Gratis E-book: verdubbel jouw energie in 30 dagen
verdubbel jouw energieDownload nu

Gratis E-book: Verdubbel jouw Energie in 30 Dagen

Hoe je in 30 dagen tijd jouw energie verdubbelt door het veranderen van 1 simpele eetgewoonte.

Page content

article content

HSP en burn-out: 7 tips om als HSP burn-out te voorkomen

15-20% van de mensen is een hoogsensitief persoon (HSP). Annick Ottenburgs is één van hen en deelt haar verhaal met 7 nuttige tips om burn-out te voorkomen. Er is namelijk een groter risico op burn-out als je HSP bent. Annick specialiseerde zich in hoogsensitiviteit en begeleidt dagelijks HSP’s naar een gebalanceerd en gelukkig leven. Hoogsensitiviteit is geen aandoening, het is een aangeboren persoonlijkheidskenmerk. Hersenonderzoek heeft aangetoond dat HSP’s zichtbaar meer prikkels binnen krijgen.  Als die stress zich opstapelt tot chronische stress, kan dit leiden tot burn-out. Hoe kan je als HSP burn-out voorkomen? Een heel boeiende blog over HSP en burn-out.

HSP en burn-out

Wat is de link tussen HSP en burn-out? Omdat hoogsensitieve mensen de wereld zo intens beleven zijn ze snel overprikkeld. Dit gebeurt echter onbewust, want veel mensen weten niet dat ze hoogsensitief zijn, waardoor ze hun eigen handleiding niet kennen. Eens je begrijpt wat hoogsensitiviteit is en hoe je het positief kan aanwenden in jouw leven, is het een talent. Voor velen betekent het echter een last waardoor het kan uitmonden in burn-out. Hoe kan je als HSP een burn-out voorkomen? Annick Ottenburgs weet als HSP-experte alles over HSP en burn-out. Ze deelt openhartig haar eigen verhaal waarin ze tips meegeeft hoe ze er als HSP in slaagde een burn-out te voorkomen.

HSP en burn-out

 

Het verhaal van Annick

HSP en burn-outIk ben zelf hoogsensitief. Gelukkig is een burn-out me bespaard gebleven, ook al heb ik er een aantal keer dicht tegen gezeten. Ik wist toen nog niet dat ik hoogsensitief was. Wat heb ik onbewust gedaan om burn-out te voorkomen?

De rust opzoeken

Mijn eerste job was bij een Amerikaanse bank in het centrum van Brussel. In plaats van de overvolle metro te nemen, zoals de meeste van mijn collega’s, ging ik steeds te voet van het station naar mijn werk, een wandeling van zo’n 10-15 minuten, door het park aan het Koninklijk paleis. In datzelfde park ging ik ’s middags vaak wandelen en mijn boterhammen opeten. ’s Avonds deed ik geregeld een fietstochtje langs de Vaart.

HSP en burn-out

Carrièreperikelen

Jarenlang kreeg ik veel kansen in die bank omdat ik mijn werk heel goed deed en het management in mij geloofde. Tot ik een leidinggevende, die me voordien steeds opgehemeld had, vertelde dat ik aan het uitkijken was om verder door te groeien binnen de bank, eventueel zelfs internationaal. Vanaf dat moment is hij me beginnen te negeren. Ik bestond niet meer voor hem. Daar ging ik aan kapot, zat soms te wenen aan mijn bureau. Toen besefte ik dat ik geen toekomst meer had in die bank. Ik voelde dat ik iets moest veranderen als ik er niet helemaal onderdoor wilde gaan. Ik ben extern beginnen solliciteren. Achteraf gezien is dit een geluk bij een ongeluk geweest. Ik vond niet alleen een job die beter betaald was, ik kreeg de kans veel bij te leren en kon me verder ontwikkelen. Bazen geloofden weer in mij. Ik bloeide verder open. Het werk als HR consultant bracht me al een stap dichter bij mijn missie.

Klierkoorts

In 1999 kreeg ik klierkoorts. Dat is voor mij een duidelijk keerpunt geweest, zoals een burn-out een keerpunt kan zijn. Toen ik weer aan het werk was, bleef ik moe. Een collega sprak over een centrum waar emotioneel-lichamelijk gewerkt werd. Het sprak me aan. Ik volgde een residentiële 5-daagse en een wereld ging voor me open, mijn binnenwereld. Ik dacht dat ik wist wie ik was, kwam over als iemand die wist wat ze wilde. Wat bleek ik mij te vergissen! Als kind had ik vaak gehoord:’Doe niet zo flauw, ween niet zo snel. Daar moet je toch niet bang van zijn! Trek zo geen lang gezicht.’ Ik had geleerd dat ik me niet mocht voelen zoals ik me voelde. Ik was mijn emoties gaan onderdrukken en erg vanuit mijn hoofd beginnen leven. Dat woog op me, veroorzaakte veel innerlijke spanningen en maakte me onzeker. Om nog te zwijgen van de hoeveelheid energie die het kostte om emoties te onderdrukken en mee te sleuren. Dat was voor mij de start van mijn persoonlijke ontwikkeling, die sindsdien niet meer gestopt is.

Een sabbatical

Doordat ik dichter bij mezelf kwam begon ik te voelen dat mijn job me niet langer gelukkig maakte. Die job paste wel bij wie ik dacht te moeten zijn, maar niet bij de echte ik die ik stilaan leerde kennen. Tijdens een evaluatie, die nochtans heel goed was, begon ik te wenen. Gelukkig begrepen mijn bazen beter dan ikzelf wat er aan de hand was: ze zagen een dreigende burn-out. Ze raadden me aan het een tijdje kalmer aan te doen, gewoon af te werken wat gepland was en even geen nieuwe opdrachten te aanvaarden. Daarna ben ik 4/5 gaan werken. Dat was iets beter maar toch niet voldoende. Ik begon de behoefte te voelen aan een jaar loopbaanonderbreking. Maar…. als alleenstaande betaalde ik een duplex-appartement af en er waren zeker nog aspecten aan en momenten in mijn job die ik leuk vond. Daardoor bleef ik 2 jaar twijfelen. Een spirituele reis naar Peru in 2001 had me zoveel kracht gegeven dat ik heel duidelijk voelde dat ik een sabbatical wilde. Tijdens dat jaar heb ik onder andere een opleiding gevolgd tot NLP-coach. Ik voelde dat dat mij lag. Dat ik mensen wilde begeleiden in hun persoonlijke ontwikkeling.

HSP en burn-out

De sprong

Op het einde van mijn loopbaanonderbreking kwam natuurlijk de vraag:”Wat nu? Ga ik terug of niet? Zoniet, wat dan?” Teruggaan naar mijn vorige job voelde als terug naar af. Dat wilde ik niet. Ik wilde net groeien, me verder ontwikkelen en doen wat beter bij me paste. Ik voelde een sterke innerlijke drang om zelfstandige coach te worden. Mijn ouders konden niet begrijpen dat ik zo’n goede en goed betaalde job wilde opgeven voor een stap in het onbekende. Nu is iedereen coach, maar in 2002 was de term vooral gekend in voetbalmiddens. Toch waagde ik de sprong. Ik gaf mijn ontslag en werd voltijds zelfstandige begin 2003.

Ook als zelfstandige beleefde ik emotioneel moeilijke momenten. Vooral wanneer ik weinig werk en inkomen had. Dat werden kansen om me verder te ont-wikkelen, beperkende gedachten en emoties los te laten, mijn eigenwaarde en zelfvertrouwen op te krikken. Als ik dat deed, ging het in mijn werk ook weer stromen. Doordat ik dichter bij mezelf kwam, kwam mijn werk ook steeds dichter bij mijn essentie en missie, namelijk HSP’s inspireren en coachen om hun levensmissie te realiseren. Dat is een proces dat nog steeds doorgaat. Hoe beter ik me voel, hoe makkelijker alles in mijn werk stroomt. Zo binnen, zo buiten.

Terugkijkend leid ik hieruit 7 tips af. Ze kunnen ook jou als HSP helpen om een burn-out (herval) te voorkomen.

 

7 tips om als HSP burn-out te voorkomen

1. Ken jezelf

HSP’s hebben zich vaak zozeer aangepast aan de verwachtingen van anderen dat ze niet meer weten wie ze echt zijn en wat ze zelf willen. Daal af van je hoofd naar je lichaam. Maak contact met je gevoel. Voel wat jouw grenzen, behoeften en verlangens zijn. Je emoties vormen de toegangspoort tot je echte zelf. Ook een KernTalentenanalyse kan je zicht geven op jouw essentie of blauwdruk, op jouw energiegevers en energielekken.

2. Ontwikkel jezelf

Als HSP heb je het meestal niet gemakkelijk (gehad). Zo kan je in een slachtofferrol terechtkomen. Het is de schuld van de anderen. Zij maken jou het leven moeilijk, zij hebben geen begrip voor jou, zij houden geen rekening met jou. Bazen, collega’s, ouders, partners, kinderen, vrienden, …. Erover zagen en klagen verandert niets. Zo blijf je in je oude patronen hangen en blijft het verleden zich herhalen. HSP’s voelen zich vaak heel verantwoordelijk voor alles en iedereen. Er kan alleen verandering komen als je verantwoordelijkheid voor jezelf en je eigen leven en geluk begint op te nemen. Laat je begeleiden om oude pijn los te laten en trauma’s te verwerken. Om beperkende overtuigingen te transformeren in ondersteunende gedachten en gevoelens. Om je eigenwaarde en zelfbeeld te verbeteren.

3. Hou van jezelf

Omdat je als HSP in het verleden vaak commentaar en kritiek gekregen hebt, misschien zelfs gepest werd, ben je ook heel kritisch, negatief en veeleisend voor jezelf geworden. “Het is nooit goed genoeg. Jij bent nooit goed genoeg. Je moet jezelf bewijzen om toch maar aanvaard te worden.” Je wil anderen heel graag een plezier doen, maar jezelf iets gunnen is moeilijk. Ook hier kan begeleiding jou helpen om positiever in het leven te staan met meer mildheid en liefde voor jezelf.

HSP en burn-out

4. Zorg goed voor jezelf

Zelfzorg is essentieel voor HSP’s. Neem voldoende rust en me-time om te ontprikkelen. Beweeg op een manier die je leuk vindt. Eet energierijke voeding. Drink veel water. Vertoef geregeld in de natuur. Doe wat je graag doet, in je werk en vrije tijd.

HSP en burn-out

5. Kies voor jezelf

HSP’s zijn vaak empathisch. Ze voelen aan wat anderen verwachten en maken anderen graag gelukkig. Dit is een kwaliteit zolang dit niet ten koste gaat van je eigen geluk en energie! Richt je aandacht meer naar jezelf in plaats van naar de anderen. Voel wat jou gelukkig maakt, wat jij graag doet. Voel ook wat je uitput. Kies voor activiteiten, mensen en omgevingen die jou energie geven in plaats van kosten. Elk woord in de volgende zin is belangrijk om je af te vragen: Wat – wil – jij – doen – met wie – waar – wanneer – hoe – hoeveel – en hoelang?

6. Wees trouw aan jezelf

Luister naar je gevoel en spreek eerlijk uit hoe iets voor jou is. Wees assertief. Zorg ervoor dat je “ja” tegen een ander geen “nee” tegen jezelf is. Zeg vooral “ja” tegen jezelf, jouw behoeften en jouw geluk.

7. Realiseer jouw levensmissie

Veel HSP’s zijn creatief. Creativiteit is niet alleen kunst creëren, het is ook jouw leven creëren. Het leven waarvoor je geboren bent. Jij bent uniek. Jij hebt het recht om jouw unieke leven te leiden, jouw missie te realiseren. Op jouw unieke manier. Als je dat doet zal je vervulling vinden. Dan heeft het leven zin en betekenis voor jou, iets wat heel belangrijk is voor HSP’s. Zo krijg je tonnen energie en straal je van geluk.

 

Weet jij niet of je hoogsensitief bent? Doe de gratis HSP-test. Als je een burn-out (gehad) hebt, herinner je dan hoe je was vóór de eerste symptomen van je burn-out en beantwoord van daaruit de vragen. Door een burn-out kan je namelijk hooggevoelig worden, wat niet hetzelfde is als aangeboren hoogsensitiviteit!

HSP en burn-out

 

Wil jij meer tips om goed voor jezelf te zorgen als HSP en om jouw levensmissie te realiseren, zodat je burn-out (herval) kan voorkomen? Doe zoals 5000 anderen vóór jou. Vraag het gratis e-boek ‘HSP: van overleven naar happy leven’ aan op www.happywork.be

 

 

HSP en burn-out

Annick Ottenburgs is HSP Stress- en Loopbaancoach. Ze inspireert en coacht hoogsensitieve personen om stress te transformeren en hun levensmissie te realiseren. Eén van de technieken die ze daarvoor gebruikt is de KernTalentenanalyse. Haar loopbaancentrum happywork is erkend door de VDAB en aanvaardt loopbaancheques.

Comment Section

1 reactie op “HSP en burn-out: 7 tips om als HSP burn-out te voorkomen


Door Anoniem op 22 februari 2018

Mooi! Herkenbaar.

Plaats een reactie




Phoenix WebsitePhoenix Website