arrow_drop_up arrow_drop_down
Gezonde Havermout Pannenkoeken Recept met extra eiwit: het favoriete recept van mijn sportieve man
7 februari 2020 

Gezonde Havermout Pannenkoeken Recept met extra eiwit: het favoriete recept van mijn sportieve man

Deze gezonde havermout pannenkoeken maak ik elke week klaar voor mijn man die vaak en intensief sport. Omdat eiwitten belangrijk zijn voor lichaamsherstel na het sporten, drijf ik zijn eiwitinname op door extra eiwitten toe te voegen aan zijn voeding. Of je nu op zoek bent naar eiwitrijke recepten om af te vallen of een eiwitrijk ontbijt als sporter: deze gezonde havermout pannenkoeken zijn exact wat je nodig hebt. 

Liever kijken dan lezen? Klik dan door naar de video!

Gezonde Havermout Pannenkoeken

Deze pannenkoekjes vindt iedereen van het gezin geweldig! Hoewel ik ze voor mijn man bak, vragen mijn kinderen ook meestal een pannenkoek als ontbijt of in hun lunchbox. Met de suikervrije confituur van Céréal (Glucoregul) zijn ze overheerlijk (of maak gewoon zelf je suikervrije confituur!). Het voordeel aan deze versie van de havermoutpannenkoeken, is dat de extra eiwitten ervoor zorgen dat je heel lang verzadigd bent. Je hoeft er dus niet eens veel van te eten om een gevuld gevoel te hebben.

Eiwitrijke recepten om af te vallen

Veel mensen zijn op zoek naar eiwitrijke recepten om af te vallen. Hoewel ik geen echte voorstander ben van een proteïnedieet, past dit recept absoluut in een afslankdieet. Je zou de havermout kunnen vervangen door amandelmeel als je graag koolhydraatarm wil ontbijten. Dit recept zou ik niet toevoegen aan mijn Fat Challenge vanwege de havermout. Voor wie op gewicht is, kan het echter geen kwaad om dit af en toe te eten. Als je op zoek bent naar meer info over vetverbranding, kan je mijn boek “Buikvet Verbranden in 4 stappen” downloaden:

Eiwitrijke recepten voor sporters

Als natuurvoedingsdeskundige ben ik voornamelijk gespecialiseerd in energie, vetverbranding en darmgezondheid. Dus ik richt me niet per se tot sporters maar ik heb er wel aandacht voor omdat mijn eigen man een sporter is. Voor hem hanteer ik dus een ander voedingspatroon dan voor mezelf. Hij eet eerst en vooral veel meer, gebruikt meer koolhydraten en dus ook meer eiwitten om te herstellen na het sporten. Voor mij ligt de verhouding anders: ik eet meer vetten, een normale hoeveelheid eiwitten en weinig koolhydraten. Deze pannenkoekjes kunnen we uiteraard allebei eten, al eet ik maar 1/3 van de hoeveelheid 😉

In bovenstaande video kan je volgen hoe ik het recept zelf bereid. Hieronder vind je de ingrediënten en bereidingswijze.

Recept Gezonde Havermout Pannenkoeken

Ingrediënten

  • 125 gram havermeel
  • 45 gram proteïnepoeder (ik gebruik Biotona of Orange Fit)
  • 3 eieren (vrije uitloop)
  • 1 el Macapoeder (dit is optioneel voor nog betere prestaties en meer energie)
  • Snuifje zout
  • Snuifje Stevia
  • Flinke scheut plantaardige melk of water (tot het deeg vloeibaar is) – ik gebruik cashewnotenmelk
  • Kokosolie om in te bakken

Bereiding

  1. Gebruik een foodprocessor of een blender.
  2. Doe alle ingrediënten samen en mix glad. Voeg extra vloeistof toe als het deeg niet vloeibaar genoeg is.
  3. Verhit een koekenpan op het vuur en smelt hierin kokosolie.
  4. Bak hierin kleine pannenkoekjes, deze zijn gemakkelijker te hanteren.
  5. Serveer met suikervrije confituur.

Waarom ik kies voor deze ingrediënten?

De kritische lezers onder ons vragen zich misschien af waarom ik deze ingrediënten gebruik. Naast het feit dat ik mijn man extra eiwitten wil geven, hou ik me ook graag aan de principes van mijn EnergieKeuken (wat alles te maken heeft met een optimale buikgezondheid). Wie de principes van de EnergieKeuken kent, weet dat ik geen glutenbevattende granen gebruik, geen lactose (dus geen koemelk) en liefst ook geen suiker. Ik bespreek hieronder graag waarom ik deze ingrediënten selecteer.

Havermout

Of havermout gezond en glutenvrij is besprak ik ooit in deze blog, waarbij je ook nog andere lekkere receptjes vindt op basis van havermout. Havermout is een graan, maar het is glutenvrij en minder belastend voor de darmen. Let wel op dat je het niet té veel eet en dat je voldoende varieert in je voeding. Voor mijn man die meer koolhydraten eet dan ik is havermout ideaal. Zelf beperk ik het eten van havermout tot 1 keer per week (soms eet ik het zelfs maar 1 keer per maand als ik wat extra gewicht wil verliezen).

Proteïnepoeder

Voor sporters is het een must om proteiïneshakes in te nemen aangezien je een grote hoeveelheid eiwitten niet uit natuurlijke voeding kan halen. Een shake na het sporten helpt je lichaam met herstellen en met spieropbouw. Maar ook wanneer je niet intensief sport of weinig beweegt kan het zijn dat je met je gewone maaltijden aan onvoldoende eiwitten komt. Idealiter bestaat 30% van je voedingspatroon uit eiwitten. Deze pannenkoekjes zijn daarom een goede aanvulling als je aan onvoldoende eiwitten komt.

Ik gebruik 2 soorten proteïnepoeder: Biotona (dit is heel neutraal en enkel geschikt om te verwerken in gebak omdat de smaak niet zo lekker is in shakes) en Orange Fit (dit zijn echte eiwitshakes om op te lossen in water, maar kan je ook gebruiken voor deze pannenkoekjes.) Ik kies altijd voor vegan eiwitpoeder dat vrij is van allergenen. In whey-proteïne zit koemelk, gluten en suiker. Mijn favoriete eiwitshakes zijn die van Orange Fit omdat ze Stevia gebruiken om te zoeten (van Stevia blijft je bloedsuikerspiegel stabiel), omdat ze glutenvrij zijn en 100% plantaardig zijn. Ik ben echter geen veganist en vindt het ook belangrijk om de rest van de dag dierlijke eiwitten te eten voor een optimale opname.

Vrije uitloop eieren

Het feit dat je eieren koopt van “vrije uitloop kippen” is eigenlijk nog belangrijker dan het feit dat je eieren biologisch zijn. Dat heeft alles te maken met de verhouding Omega-3-vetten en Omega-6-vetten. Te veel omega-6-vetten maakt ons lichaam ontstekingsgevoelig, terwijl omega-3-vetten net de ontstekingen remmen. Ik koop daarom tegenwoordig eieren met de vermelding “omega 3” of “vrije uitloop”.

Macapoeder

Maca is een knolgewas uit de Andes en behoort tot de superfoods (superfoods zijn voedingsmiddelen met meer dan 9 positieve eigenschappen voor de gezondheid). Bij dagelijkse inname heeft het een positief effect op je mentale en fysieke prestaties (dus ook op je sportprestaties), geeft het je meer energie en het werkt tevens libido verhogend. Tegenwoordig doe ik bij zowat elk gebak dat ik maak een eetlepel macapoeder.

Cashewnotenmelk

Ik raad sowieso plantaardige melk aan, al heb je daar veel soorten in. Qua smaakpatroon hou ik het meest van cahsewnotenmelk. Deze is heel neutraal en kan je ook in kleine brikjes kopen van Provamel. 1 liter is al snel te groot voor mij alleen. Ik wissel soms af met amandelmelk.

Stevia

Ik zoet al mijn gebakjes met Stevia. Waarom? Omdat Stevia geen zoetmiddel of suiker is zoals alle andere varianten. Het is afkomstig van de Steviaplant en houdt je bloedsuikerspiegel stabiel. De KU Leuven heeft onderzocht dat Stevia zelfs een positief effect zou hebben op Diabetes.

Ik ben benieuwd of je het receptje gaat uitproberen! Laat je het weten in de reacties hieronder?

Meer recepten van mij ontdekken? Ik schreef het boek “Geluk in je Buik” met maar liefst 68 recepten volgens de EnergieKeuken-principes. De recepten zijn geselecteerd door mijn trouwe klanten en het zijn tevens recepten die ik zelf bereid als onderdeel van mijn darmvriendelijke levensstijl. Je kan het boek hier bestellen.

 

 

Over de schrijver
Elke Vermeire is een orthomoleculaire natuurvoedingsdeskundige die zich gespecialiseerd heeft in eigentijdse gezondheidsklachten zoals vermoeidheid, darmproblematiek, suikerverslaving, overgewicht en lifestyleziektes als diabetes. Ze is auteur van het boek "Geluk in je Buik", richtte haar eigen glutenvrije bakkerij Bite and Boost op (waar ze spirulina granola en - crackers produceert) en ontwikkelt online voedingsprogramma's om mensen op een laagdrempelige manier te begeleiden naar een betere gezondheid.
Reactie plaatsen

Phoenix WebsitePhoenix Website