arrow_drop_up arrow_drop_down
15 augustus 2017 

Omgaan met verdriet - hoe je verdriet omzet in kracht

Omgaan met verdriet moeten we allemaal, vroeg of laat. Verdriet kan leiden tot emotionele uitputting (ik maak een onderscheid tussen fysieke, mentale en emotionele uitputting om in kaart te brengen wat ons energie kost en oplevert). Vandaag getuigt Martine Adami met een bijzonder sterk verhaal: hoe ze al haar verdriet omzette in pure kracht. Martine schoolde zich na een lang en diep gevecht om tot coach. Ze is een expert op vlak van emoties en verdriet. Heb jij al veel verdriet geleden? Of zit je momenteel in een woelige emotionele rollercoaster? We vertellen jou graag hoe je kan omgaan met verdriet en hoe je het zelfs kan omzetten in kracht.

Het verhaal van Martine

Ik ging jarenlang gebukt onder een loodzware rugzak van verdriet. Mijn vader overleed toen ik amper 18 jaar was. Iets wat ik kennelijk nooit goed heb verwerkt. Het feit dat mijn broer 30 jaar lang alcoholverslaafde was, tekende mij al evenveel. Tijdens de 5 zwaarste jaren uit mijn leven verloor ik mijn moeder en mijn broer, met daarbovenop nog eens een echtscheiding. Voldoende dus om helemaal te crashen. Door mijn zware emotionele leven werd omgaan met verdriet mijn belangrijkste levensles en die wil ik nu met anderen delen. Ik was jaren uitgeput en chronisch ziek, maar vond uiteindelijk ook de kracht in mijn verdriet. Nu werk ik als tranformatiecoach en rouwtherapeut.

Ik heb momenten gekend waarop het leek dat het verdriet maar bleef komen. Ik viel van de ene teleurstelling in de andere. De ene tegenslag volgde de andere op. Alsof het nooit stopte. Alsof mijn hart uit mijn lichaam werd gescheurd, keer op keer. Een gevoel waarvan ik dacht dat het nooit meer zou overgaan. Als ik er nu op terugkijk, besef ik dat het onderdeel is van het leven. En hoe we ermee om gaan is al even belangrijk dan het feit zelf.

omgaan met verdrietNa jaren lijden leerde ik pure kracht putten uit mijn miserie.

 

Omgaan met verdriet: een proces van aanvaarding

Wie verdriet heeft, ervaart de wereld vanuit pure emotie. Deze emoties kennen weinig ruimte om te relativeren. We voelen pijn, onmacht en onrust. De vragen die mensen met verdriet innerlijk te verwerken krijgen zijn:

  • Wat heb ik toch misdaan?
  • Wat zal ik nog allemaal meemaken?
  • Wanneer stopt dit? Hoelang gaat dit nog duren?
  • Mag ik ooit opnieuw gelukkig zijn?

Tijden van emotionele crisissen kunnen enorm uitputtend zijn. Jouw hart kan letterlijk pijn doen. Alsof jouw hele lijf tot op het bot jouw lijden moet dragen. Lange en zware emotionele periodes leiden daarom niet zelden tot burn-out en/of depressie.

Zelf omgaan met verdriet

Wat komt dit verdriet jou vertellen? Verdriet hebben we niet zomaar. Zie het als een levensles, waar je iets waardevol mee bent. Daarom is het zo belangrijk om eens stil te staan bij gebeurtenissen, bij verlies, bij alles wat  jou zoveel verdriet doet. Of het nu een overlijden is, een echtscheiding, ontslag, je fiets die gestolen is, een ziekte, een ruzie, …

Beleef jouw emoties. Onderdruk ze niet. Kijk het verdriet en de pijn recht in de ogen zodat je het kan verwerken in plaats van te onderdrukken. Wij zijn zo gewoon om onze emoties en gevoelens te onderdrukken, omdat  het te pijnlijk is om naar te kijken. Omdat het te pijn doet om ze te voelen. Omdat de maatschappij het niet toelaat. We hebben nooit geleerd om hiermee om te gaan. Toen je klein was, werd vlug gezegd: “Stop nu met wenen. Niet flauw zijn.” Jongens mogen zelfs niet wenen in vele culturen. We worden geleerd om sterk te zijn. Maar hoe we met emoties en verdriet kunnen omgaan, dat leren we niet. In ons volwassen leven raken we daarom steeds vaker innerlijk in de knoop met onszelf.  We kunnen en durven niet meer voelen. Terug leren voelen is daarom een belangrijke stap om verdriet te verwerken.

omgaan met verdriet

De gevolgen van het onderdrukken van verdriet

Alles wat we meemaken wordt opgestapeld in ons lichaam.  Onbegrepen en onderdrukte emoties zijn schadelijk voor lichaam en geest. En vroeg of laat worden we moe of ziek. Want ons lichaam liegt nooit. Klachten en ziekte zijn namelijk een wake-up call van het lichaam, waar we eigenlijk dankbaar voor moeten zijn.

We gaan naar een dokter die medicatie geeft om die vermoeidheid of pijn te onderdrukken. Want we zijn het zo gewoon. We hebben het zo geleerd. En we doen weer verder. “ Het zal wel eens beteren”. “ Het zal wel overgaan”, maken we onszelf wijs. Echter, niets gaat zomaar over. We raken stilaan emotioneel vergiftigd. We worden defensief ( iets helemaal anders dan assertief). Overmatig kritisch. We worden te hard voor de ander, maar ook voor onszelf. We sluiten onszelf emotioneel af, we worden agressief of we saboteren onszelf en anderen.

omgaan met verdriet

 

Als buitenstaander omgaan met verdriet van een ander

Omgaan met jouw eigen verdriet is zwaar. Maar als buitenstaander een ander zien lijden wordt wellicht nog meer onderschat. Je bent machteloos. Wanneer je dicht bij de persoon staat die dag in dat uit lijdt, ben je radeloos. Je kan de pijn en en het verdriet niet wegnemen. Maar vaak is dat ook niet wat men verwacht. Luisteren is daarom nog steeds de beste manier om met het verdriet van anderen om te gaan. En daar hebben velen het moeilijk mee. In het begin zijn mensen begripvol en bieden ze graag een luisterend oor. Mensen zijn echter geneigd ook een oplossing te bieden. Wanneer ze zich machteloos voelen en geen oplossing weten, haken ze af. Het verdriet wordt heel vlug doodgezwegen. Soms wimpelen we het luisterende oor zelf af, omdat het te confronterend is om over te praten. Gevoelens en emoties worden daardoor vaak (bewust of niet) onderdrukt. Maar vroeg of laat komt jou dat duur te staan.

 

 

omgaan met verdriet

Verdriet omzetten in kracht

 

Het begint bij het beleven van je verdriet. Beleef je emotie, je kwaadheid, je frustratie. Zoek een gezonde manier van ventileren zonder anderen pijn te doen (met woorden en/of daden).  Het is namelijk heel belangrijk dat je je emotionele lichaam leert bevrijden, ontluchten, leeg maken.

Ga in een volgend stadium eens kijken wat je hieruit kunt leren. Welke les zit hierin? Hoe zou je  volgende keer anders met deze situatie kunnen omgaan? Wat zou je anders kunnen doen, zodat je dit niet meer moet meemaken? Ga eens kijken en voelen wat jij nodig hebt om gelukkig te zijn.  Probeer dat verdriet en die frustratie om te zetten in  datgene wat jij nodig hebt om voluit in je kracht te staan. Om voluit te leven en je eigen keuzes te maken, zonder afhankelijk te zijn van anderen.

Wie verantwoordelijk wordt voor zijn of haar eigen verdriet, kan ook verantwoordelijk worden voor zijn of haar eigen geluk.

De twee belangrijkste vragen die je jezelf kan stellen:

WAT HEEFT DIT  VERDRIET  MIJ GEKOST?

We hebben de neiging om meer aandacht te geven aan wat we verliezen. Aan wat voor extra leed een lijdensweg ons kost. En het kost jou vaak ook letterlijk en figuurlijk heel wat om emotioneel uit de put te klauteren.

Martine: “Mijn  aanslepende burn-out heeft mij heel wat GEKOST! Heel veel geld, want je komt op een invaliditeitsuitkering terecht, je hebt veel dokterskosten, schakelt psychologische begeleiding in, volgt zware detoxkuren en neemt dure voedingssupplementen, … Maar het kost jou niet alleen letterlijk veel geld. Vrienden beginnen af te haken omdat ze jou niet meer (her)kennen. Dat is heel pijnlijk.”

omgaan met verdriet

WAT HEEFT MIJ DIT GEBRACHT?

Maar een vraag waar te weinig aandacht voor is, is wat het jou gebracht heeft. Elke medaille heeft twee zijden. Het is een levenskunst om ook de positieve kant van die medaille te belichten voor jezelf.

Martine: “Mijn lijdensweg heeft me bijzonder veel positiefs opgeleverd. Een nieuw, bijna , gezond lichaam, nieuwe vriendschappen, innerlijke rust. Voor de eerste keer ben ik oprecht gelukkig, zonder dat iemand anders dat moet invullen. Voor de eerste keer heb ik voor mezelf durven kiezen en heb ik mijn angst en verdriet  omgezet in daadkracht. Ik heb mezelf in vraag durven stellen! Ik ben in de spiegel gaan kijken en heb mezelf afgevraagd wat mijn aandeel was in bepaalde gebeurtenissen( bv. mijn echtscheiding na 24 jaar). De ander kunnen we niet veranderen. Maar met onszelf kunnen we wél aan de slag gaan. Hoe geweldig is dit! Zie daarom je verlies en/of verdriet als een kans om jezelf in vraag te stellen, om een andere manier te vinden om ermee om te gaan en om misschien zelfs een nieuwe weg in te durven slaan. Het is niet WAT je meemaakt dat je leven bepaalt, maar HOE je ermee omgaat.”

 

Wat nu met jouw verdriet?

Omgaan met verdriet is zwaar. Je hoeft deze lijdensweg niet alleen te bewandelen. Durf hulp inschakelen. Durf investeren in jezelf. Op jouw eigen tempo.

Ontvang als eerste ons volgende artikel

Elke VermeireSchrijf je hier in en ontvang onze blogs en updates per mail.

Elke schrijft over de meest uiteenlopende energie-onderwerpen. In haar zoektocht naar “Elke Dag Energie” deelt ze haar inzichten, overwinningen, teleurstellingen en kritische blik met jou. Elke schrijft herkenbare verhalen die een mooie mix garanderen van eigen ervaringen en wetenschappelijk onderzoek. Ze is een echte boekenwurm en leest tal van boeiende literatuur om haar blogs mee te onderbouwen. De onderwerpen op haar blog gaan over gezonde levensstijl, mindset, stress, burn-out, carrière, persoonlijke groei en ontwikkeling. Met haar blogs bereikt ze maandelijks tussen de 10.000 en 20.000 bezoekers.

Het volgende artikel in je mailbox ontvangen? Klik hier!

Elke op Social Media

Volg Elke Dag Energie ook op Facebook en Instagram!

Elke Dag Energie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Over de schrijver
Elke Vermeire is een orthomoleculaire natuurvoedingsdeskundige die zich gespecialiseerd heeft in eigentijdse gezondheidsklachten zoals vermoeidheid, darmproblematiek, suikerverslaving, overgewicht en lifestyleziektes als diabetes. Ze is auteur van het boek "Geluk in je Buik", richtte haar eigen glutenvrije bakkerij Bite and Boost op (waar ze spirulina granola en - crackers produceert) en ontwikkelt online voedingsprogramma's om mensen op een laagdrempelige manier te begeleiden naar een betere gezondheid.
Nelleke Yarbrough

Door

Nelleke Yarbrough

op 18 August 2017

Heel mooi article. Het ergste verdriet is je eigen verdriet. Onderwijs in sterven and rouwen en/of verdriet verwerken is erg nodig.

Vaerewijck veerle

Door

Vaerewijck veerle

op 24 July 2018

Ik vind het een mooi verhaal maar ik zit zelf al 18jaar meer als af te zien .moon zoontjekan niet stappen niet eten weegt nog 38kilo en nu 18geworde elk jaar 3tot4 operatie 3xheupoperatie op 4maanden nu mag hij 1 u op zitten en de restblijven liggen het is zohard om het aan te zien en da spreken we nog niet over doorligwonden. 😭😭😭😭😭😭😭😭

V, 52jaar

Door

V, 52jaar

op 17 October 2018

Hoi martine, jouw verhaal is zeer herkenbaar, en ik heb het geboeid zitten lezen, met tranen in de ogen. Mijn eigen verhaal is echter nog extra verzwaard door een sterk schuldgevoelcomplex en het onbegrip hierrond in mijn omgeving. Heb het gevoel hier nergens mee terecht te kunnen en/of verder mee te geraken. Bij elke shiatsu behandeling komt op het einde een pak verdriet los, en dat lucht op het moment zelf enorm op, maar ik heb niet het gevoel dat het ermee vermindert. Ben hopeloos op zoek naar technieken om mijn verdriet te kanaliseren, en zou me door jou wel hierin willen laten begeleiden, maar zit of ga niet op face-book of dergelijke en wens voor het grotere publiek anoniem te blijven. Weet niet eens of mijn boodschap je wel zal bereiken...

Reactie plaatsen

Phoenix WebsitePhoenix Website