Gratis E-book: verdubbel jouw energie in 30 dagen
verdubbel jouw energieDownload nu

Page content

article content

Waar krijg je snel energie van? 7 voedingsmiddelen voor een energieboost!

Waar krijg je snel energie van? Want wanneer je een energiedip hebt, kies je wellicht voor suikerrijk en koolhydraatrijk voedsel. Suiker is namelijk de aantrekkelijkste manier om jouw energie te boosten. Alleen zorgt het nadien ook even snel voor een nieuwe energiedip. Daarom kies je beter voor gezonde energieboosters.  Die zijn ook effectief om jou langdurig energiek te voelen. Ik laat jou in deze blog kennismaken met 7 voedingsmiddelen die jou snel energie geven.

Waar krijg je snel energie van?

Hoe ontstaat energie?

Het enige doel van voedsel, is om je lichaam in beweging te krijgen. Alles wat je eet, wordt via allerhande lichamelijke processen vertaald in energie. Wanneer je “lege calorieën” eet, heeft de voeding geen meerwaarde voor je lichaam. Veel voeding wordt tegenwoordig geraffineerd (wit brood, witte rijst, suiker, enz.). Het betekent dat de essentiële voedingsstoffen onttrokken worden. Dit maakt populaire voedingsmiddelen eerder “vulling” dan “voeding”. Toen ik zelf een burn-out kreeg en me fysiek een puinhoop voelde, verdiepte ik me in de relatie tussen voeding en energie. Voedsel is de meest letterlijke energiebron voor ons lichaam. Dit maakt dus dat je energie kan eten.

Waarom we zin hebben in zoet

De natuur heeft voorzien dat alle levende wezens uit hetzelfde basismateriaal bestaan: suikermoleculen, aminozuren en vetten. Zowat alles wat we eten kan herleid worden naar suikermoleculen, die complexe ketenen kunnen vormen. Dan spreken we over meervoudige koolhydraten. Deze complexe processen van suikeroverdracht, maakt van het lichaam een aangename suikeropslagplaats. Wanneer je snelle koolhydraten eet (zoals snoep, koek en fruit) treedt er plotselinge verzoeting op in het bloed, waardoor het lichaam grote hoeveelheden insuline aanmaakt. Nadatdeze zware klus geklaard is, wordt het lichaam dus snel weer moe. En toch houdt ons lichaam van zoete suikerproducten. Het bespaart immers werk, juist doordat ze sneller opneembaar zijn. Suiker wordt bijzonder snel omgezet in energie. Onze hersenen belonen dat met een goed gevoel. Dat laatste is echter een valkuil, aangezien we tegenwoordig moeten omgaan met een overaanbod aan suiker. Omdat suiker de enige stof in ons lichaam is die met weinig moeite vet produceert, hebben we meteen ook de verklaring waarom mensen steeds dikker worden. Niet van vet te eten, maar van suiker.

Het belang van vet

Vet is de meest efficiënte en meest waardevolle van alle voedingsstoffen. Vergeleken met koolhydraten en eiwitten, kunnen ze per gram twee keer zoveel energie bundelen. Vet helpt ons om snel te denken en maakt belangrijke hormonen aan. Voor eens en voor altijd: vet schrappen om af te vallen is geen goed plan. Dit is de reden waarom het tellen van calorieën achterhaald is. Vet is namelijk van onschatbare waarde voor onze hormoonhuishouding en voor onze energiehuishouding.

 

Waar krijg je snel energie van?

Uit het vorige kunnen we afleiden dat we snel energie krijgen van snelle suikers. Sporters eten daarom heel suikerrijk en koolhydraatrijk. Ze hebben de energie van de suikers nodig om meteen een sportprestatie neer te zetten. Er zijn tegenwoordig topsporters die tonen dat het anders kan: zonder suikerrijk en koolhydraatrijk voedsel. Met deze blog wil ik dus het idee uit de wereld helpen dat je suiker nodig hebt om je energiek te voelen. Integendeel. Zonder suikers en massa’s koolhydraten zal je een fitter en energieker lichaam krijgen. Je kan dus beroep doen op andere snelle energiebronnen voor het lichaam.

Waar krijg je snel energie van? 7 voedingsmiddelen voor een energieboost.

1. Matcha

Deze populaire Japanse thee is niet zomaar een culinaire hype. Matcha heeft namelijk een groot voordeel (ten opzichte van andere thee). Het zorgt voor een echte energieboost. De blaadjes van de thee worden eerst gemalen en in hun totaliteit gebruikt. Daardoor neemt het lichaam dit veel beter op. Bij gewone thee heb je enkel de infusie, wat minder krachtig is. De toepassingen van Matcha gaan tegenwoordig veel verder dan enkel de thee. Niet iedereen kan het puur smaken omdat het nogal grasachtig is van ondertoon. Je kan ook het matchapoeder kopen voor culinaire bereidingen. Zo verwerk je het poeder in je maaltijden: mix het door je smoothie, strooit het over je granola of bak er een gezonde cake mee.

Wat geeft je snel energie?

Waar krijg je snel meer energie van?

2. Macapoeder

Maca is een knolgewas, afkomstig uit het Andesgebergte. Het wordt er al eeuwenlang gebruikt als een natuurlijk hulpmiddel om het fysieke en mentale uithoudingsvermogen te verhogen. Omdat Maca groeit in een extreem klimaat, maakt het heel wat beschermstoffen aan die ook voor de mens heilzaam zijn. Je kan Maca hier verkrijgen als een gedroogd superfood (poedervorm). De smaak is niet geweldig, maar als je het mengt in een smoothie of sap combineert het geweldig. Persoonlijk vind ik het lekker in combinatie met amandelmelk of ananas.

3. Eiwitpoeder.

Eiwitten hebben de eigenschap herstellend te werken. Daarom worden eiwitshakes vaak door sporters gedronken na een sportprestaties. Natuurlijke veganistische bronnen van eiwitten zijn bonen. Wanneer ik een smoothie maak, voeg ik altijd een eetlepel eiwitpoeder op basis van bonen toe. Dit zorgt ervoor dat ik het fruit dat in de smoothie zit verpak in eiwitten. Daardoor wordt de invloed op mijn bloedsuikerspiegel beperkter. Zo heb je minder last van energiedips en blijf je bovendien langer verzadigd.

4. Gember

Gember is een echt wondermiddel. Het werkt ontstekingsremmend en kankerwerend. Ik had vroeger vaak last van keelontstekingen. Gember werkt heel ondersteunend en is een ware boost voor je gezondheid. En het bezorgt je ook een energieboost, dus voeg (als het past in het smaakpatroon) gember toe aan je sappen, smoothies, soepen of in je maaltijden.

Waar krijg je snel energie van?

5. Chiazaad

Chiazaad is een rijke bron van omega-3-vetzuren. Je weet wel, de vetten waar onze hersenen zo van houden. Zoals in de inleiding al aan bod kwam zijn vetten belangrijke energieleveranciers. Chiazaad is omwille van de vele positieve eigenschappen een echt superfood. Het is namelijk kankerwerend, houdt je cholesterol op peil en ondersteunt de bloeddruk. Omdat chiazaadjes 7 keer hun gewicht aan water kunnen opnemen, is het heel geschikt om pudding mee te maken.

6. Rode chilipeper

Het eten van pikant voedsel is in zekere mate verslavend als men er eenmaal aan gewend is. Het capsaïcine stimuleert de warmtezintuigen in de mond en wekt zo de indruk van hitte. Als reactie hierop worden in de hersenen endorfinen afgescheiden om de pijn van deze vermeende ‘brandwond’ minder te voelen. Dit zorgt voor een leuk gevoel. Het eten van rode pepers zou helpen tegen verkoudheid en versnelt de stofwisseling. Wanneer je rode chili toevoegt aan je ontbijt (ja!), zorg je voor een frisse start van de dag.

7. Rauwe cacao

Waar krijg je snel energie van?

Misschien heb je wel al eens gehoord dat chocolade gezond is? Dit klopt maar voor een klein stukje. De cacao in chocolade is ontzettend gezond, de andere ingrediënten in een stuk chocolade doen dit dan weer teniet. Want de hoeveelheid cacao is bewerkt en bovendien bijzonder laag. Wanneer je van de gezonde eigenschappen van cacao wil profiteren, kies je best voor rauwe cacao. Je kan ongezoet rauw cacaopoeder kopen. Ook cacaonibs worden te koop aangeboden als superfoods. Waarom cacao een positief effect heeft op je energiepeil, is omdat het jouw stemming en alertheid beïnvloedt. Het klopt dat cacao zorgt voor een lichte euforie, omdat het tryptofaantransport in de hersenen wordt gestimuleerd. Dit is een aminozuur dat helpt om angsten te verminderen. De natuurlijke cafeïne in cacao is dan weer verantwoordelijk voor alertheid.

Alles te weten komen over het eten van energie?

Ik organiseer geregeld de workshop Eet Energie. Hierin laat ik jou kennis maken met de invloed van de hormonen, het darmklimaat en de bloedsuikerspiegel op het energiepeil. Ontdek hier de eerstvolgende datum.

Waar krijg je snel energie van

Comment Section

2 reacties op “Waar krijg je snel energie van? 7 voedingsmiddelen voor een energieboost!


Door sofie op 16 oktober 2017

Hey Elke, waar koop je matcha, maca en dat veganistische eiwitpoeder? ik heb zin om terug smoothies te gaan maken, maar wil voor mezelf een makkelijk haalbare manier vinden.


Plaats een reactie


*


Phoenix WebsitePhoenix Website