Gratis E-book: verdubbel jouw energie in 30 dagen
verdubbel jouw energieDownload nu

Gratis E-book: Verdubbel jouw Energie in 30 Dagen

Hoe je in 30 dagen tijd jouw energie verdubbelt door het veranderen van 1 simpele eetgewoonte.

Page content

article content

Hooggevoelig of overprikkeld? – een kanttekening bij de HSP-hype

Het lijkt wel een hype te zijn: HSP, hooggevoelligheid, hoogsensitiviteit. Deze “gouden labels” zouden plots alles verklaren: onze vermoeidheid, burn-outs, karaktertrekken, gevoelens, enz. Er is al wat inkt gevloeid over dit thema, inclusief door ons . Tegenwoordig vinden we heel veel informatie over hooggevoeligheid, hoogsensitiviteit, HSP, … Van artikels, blogs en boeken over podcasts tot HSP-tests. Veel mensen herkennen zich hierin en krijgen één van de labels. Tijd voor wat nuancering. Want het is nooit een zwart-wit verhaal. Stress coach Mien deelt haar visie over HSP en overprikkeling.

Iedereen HSP?

De vraag die ik me stel – zonder het concept in twijfel te trekken – is of er wel effectief zoveel mensen hooggevoelig zijn, dan wel of we in een overprikkelende maatschappij leven. Het is zo dat we leven in een wereld waar er op één dag even veel prikkels binnenkomen als tijdens het hele leven van mensen in de Middeleeuwen. Waanzinnig vind ik dat. Niet dat ik voorstander ben om terug te gaan naar die tijd, maar ons brein kan niet volgen. Het is (nog) niet voorzien op zoveel info en prikkels. Hierdoor geraakt het overbelast. Er is zoveel input. Een informatiestroom die alsmaar langer en groter wordt waardoor we overspoeld raken door het idee ‘nooit genoeg’ en ‘altijd maar meer’. We raken met z’n allen overprikkeld.

overprikkeld

Een overprikkeld brein

Op die manier belasten we ons brein ontzettend. We krijgen stress en dit brengt ons in ons reptielenbrein. Dat is het reflexmatige deel van onze brein waar we weinig controle over hebben. Wanneer we op dat deel van de hersenen werken, hebben we moeite met doordachte beslissingen en prioriteiten stellen. Daardoor laten we ons nog meer afleiden door alles wat op ons afkomt – want alles lijkt belangrijk – en zo komen we in een vicieuze cirkel terecht waarin ons lichaam alsmaar meer prikkels te verwerken krijgt.

Om het even samen te vatten : veel prikkels > stress > reptielenbrein > geen prioriteiten stellen > alles is belangrijk > nog meer prikkels en zo zijn we vertrokken.

Deze overprikkeling heeft zeker ook te maken met de opkomst van de smartphone en vooral ons (overmatig) gebruik hiervan. Om hier meer over te weten kan je hier het artikel lezen over digital detox.

overprikkeld

We kunnen niet verwachten dat de maatschappij verandert dus om het met een mooie spreuk te zeggen:

“be the change you want to see in the world”. We kunnen namelijk enkel onszelf veranderen.

Tips bij overprikkeling

Herken de signalen wanneer je overprikkeld wordt – wanneer is het jou teveel, op bureau, thuis, op een feestje, …? Neem dan even tijd voor jezelf. Dat kan heel eenvoudig door even naar de wc te gaan, je even af te zonderen of een korte wandeling te maken.

Wat ik zelf heb opgemerkt is dat voor mij de autoradio vaak teveel is. Van zodra ik dit merk, zet ik hem af en dit kan zoveel deugd doen. Die ‘stilte’ in de wagen.

Durf dus af en toe op de reset button te drukken en je brein rust te geven. Dat betekent niet doelloos in de zetel liggen en een serie kijken. Want ook dat zijn ontzettend veel (visuele) prikkels en voor je brein dus zeer vermoeiend.

overprikkeld

Hoe kan je je brein rust geven?

  • Even niets doen
  • Aandacht hebben voor datgene waar je op dat moment mee bezig bent: koken, douchen, tanden poetsen, … (mindfulness)
  • Een wandeling in de natuur
  • Even dagdromen en rondkijken
  • Aan de kassa wachten zonder je gsm te nemen
  • 5 minuten je ogen sluiten
  • Focus op je ademhaling
  • Mediteren

Voor dit laatste kan je veel inspiratie op YouTube vinden en dat dit niet lang hoeft te duren bewijst deze video:

overprikkeldMeer volgen van Mien? Like haar pagina Attendo 3!

Comment Section

3 reacties op “Hooggevoelig of overprikkeld? – een kanttekening bij de HSP-hype


Door Sandie op 19 september 2018

Wat jammer dat u hoogsensitiviteit en overprikkeling met elkaar verwart. Uw tips zijn goed, daar niet van, maar enkel voor overprikkelde mensen. Niet alle hsp’ers zijn overprikkeld en niet alle overprikkelde mensen zijn hoogsensitief. Bent u zelf vertrouwd met het concept hsp?


Door Mien op 19 september 2018

Dag Sandie, dat is inderdaad ook de boodschap. Dat teveel mensen de stempel HSP krijgen terwijl ze eigenlijk overprikkeld zijn. En omdat er zoveel mensen overprikkeld zijn, zijn de tips inderdaad ook voor hen bedoeld. Groetjes, Mien


Plaats een reactie




Phoenix WebsitePhoenix Website