Gratis E-book: verdubbel jouw energie in 30 dagen
verdubbel jouw energieDownload nu

Page content

article content

Meditatie voor beginners – wat, waarom en hoe mediteren?

Mediteren kan je leren. Net zoals ik probeer. Want heel eerlijk, ik heb er zelf geen kaas van gegeten. Ik voel me snel onrustig tijdens het mediteren. Je mag dan aan niets denken. Maar terwijl je jezelf oplegt om aan niets te denken, ben je eigenlijk al aan het denken, toch? Het is me enkele keren wél gelukt, maar ik hield het niet vol. Zoals velen. Ik heb nochtans al zo vaak gehoord over de voordelen van mediteren. Daarom heb ik besloten om het te leren. En zoek ik naar info over meditatie voor beginners. Om de rust in mezelf op te zoeken. Te focussen. Even stil te zitten. Om beter te voelen. En gewoon te zijn. Niets te moeten. En niets te doen. Ik neem je mee op mijn zoektocht. Meditatie voor beginners 😉

Ik kom terecht bij Hilde. Ze is lichaamsgericht experte en al jarenlang trouwe beoefenaar van het mediteren. Dit is wat ik nodig heb: het advies van een pro :). Hilde is niet zomaar fan van mediteren. Voor haar is het een manier van focussen en van kracht putten uit de stilte. Ze stelt me gerust want volgens haar kan iedereen leren mediteren. Zij is de juiste vrouw voor wat ik nu zoek: meditatie voor beginners.

Meditatie voor beginners

Hilde geeft aan dat er veel verschillende meditatievormen en visualisatietechnieken bestaan. De ene effectiever dan de andere. Meditatie voor beginners hoeft helemaal niet gecompliceerd te zijn. Integendeel. Meditatie voor beginners gaat eigenlijk over… niets doen.

meditatie voor beginners

Wat is meditatie wel?

Tijdens het mediteren ga je met je ogen dicht in stilte zitten, waardoor je in een andere staat van bewustzijn belandt. Ver voorbij het denken, voorbij het drama van het leven. Je komt bij je ware kern. Het ontspant je lichaam en geest zodat je veel beter met de stress en de spanning van het moderne leven kan omgaan.

Wat is meditatie niet?

Net zoals ook ik oorspronkelijk aannam, gaan heel veel meditatievormen en visualisatietechnieken over het proberen controleren van het denken. Dat is vermoeiend en werkt ook niet. Je blijft bovendien bezig met iets wat buiten jezelf ligt, waardoor je jouw geest belet om de zuivere stilte te ervaren. De meditatievorm die Hilde toepast is gelijk aan “niets doen” en je aandacht naar binnen richten, waardoor je uiteindelijk zonder iets te forceren of te controleren in de stilte terechtkomt. Zalig is dat! Je bent even weg van de wereld en komt terug met vernieuwde energie.

Waarom mediteren?

Vorige week schreef ik nog een blog over hoe moeilijk ik het heb met focus. Alleen al daarop biedt meditatie een antwoord. Door de stilte op te zoeken, vind je rust in jezelf.

” Echte stilte betekent echt diep in jezelf gaan naar die plek waar er niets gebeurt, waar je tijd en ruimte overstijgt. Je gaat in een nieuwe dimensie van het niets. Dat is waar al de kracht is. Het is je echte thuis. Dat is waar je echt thuishoort, in diepe stilte waar er geen goed of slecht is, niemand probeert iets te bereiken. Gewoon, puur wezen. Stilte is de ultieme realiteit.” ~ robert adams

De kracht van de stilte

Hilde: “We leven in een snelle, superdrukke maatschappij waar stilte een zeldzaamheid geworden is.  Nochtans heb je die stilte nodig om echt te kunnen focussen: op jouw doelen, op wat bij jou past en om je energetisch op te laden. Veel mensen zijn constant online, overprikkeld via social media, TV, hun job, e-mail, entertainment, een to-do-lijst enzovoort … Als je hele aandacht constant bezig is met shiften tussen al die verschillende zaken, dan heb je op het einde van de dag nog maar weinig energie over voor jezelf.  Met andere woorden: je energie gaat alle kanten op, je geeft je energie weg. Burn-Out?”

meditatie voor beginners

“Het gevolg van al die drukte en gejaagdheid is kortsluiting in je hersenen en stress met alle symptomen en ziektebeelden die daar uit voortvloeien.”

“Een ander gevolg van al die drukte, en wat veel mensen niet doorhebben, is versplinterdheid (je energie die alle kanten opgaat). Dat zorgt voor een gebrek aan focus.  Mensen denken dat gebrek aan focus dan op te lossen door een “to-do-lijst” te maken of een vooropgezette planning uit te schrijven.  Structuur te brengen dus.  Voor sommige zaken/mensen werkt dat, maar als je energie alle kanten opgaat is de kans groot dat je je niet aan je planning zal kunnen houden.  Voor mij persoonlijk werkt zo’n lange termijnplanning niet.  Wat niet wil zeggen dat ik nooit iets plan, uiteraard wel.  Maar ik raak niet gefrustreerd als het totaal anders loopt omdat ik weet dat als ik in “de flow” zit alles vanzelf gaat. Ik krijg wat ik nodig heb op ieder moment, ook al is dat iets helemaal anders dan wat ik gepland had.”

Focussen in een wereld vol prikkels

Focus = where your attention goes, your energy flows 

Dus wat Hilde doet om gefocust te blijven op haar doelen in deze chaotische wereld is dagelijks een moment van stilte inlassen.  Mediteren dus.

meditatie voor beginners

Hilde: “Dat doe ik eigenlijk al heel mijn leven, al was dat vroeger eerder onbewust gewoon door veel tijd alleen door te brengen in de natuur. Sinds een jaar of 6 maak ik bewust tijd om ’s morgens en ’s avonds te gaan zitten en niets te doen. Gepland 🙂 . Soms plaats ik een intentie vooraleer ik in stilte ga of soms heb ik een vraag … En weet je wat?  Ik krijg altijd antwoord.  Niet altijd meteen, soms een paar dagen nadien. De antwoorden komen in beelden of via helder weten en niet vanuit mijn intellect.  Wat er gebeurt als je bewust de tijd neemt voor stiltemomenten is dat je trager gaat leven en dat je alerter wordt voor alle signalen in je leven.  Je hebt veel minder last van stress omdat je weerbaarder bent. Je weet beter wat jij nodig hebt en wat goed voor je is.  Het is zelfs wetenschappelijk bewezen dat mediteren je hersenen verandert, ook bij volwassenen. De persoon die mij bewust leerde mediteren genas zichzelf en haar kinderen van een chronische ziekte puur door dagelijkse meditatie.”

Download hier de lijst met 100 voordelen van mediteren.

Aan de slag met meditatie

Op 14 december 2017 organiseert Hilde Van Hove de workshop “Mediteren kan je leren“.

Tijdstip: 14/12 – Locatie: de Verscholen Tuin in Deurne – Prijs: 60 euro

Inschrijven? Stuur een mailtje naar hilde.van.hove@telenet.be

meditatie voor beginners

Comment Section

2 reacties op “Meditatie voor beginners – wat, waarom en hoe mediteren?


Door Gita op 1 november 2017

Hallo Hilde,
Om welk uur gaat de workshop door? Ik heb zeker interesse in uw workshop maar werk overdag tot 18u. Gita


Door Elke-Vermeire op 27 november 2017

Dag Gita, je neemt best rechtstreeks via mail contact op met Hilde

Plaats een reactie


*


Phoenix WebsitePhoenix Website