Gratis E-book: verdubbel jouw energie in 30 dagen
verdubbel jouw energieDownload nu

Gratis E-book: Verdubbel jouw Energie in 30 Dagen

Hoe je in 30 dagen tijd jouw energie verdubbelt door het veranderen van 1 simpele eetgewoonte.

Page content

article content

Gezond beleg voor op je crackers (X 5 recepten)

Gezond beleg is geen evidentie. Want bijna al het beleg dat je in de supermarkt vindt, is eigenlijk ongezond. Zelfs als het wordt aangeduid als gezond moet je dubbel en dik uitkijken. De populaire spirulina crackers van Bite and Boost zijn heerlijk als tussendoortje en kan je natuurlijk ook eten als gezonde broodvervanger. Ik kreeg onlangs de vraag van een enthousiaste koper of ik wat inspiratie kan delen voor gezond beleg. In deze blog dus 5 x gezond beleg voor op je cracker!

Wat is gezond beleg?

Alvorens mijn eigen favoriete recepten te delen, sta ik graag even stil bij het beleg dat je kant-en-klaar koopt in de supermarkt. Spreads en humus zijn hot tegenwoordig en vind je in elke gewone supermarkt. Ze ogen dus “gezond”, maar als je de verpakking erop naleest zal je algauw merken dat ze meestal suiker en E-nummers bevatten. Gezond beleg is dus een echte zoektocht maar hoeft daarom niet onoverkomelijk te zijn.

In deze blog wil ik 5 receptjes delen van gezond beleg die je zelf eenvoudig kan maken. Is er dan geen gezond beleg dat je kant-en-klaar in de winkel kan kopen voor als het snel moet gaan?

Uiteraard is er niets mis mee om je cracker eens te beleggen met een sneetje geitenkaas, gerookte zalm of een lekker laagje amandelpasta. Héérlijk en gewoon te koop in zowat elke supermarkt :)!

Tip: als je jouw cracker belegt met geitenkaas, gerookte zalm of kipfilet is het aan te bevelen om hierop nog wat cresson of kiemen te doen. Deze kleine groene mirakels  zitten boordevol vitaminen en tjokvol smaak! 

Gezond beleg maak je zelf!

Als je er zeker van wil zijn dat het beleg op je cracker puur is, zonder toegevoegde suikers en E-nummers, dan maak je het beter zelf. Let wel: zelfgemaakt beleg is beperkt houdbaar in de koelkast en kan je meestal niet invriezen. Zorg dus dat je eerder kleine porties maakt en bewaar het altijd koel.

1. Suikervrije confituur

Heb jij in de ochtend ook graag zoet beleg op je cracker? Ik pleit schuldig! Zelfs als ik mijn cracker met een sneetje geitenkaas beleg, kan ik een laagje suikervrije confituur erop wel smaken. In deze blog deel ik mijn favoriete recepten voor het maken van suikervrije confituur.

Gezond beleg

Aardbeiconfituur op basis van chiazaad

Je kan je cracker met suikervrije confituur ook nog extra pimpen met bessen:

gezond beleg

2. Gezonde supersimpele chocopasta

Dit receptje heb ik per ongeluk ontdekt toen ik chocoladesaus wilde maken op basis van pure chocolade. Om de saus wat vloeibaarder te maken, voegde ik sojaroom toe, wat tot mijn verbazing heel snel dik werd. Ik bewaarde deze dikke saus in een potje in de koelkast en had de volgende ochtend heerlijke pure chocopasta.

Gezond belegHet recept:

– 160 pure chocolade (+90% cacao)
– 250 ml sojaroom
– Steviadruppeltjes (8 druppeltjes)

Zet een steelpannetje op het vuur en laat de chocolade met de room en Stevia smelten tot je een romige niet-korrelige structuur hebt. Giet in een weckpotje en bewaar in de koelkast. Blijft ongeveer een week houdbaar.

Ook jouw cracker met gezonde chocopasta kan je pimpen met bessen:

gezond beleg

3. Homemade guacamole

Dit was ooit het meest gevraagde recept op mijn Facebookpagina :)! En terecht, want als je onze spirulina crackers (die koolhydraatarm zijn) combineert met het gezonde vet van een avocado, krijg je de gedroomde vetverbrander in een healthy jasje. Je kan uiteraard een avocado in schijfjes doen en besprenkelen met wat citroen en Himalayazout. Wil je nog iets meer pit en smaak aan je avocado geven, dan maak je er gewoon deze guacamole van:

gezond belegVoor 1 portie:
– 1 Ready to Eat avocado
– 1 teentje look
– Scheutje olijfolie
– 1/2 tl paprikapoeder
– 1 tl komijnpoeder
– Flinke snuif zout
– Sap van 1/2 citroen
=> Alles in de blender en klaar !

De guacamole eet je best dezelfde dag of uiterst de volgende dag op.

4. Een eitje in al zijn varianten

Als er een kuiken uit een ei kan groeien, stel je dan eens voor hoeveel positieve eigenschappen een ei heeft! Een ei bevat voornamelijk eiwit en vetten, waarvan de meeste onverzadigde vetzuren in de dooier zitten. Eieren zijn rijk aan vitamine B12 en vitamine D en mineralen als fosfor en selenium.

Een ei in al zijn varianten gebruiken als cracker-beleg is daarom ideaal. Dip de cracker in een spiegelei, maak scrumbled egg met spinazie of bak een omelet die je vervolgens in stukjes snijdt om je cracker mee te beleggen. Maak je omelet extra gezond door er champignons of andere groenten bij te doen. Snel klaar én lekker!

Gezond beleg

 

5. Vegan Cheese met kruiden

Wie gaat voor een melkvrije of vegan lifestyle kan de cheezyness van deze vegan cheese zeker appreciëren. De truc van vegan cheese is geweekte en fijngemixte cashews combineren met edelgistvlokken. Dat laatste heeft een heerlijk kaasachtige smaak en is bovendien heel gezond.

Vegan cheese kan je in veel varianten maken. Met kruiden maak je bijvoorbeeld kruidenkaas, waarvan ik hieronder het receptje deel:

gezond belegIngrediënten:
– 180 gram geweekte cashewnoten (zet de cashews een nachtje onder water zodat ze kunnen zacht worden)
– 8 el water
– 3 el edelgistvlokken
– 4 el citroensap
– 1 el olijfolie
– Zout en zwarte peper
– 1,4 el Italiaanse kruidenmix

Bereiding:
1. Doe de geweekte cashews (zonder het vocht) met 8 el water, citroensap, olijfolie, edelgistvlokken en zout/peper in een blender. Voeg indien nodig een extra el water toe om tot een gladde “smeerkaas” te komen
2. Doe de vegan kaas uit de blender en voeg de Italiaanse kruiden toe. Roer goed onder elkaar
3. Bewaar de kruidenkaas in een afgesloten potje in de koelkast

Houdbaarheid: ongeveer 6 dagen

 

Waar smeer ik nu mijn gezond beleg op?

Als je wakker ligt over gezond beleg, dan lijkt het me logisch dat je ook wakker ligt over datgene waar je het beleg op doet, niet? Mijn eindeloze zoektocht naar een gezonde glutenvrije broodvervanger deed me besluiten om mijn eigen spirulina crackers op de markt te brengen. Gewoonweg omdat ik nergens een lekkere én gezonde én allergenenvrije broodvervanger kon vinden. Ik richtte Bite and Boost op, de glutenvrije bakkerij waar de crackers wekelijks worden gebakken. De vraag naar onze crackers is groter dan ons aanbod. Daarom verkopen we enkel aan onze mailing members, die één keer per maand de kans krijgen om de crackers te bestellen.

gezond beleg

>>> Meer info over onze spirulina crackers en de mogelijkheid om in te schrijven op onze mailing memberlijst kan hier

Comment Section

5 reacties op “Gezond beleg voor op je crackers (X 5 recepten)


Door Chantal op 7 maart 2019

Top !
Graag had ik de aankoop hoeveelheid + de prijs ontvangen


Door Elke-Vermeire op 7 maart 2019

Hoi Chantal. Onze crackers worden verkocht per dozen van 6 verpakkingen met 180 gram (8 à 10 crackers). Je betaalt 56 euro inclusief verzending in België en NL en komt hiermee zeker een maand toe. Momenteel zijn de crackers uitverkocht dus via bovenstaande link kan je jou inschrijven om bij de volgende mogelijkheid aan te kopen. Vriendelijke groeten, Elke



Door Ingrid op 10 maart 2019

De vegan cheese is super! Ik heb hem gemaakt met verse dille en bieslook ipv Italiaanse kruiden, gewoon omdat ik ze lekker vind. 🙂
Dankjewel Elke!
BTW: ook mijn confituur maak ik dankzij jou al een tijdje zoals je onder nr 1 beschreven hebt!


Door Heidi op 14 maart 2019

Hoelang blijven de crackers goed ? Ik heb vandaag een doos ontvangen.

Plaats een reactie




background: rgba(255, 255, 255, 0.73);
Phoenix WebsitePhoenix Website