Gratis E-book: verdubbel jouw energie in 30 dagen
verdubbel jouw energieDownload nu

Gratis E-book: Verdubbel jouw Energie in 30 Dagen

Hoe je in 30 dagen tijd jouw energie verdubbelt door het veranderen van 1 simpele eetgewoonte.

Page content

article content

Is confituur gezond? – Zo maak je suikervrije confituur

Is confituur gezond? Voor wie met gezondheid bezig is, is dit een overbodige vraag. Veel mensen zijn echter opgegroeid met de gedachte dat een boterham met confituur in de ochtend jou een stevig gezond ontbijt biedt. Maar is confituur gezond? (over het brood dan nog maar gezwegen)? En hoe vind je een waardig alternatief? Veel mensen die bewuster met hun gezondheid bezig willen zijn, vinden het namelijk een grote uitdaging om hun vertrouwde zoete gewoontes te vervangen door een gezond alternatief. In de EnergieKeuken gaan we niet enkel op zoek naar voeding die ons energie geeft, we gaan eveneens op zoek naar de allerlekkerste alternatieven.

Is confituur gezond?

Waarom is confituur gezond volgens sommige mensen? Omdat het gemaakt is van fruit, en fruit is gezond. Er wordt hier echter aan het feit voorbij gegaan dat confituur uit meer suiker dan fruit bestaat. Zelfs fruit bevat fruitsuikers, genaamd fructose. Confituur is dus gewoon een suikerbom. Als je dit als beleg op je boterham smeert, heb je dus een koolhydratenbom (aangezien suikers koolhydraten zijn, en tarwe eveneens). Van koolhydraten gaat onze bloedsuikerspiegel stijgen. Vooral snelle suikers (die je in confituur vindt vanwege de toevoeging van suiker en de aanwezige fruitsuikers) jagen onze bloedsuikerspiegel razendsnel de hoogte in. Na een uur of twee heb je weer honger en verlies je energie. Niet het ideale ontbijt dus.

Dus is confituur gezond? Niet de versie die je in de winkel vindt. Zelfs “gezonde” alternatieven uit de biowinkel zijn best te mijden. Want ook deze worden gezoet met snelle suikers (hetzij rietsuiker, hetzij honing). Ook al zijn deze suikers niet geraffineerd, het blijven wel suikers die dezelfde impact hebben op je bloedsuikerspiegel (en dus ook op je energiepeil). Zou je dan beter light confituur kopen?  Het is best schrijnend dat fabrikanten ons al jarenlang wijsmaken dat light producten zouden gezond zijn. In plaats van suiker gebruikt men goedkope E-nummers zoals aspartaam. Aspartaam is chemisch en zeer ongezond. Jouw hersenen raken ervan in de war, waardoor je nog meer gaat verlangen naar zoet. Dus wil je graag gezonde en suikervrije confituur, dan kan je die best zelf maken.  Zoals in onderstaand recept.

Suikervrije confituur maken – met zoete aardappel en framboos

Suikervrije confituur maken kan heel eenvoudig en puur. We hebben al veel geëxperimenteer met het maken van suikervrije confituur, en dit is onze absolute favoriet! Het is supergemakkelijk, supersnel en je hebt slechts een handvol ingrediënten nodig. Dus als jij jou afvraagt wat je op je (gezonde!) broodje kan smeren of als beleg op jouw havermoutpannenkoek kan doen: this is it! Met slechts een staafmixer maak je van dit recept jouw favoriete suikervrije confituur.

RECEPT: Suikervrije confituur maken met zoete aardappel en framboos

Suikervrije confituur makenKeukenmateriaal: Staafmixer, vuurvaste ovenschotel en steelpannetje

Ingrediënten voor 1 bokaal

  • 1 grote zoete aardappel
  • 250 gram frambozen
  • Rasp van 1 biologische citroen
  • Sap van 1 citroen
  • Scheutje water
  • Stevia naar eigen smaak
  • 1 el olijfolie of zonnebloemolie

Bereiding

  1. Verwarm de oven op 180 graden
  2. Spoel de zoete aardappel en verdeel in twee
  3. Prik met een vork in de schil
  4. Leg de zoete aardappel in een ovenvaste schotel en besprenkel met olijfolie of zonnebloemolie
  5. Afhankelijk van de grootte van de zoete aardappel, zet je deze tussen de 20 en 30 minuten in de oven (check met een mes of de aardappel zacht is)
  6. Neem een steelpannetje en doe hierin de frambozen, citroensap, citroenrasp, Stevia, scheutje water en laat koken tot mousse.
  7. Lepel de zoete aardappel uit de schil en voeg toe aan de frambozenmousse.
  8. Mix het geheel met een staafmixer.

Voor 1 bokaal: 460 calorieën – 73 gram koolhydraten – 7 gram eiwitten – 11 gram vetten – 13 gram vezels

Waarom wij suikervrije confituur maken

De EnergieKeuken is een suikervrije keuken. Suiker is namelijk één van de grootste energievreters die er is. Suikerrijke voeding heeft een grote impact op de bloedsuikerspiegel wat energiedips veroorzaakt. Bovendien zijn uitgeputte mensen extra gevoelig voor suiker. Veel mensen met uitputtingsverschijnselen lijden namelijk aan bijnieruitputting. Uitgeputte bijnieren kunnen daarom moeilijk stresshormoon (cortisol) aanmaken. En dit heeft op zijn beurt effect op de bloedsuikerspiegel die vaak laag staat, wat drang naar zoet in de hand werkt. Wie suikervrij eet zal dit proces helpen stabiliseren.

Suikervrije confituur maken

Met wat kan je deze suikervrije confituur combineren?

Suikervrij eten is niet evident, dat kunnen wij beamen! In de EnergieKeuken maken we de lekkerste ontbijten op basis van glutenvrije granen en lactosevrije producten, maar wat je dan vaak mist is iets met een extra touch. Gezond eten is één ding en dat het überlekker is vinden wij een minimumvereiste 😉 … We zoeken dus voortdurend naar lekkere alternatieven om bij ons ontbijt of tussendoortje te doen. Waar zou je deze suikervrije confituur kunnen mee combineren?

  • Smeer het op een rijstwafel
  • Beleg jouw (glutenvrij) brood ermee
  • Doe het bij jouw (plantaardige) yoghurt in combi met granola
  • Dip er jouw cracker in
  • Maak een heerlijke cake met amandelmeel en gebruik dit als topping

Andere manieren om suikervrije confituur te maken

Zoals ik al zei, we hebben al wat geëxperimenteerd om de ideale suikervrije confituur te maken. Ook met chiazaad kan je heel eenvoudig lekkere confituur maken. En als je wil dat het meer op een echte confituur lijkt, kan je net als in dit recept jouw vruchtensap laten inkoken en binden met kuzu.

Comment Section

0 reacties op “Is confituur gezond? – Zo maak je suikervrije confituur

Plaats een reactie




Phoenix WebsitePhoenix Website