Gratis E-book: verdubbel jouw energie in 30 dagen
verdubbel jouw energieDownload nu

Gratis E-book: Verdubbel jouw Energie in 30 Dagen

Hoe je in 30 dagen tijd jouw energie verdubbelt door het veranderen van 1 simpele eetgewoonte.

Page content

article content

Mealpreppen voor drukke dagen – 7 tips om gezondheid en drukte te combineren

Mealpreppen is een hippe term om eenvoudigweg te zeggen: jouw maaltijden plannen, organiseren en voorbereiden. Sedert enkele jaren werk ik nauw samen met mensen die aan hun gezondheid willen werken. Wat ik in die tijd geleerd heb, is dat veel mensen worstelen met het in de praktijk brengen van een gezonde levensstijl. Vooral mensen die daarnaast een druk leven hebben, weinig energie hebben of gewoon niet altijd willen bezig zijn met voeding, zoeken gretig naar advies om gezond aan mealpreppen te doen. In deze blog wil ik je graag 7 tips geven om gezondheid te combineren met drukte.

Waarom mealpreppen?

mealpreppenEen gezonde levensstijl vraagt toch wel enige organisatie en inspanning. Als je het leven op je laat af komen, raak je op die late avond heel snel verzeild in de frituur op de hoek of haal je wellicht een belegd broodje tijdens je middaglunch. Dat gaat nu eenmaal sneller dan zelf na je werk nog te moeten bedenken wat je nu weer gaat klaarmaken. Elke ochtend vijftien minuten snoozen is voor veel mensen verleidelijker dan zelf dat gezonde slaatje te maken voor je vertrekt richting kantoor. We komen dan weer bij mijn alom gekende pleidooi (iets wat ik zowat in elke blog opnieuw verkondig). Hoe graag wil je dan gezond zijn? Zolang je hetzelfde blijft doen, krijg je hetzelfde resultaat. Verandering is dus cruciaal als je iets aan je lichaam, gezondheid en gewoontes wil veranderen. Niets gebeurt vanzelf, sorry voor de teleurstelling 😉 …

Of je het nu leuk vindt of niet (neen, ik vind het ook écht niet altijd even leuk): mealpreppen kan je leven redden! Door wekelijks bewust na te denken over wat je de komende week in je mond wil stoppen, heb je de eerste cruciale stap naar verandering gezet. Je maakt je namelijk bewust van je voedingspatroon. Alles wat op automatisch piloot gebeurt, sluipt namelijk je leven in zonder dat je eigenlijk de uitkomst ervan wil. De uitkomst kan zijn: veel ongemakken ervaren omdat je te veel troep eet, complexen hebben over die steeds groter wordende “zwembandjes” rond je buik of energieloos door het leven gaan. Je kiest dus zelf voor de uitkomst.

Door te mealpreppen krijg je grip op de uitkomst die jij wenst: de gezonde levensstijl die je bewust beoogt. Je plant doordacht jouw maaltijden en bereidt je voor op de drukke momenten tijdens de week. Zo heb je altijd iets gezond bij de hand als je écht geen tijd hebt om met gezondheid bezig te zijn. Gezond willen zijn betekent uiteraard niet dat je nooit eens een zonde mag begaan, je bent ook maar een mens. Over doseren en bewust zondigen schreef ik eerder deze blog.

Hoe mealpreppen?

mealpreppenMealpreppen is iets waar geen definitie voor bestaat. Jij bent de beste persoon om te bepalen hoe je dit concreet wil toepassen in je leven. Er zijn enkele manieren waarmee ik zelf al geëxperimenteerd heb:

  • VOOR DE CREATIEVELINGEN: Als je een creatieve kok bent die graag wat in de pan tovert op het moment zelf, zorg dan dat je altijd een voorraad diepvriesgroenten en ingevroren vlees of vis hebt. Zo kan je een snelle wok op tafel zetten zonder daar echt goed op voorbereid te moeten zijn. Zelf ben ik een grote fan van wokgerechten met bloemkoolrijst (beide kan je in het diepvriesvak vinden) met scampi, visblokjes of stukjes kip. Ik heb ook altijd kokosmelk in huis zodat ik een heerlijk gezonde currysaus kan maken bij de wok.
  • VOOR DE RECEPTENVOLGERS MET TIJD: Ben je iemand die liever een recept volgt, dan is het beter om op voorhand goed voor te bereiden welke recepten je de komende week wil maken zodat je alle nodige ingrediënten in huis kan halen. Zo dien je ’s avonds enkel het recept te volgen waarvoor je alles netjes bij de hand hebt.
  • VOOR DE RECEPTENVOLGERS ZONDER TIJD: Als je graag een lekker recept volgt, maar eigenlijk geen tijd hebt om het klaar te maken is het een optie om kookweekends te organiseren. Op zondag hou je dan een kookmarathon met al je favoriete gezonde recepten die je vervolgens per portie invriest zodat je dit door de week enkel nog moet opwarmen. Let op, niet alles leent zich ertoe om lekker in te vriezen.

7 tips om gezondheid en drukte te combineren

  1. mealpreppenNeem een vaste dag om aan maaltijdplanning te doen. Bij mij gebeurt dit elke week op zondag. Dan ga ik voor mijn agenda zitten en bekijk ik op welke dagen ik vers wil koken. Vervolgens beslis is welke gezonde recepten ik zal maken (daarvoor maak ik gebruik van de receptenbank die ik zelf ontwikkelde voor mijn community 365 Dagen Energie, boordevol supergezonde en snelle gerechtjes zonder gluten, zonder lactose en zonder suikers). In de laatste stap bestel ik alle ingrediënten die ik daarvoor nodig heb bij Collect & Go van Colruyt zodat ik dit de dag erop gewoon moet afhalen.
  2. Op zaterdag of zondag trek ik geregeld 1 tot 2 uurtjes uit om wat gezonde tussendoortjes klaar te maken. Als ik deze niet in huis heb, betrap ik mezelf erop dat ik stiekem in de koekenkast van de kinderen durf duiken 😉 … Een verwittigd vrouw is er twee waard dus mezelf voorzien van gezonde tussendoortjes vind ik een must!
  3. Een gezond ontbijt vraag écht niet zoveel meer tijd dan een ongezond ontbijt. Vele ontbijtjes kan je de avond vooraf al klaar zetten. Wil je in de ochtend genieten van een gezonde smoothie, vul dan je smoothiebeker al op zodat je enkel nog moet blenden ’s ochtends. Een andere gezonde en snelle ontbijtoptie zijn de spirulina crackers van Bite and Boost: deze zitten boordevol vitaminen en heb je maar eenvoudig te beleggen met je favoriete beleg (meer inspiratie voor gezond beleg vind je in deze blog).
  4. Een gezonde lunch kan best wel uitdagend zijn voor mensen die jarenlang de boterhammetjes meenamen naar het werk of vaste klant waren bij de broodjeszaak in de straat. Je kan afwisselend slaatjes en soep eten in combinatie met een gezonde broodvervanger (zoals de spirulina crackers). Soep maken is zo eenvoudig als je niet veel tijd hebt: koop een zak soepgroenten uit de diepvries, gooi dit tijdens het weekend in een kom met bouillon en vries dit per liter in. Om jouw soep extra vullend en extra gezond te maken kan je hier kippenbouten in doen zodat je een kippenbouillon krijgt. Dé soep bij uitstek om aan te sterken. Ook slaatjes zijn simpeler dan ze lijken en kan je voor maximum drie dagen van tevoren maken.
  5. Werken met restjes is ook zo’n topper. Het kost je geen moeite om tijdens het koken een grotere hoeveelheid te bereiden. Deze kan je nadien indelen in kleine porties voor de dag nadien of in de diepvries. Ideale gerechten die zich hiertoe lenen zijn gezonde quiches (omdat deze ook koud heel lekker zijn), bolognaisesaus, maaltijdsoepen of maaltijdsalades (op basis van quinoa bijvoorbeeld).
  6. ’s Avonds heb je zoveel opties (die somde ik hierboven bij “hoe mealpreppen” al op). Zoek zelf uit welk systeem jou het beste ligt. Hou je ervan om zoveel mogelijk in het weekend voor te bereiden en in te vriezen zodat je in de week niet meer moet denken aan koken? Of wil je net wél elke dag gezond koken maar gewoon zeker zijn dat je alles in huis hebt en je hoofd niet meer moet breken over hoe of wat?
  7. Tot slot voor de mensen die tot laat ’s avonds werken: het kan helpen om met een voorgerecht te werken zodat de honger niet plots toeslaat. Je kan hiervoor opteren voor soep, maar net zo goed een gezonde cracker nemen die jouw bloedsuikerspiegel stabiliseert. Als je thuis een wachtende kroost hebt is het ook voor hen beter dat ze alvast kunnen starten met een bord soep tot de hoofdmaaltijd wordt geserveerd.

mealpreppen

Inspiratie om te mealpreppen

Ik maakte in het verleden al vaak filmpjes over mealpreppen. Voor moeders als ik is het namelijk een uitdaging om een ganse kroost gezond te voeden 😉

 

Hoe doe jij aan mealpreppen?

Ik ben benieuwd hoe jij jou organiseert om gezond te eten! Laat het hieronder weten in de reacties, zo kunnen we elkaar inspireren 🙂

Meer van me lezen?

Elke VermeireElke Dag Energie schrijft artikels over gezondheid, bewustzijn, persoonlijke groei en spirituele ontwikkeling. We bespreken energie in al haar dimensies.

Wil je op de hoogte blijven van onze volgende artikelen? Schrijf je dan gratis in op onze nieuwsbrief en ontvang maximum 1 keer per maand een update van de nieuwste artikelen.

 

Comment Section

1 reactie op “Mealpreppen voor drukke dagen – 7 tips om gezondheid en drukte te combineren


Door Angélique op 15 maart 2019

Ik vind het super dat jij echt een blog voor mij gemaakt hebt en ik ga het straks ook delen. Mealpreppen doe ik ook vaak maar dan vooral klaarmaken in grote hoeveelheden en dan de diepvries in. De enigste periode waar ik echt een menu voor de week plan is tijdens de beurs. Ik denk dat ik nog een andere blog ga schrijven want ik wil ook wat tips geven tijdens de beursuren zelf want dat is vaak nog moeilijker. Ik apprecieer dit ten zeerste. Misschien moet ik je crackers eens uittesten op een beurs?

Plaats een reactie




background: rgba(255, 255, 255, 0.73);
Phoenix WebsitePhoenix Website