvg Bea


Door Hilde Van Barel op 9 december 2017

Hallo Bea, ik snap je bemerking, maar eerlijk, als die pijn en vermoeidheid er niet zouden zijn, stap ik zo weer in de valkuil. Nu niet. Doordat ik er constant rekening mee hou beschermen ze me daarvan. Ik kijk eens naar jouw tip. Dank je wel.

Plaats een reactie


*


Phoenix WebsitePhoenix Website