arrow_drop_up arrow_drop_down
11 maart 2017 

6 wegwijzers om terug jouw eigen leven te leiden

Je haat het! Dat constante gevoel van geleefd worden. Van dingen te “moeten” zoals altijd voor “iedereen” en “alles” klaar staan. Al je energie spoelt weg, het put je brein uit tot je lichaam je uiteindelijk op de knieën dwingt. Het maakt je kwaad, angstig, gefrustreerd en machteloos tegelijk… je schreeuwt het van de daken maar niemand lijkt te begrijpen wat er met je gebeurt… je herkent jezelf niet meer en zoekt tevergeefs naar je oude ik die alles aan kon en alles onder controle kon houden. Je wil eindelijk terug jouw eigen leven leiden.
Herkenbaar? Dan laat ik nu Viki aan het woord: stress- en burn-out coach met heel handige tips in petto om van jouw eigen leven een uniek kunstwerk te maken. Wil jij ook uit de kudde stappen en eindelijk eens jouw eigen leven leiden? Breng je lijf in beweging en reis met Viki mee naar de wondere wereld van life-art! Want jouw eigen leven leiden is eigenlijk levenskunst.

Jouw eigen leven leiden via life-art

Life-art is dé kunst om vanuit je eigen initiatief (terug) (meer) zingeving in je leven te brengen, je leven zelf te kneden zodat het (beter) gaat aansluiten bij wat jij écht wil en wél wil. Met life-art kies je heel bewust en met oprechte aandacht vanuit zelfzorg voor je eigen behoeften, verwachtingen, verlangens en talenten.

~ Life is a work of art, if you don’t like what you see, paint over it ~

De weg naar meer zingeving in je leven begint helemaal bij jezelf. Je blijft bovendien ook je hele leven lang zelf en als enige verantwoordelijk om bij te sturen waar jij dat nodig vindt. Enkel jij kan ervoor zorgen dat je de voor jou juiste weg kiest, dat je je blik op de weg en eventuele hindernissen houdt, dat je net genoeg gas geeft maar ook op tijd afremt om niet uit de bocht te gaan. Viki toont je de 6 wegwijzers naar de life-art wereld!

Jouw eigen leven leiden met wegwijzer 1: voel je lijf!

Wist je dat “voelen” het allereerste en misschien wel het allerbelangrijkste is wat je te leren hebt bij burn-out? Durf (opnieuw) te voelen! Leer (opnieuw) te voelen! Als je kan voelen wat je lichaam je vertelt vanuit de kleinste subtiele signalen, dan krijg je als het ware een binnenweg naar jouw life-art wereld gepresenteerd. Je buikgevoel geeft je aan waar je beter van weg kan blijven, energiekriebels duwen je als het ware vanzelf naar datgene waar jij naar verlangt! Lees hier meer over terug leren voelen met burn-out.

Tip: Burn-out is een energiestoornis en geen ziekte. Een burn-out die lang blijft duren kan je wel ziek maken. Medicatie onderdrukt en/of legt de mogelijkheid om te voelen potentieel volledig lam. Laat je correct adviseren door een arts die goed op de hoogte is van burn-out. Blijf kritisch ten opzichte van medicatie, medicatie is bij een zuivere burn-out niet nodig.

Extra tip: Wie ervoor open staat kan kiezen voor leren in, met en van de natuur waarbij natuurcoaching en coaching met inzet van paarden een diepgaande meerwaarde biedt bij Burn-Out. Natuurcoaching en coaching met inzet van paarden werken op een dieperliggende laag waardoor onderdrukte en/of onbewuste gevoelens makkelijker hun weg naar buiten vinden.

Jouw eigen leven leiden met wegwijzer 2: beweeg de spanning eruit!

Beweging zorgt ervoor dat de spanning die al lange tijd in je lichaam wordt vastgehouden zijn weg naar buiten vindt. Ongetwijfeld zat jij bij een hoge stresspiek ook al wel eens onbewust met je benen te wiebelen onder tafel? Van nature gaan dieren maar ook kinderen vanuit spanning automatisch kiezen voor beweging. Als volwassenen zijn we dit natuurlijke gedrag verleerd, we blijven net meer op onze stoel zitten om door te werken of leggen ons neer om “even snel” op adem te komen. Rust is belangrijk, maar wissel goed af met beweging.

Tip: Bij bewegen hoef je niet meteen te denken aan hardlopen of fitness. Dit kan zelfs nefast zijn als je een hekel hebt aan sporten, want dan verhoog je je stressniveau wat net niet is wat je lichaam en brein nodig hebben. Begin met korte wandelingen buiten – bij voorkeur in een groene omgeving – en gebruik daarbij al je zintuigen. Zie, hoor, ruik, voel en proef wat er rondom jou gebeurt… hoe lang is het geleden dat je aandacht écht naar binnen ging terwijl je buiten was? Heb je een hekel aan alleen wandelen, dan ben je welkom op de gratis BOsUitjes! P.S.: slecht weer bestaat niet, enkel slechte kleding die niet aangepast is aan het weertype.

Jouw eigen leven leiden met wegwijzer 3: reactiveer je denkend brein!

Wist je dat bij burn-out je oerbrein aan het stuur is gaan zitten? Je oerbrein leeft er op los en kent niks anders dan vechten, vluchten of bevriezen… natuurlijke reacties op “gevaar” wat jouw eigen reacties op stressprikkels als signaal gegeven hebben. Het slingert je van het woedepad naar het angstpad en zorgt te pas en ten onpas voor paniek- of andere vervelende reacties. Hoog tijd dus om zelf het heft terug in eigen handen te nemen en je denkend brein weer in te schakelen! Zo kan je alles weer beter gaan onthouden en structureren waardoor je overzicht krijgt op wat er verder te doen staat voor je herstel.

Tip: Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren! Je brein vraagt om gezonde rustgevende activiteiten, reactiveer het dus niet door te gaan piekeren maar wel door gezonde prikkels toe te laten zoals deze op je natuurwandeling van wegwijzer 2. Je oerbrein wordt daardoor het zwijgen opgelegd waarna je denkend brein weer ruimte krijgt en je verder kan naar wegwijzer 4.

Jouw eigen leven leiden met wegwijzer 4: analyseer je stressoren!

Je hebt zeker al wel 100 keer nagedacht over wie en wat er allemaal schuld heeft aan jouw burn-out. Belangrijker dan een schuldige aan te wijzen is het onderzoek naar de oorzaken zelf en jouw reacties erop. Zijn het karaktertrekken of gedragingen van andere mensen die jouw stress bezorgden, van die ene baas of collega die je leven tot een hel maakte? Is het de verhoogde werkdruk of een gezinslid die aan de bron ligt van je ellende? Wat kan jij hieruit leren en hoe kan je daar in de toekomst anders en gezonder mee omgaan?

Tip: Ga in je analyse eens kijken naar wat je wél wil in plaats van wat je niet (meer) wil. Ken jij je persoonlijke energiegevers maar ook je rustgevers? Maak je huiswerk op de 3 levensdomeinen: gezin, werk en me-time. Hoeveel tijd krijgen ze van jou en is die tijd rood (gevuld met energievreters) of groen (energiegevend of rustgevend)? Je verlegt hierdoor de focus naar positiviteit waardoor je energie gaat opladen eerder dan verder opbranden.

Jouw eigen leven leiden met wegwijzer 5: beheers je aandacht!

Time management is old-school! Laat aandachtsmanagement binnen langs de voordeur! Breng je aandacht naar datgene wat voor jou belangrijk is, wees je bewust van hoe je je aandacht gebruikt in plaats van hoe je je tijd gebruikt. Kies voor oprechte betrokkenheid bij alles wat je onderneemt en wees kritisch op wat je wel en niet toelaat op weg naar jouw eigen Life-Art meesterwerk. Vergeet natuurlijk ook jezelf niet… jij bent diegene die in de eerste plaats al jouw aandacht verdient! Aandacht geven aan jezelf zorgt bovendien voor een boost van je zelfvertrouwen!

Tip: Ben je net als ik iemand met 1000 interesses en vind je het lastig om te kiezen waar je je aandacht aan gaat toewijzen? Maak je eigen droom-potje en stop al je ideeën erin. Zo kan je hoofd ze vrijlaten en gaan ze toch niet verloren. Ze zijn veilig daar in jouw eigen droom-potje. Jouw aandacht zal er weer vanzelf naartoe gaan op het moment dat je brein er klaar voor is.

Jouw eigen leven leiden met wegwijzer 6: wees authentiek assertief!

Authentiek zijn is tonen wie je bent, wat je talenten zijn, waar je kracht zit. Authentiek assertief zijn is meer dan grenzen stellen. Het gaat over het bewaken en beschermen van jouw waarden… zeggen wat je te zeggen hebt en waar je voor staat, eerlijk maar op een respectvolle manier zonder doekjes te winden om de boodschap die je wil overbrengen. Anderen vinden het misschien niet altijd even aangenaam, maar na verloop van tijd gaan ze je eerlijkheid en openheid zeker appreciëren.

Tip: Als je praat vanuit wat voor jou écht belangrijk is, wat maakt dat je voor een bepaalde actie of gedrag kiest en hoe je je daarbij voelt, gaan anderen beter je drijfveren begrijpen en ze minder in vraag stellen. Blijf praten en ga aan de slag met authentieke assertieve communicatie. Spreek af met vrienden waar je dit in veiligheid mee kan oefenen.

Vond jij deze tips nuttig en interessant? Wil jij stap voor stap weer baas worden over je eigen leven? Wil jij meer Life-Art tips, inzichten en nadenkertjes ontvangen die je actief in beweging brengen? Like dan zeker de facebook pagina van Re-Move!

facebook-76536_1280

BONUS: Ook dit jaar geeft Viki in de zomerperiode weer helemaal gratis één reeks van 6 gespecialiseerde burn-out coaching sessies weg aan één lid van de facebook groep Burn-Out Vlaanderen met de diagnose burn-out! Like de facebook pagina van Re-Move en hou de actie “CARE-4-BURN-OUT: Ik kies voor LIFE-ART” in de gaten!

Viki BroesViki Broes is Stress- en Burn-out coach en gebruikt de natuur als spiegel. Ze coacht van op haar domein Viva Ranch, een uniek ecosysteem waar zelfs de paarden kunnen ingezet worden tijdens een coachingstraject. Viki beheert samen met Elke Vermeire de vzw Burn-out.Vlaanderen. Meer info op www.re-move.be

 

Over de schrijver
Elke Vermeire is een orthomoleculaire natuurvoedingsdeskundige die zich gespecialiseerd heeft in eigentijdse gezondheidsklachten zoals vermoeidheid, darmproblematiek, suikerverslaving, overgewicht en lifestyleziektes als diabetes. Ze is auteur van het boek "Geluk in je Buik", richtte haar eigen glutenvrije bakkerij Bite and Boost op (waar ze spirulina granola en - crackers produceert) en ontwikkelt online voedingsprogramma's om mensen op een laagdrempelige manier te begeleiden naar een betere gezondheid.
(F)Oer(t)brein | lovelifeandablog
Door

(F)Oer(t)brein | lovelifeandablog

op 2 April 2017

[…] Totdat ik op een blog over burn-out terechtkwam. Zo zijn er wel meer. Iedereen heeft zijn verhaal en iedereens verhaal gaat een beetje anders, bij mij is het niet veel anders. Het is echter wel een steuntje in de rug om te lezen over andermans ervaringen. En soms ook tips mee te nemen. Zoals de tips in een blogbericht op die specifieke blog (https://mamaladylicious.com/2017/03/11/hoe-je-terug-jouw-eigen-leven-kan-leiden/#more-5021) […]

Reactie plaatsen

Phoenix WebsitePhoenix Website