Gratis E-book: verdubbel jouw energie in 30 dagen
verdubbel jouw energieDownload nu

Gratis E-book: Verdubbel jouw Energie in 30 Dagen

Hoe je in 30 dagen tijd jouw energie verdubbelt door het veranderen van 1 simpele eetgewoonte.

Page content

article content

Perfectionisme aanpakken in 7 stappen – gratis stappenplan van een expert

Je hebt pas rust als alles netjes aan de kant ligt, je blijft maar uitstellen omdat je twijfelt aan jouw plan, wanneer je de dingen onder controle hebt voel je jou veilig, je wacht altijd de goedkeuring of bevestiging van anderen af of je bent iemand die nooit opgeeft? De kans is groot dat jij een perfectionist bent! Misschien hebben we allemaal wel een beetje een perfectionist in ons. Maar als het dwangmatig wordt, kan het jouw leven beheersen. Ik weet er alles van! Het controleerde jarenlang mijn denken en handelen. Zonder ik het besefte. Na mijn burn-out besliste ik om het aan te pakken. Gedeeltelijk door zelfanalyse en zelfinzicht. Maar ook door het inschakelen van een perfectionismecoach. Perfectionisme aanpakken is namelijk de enige manier om het in iets positief om te buigen. In deze blog laat ik perfectionismecoach Mie Beullens aan het woord. Wat is perfectionisme? Hoe ontstaat het? En wat kan je eraan doen?

Wat is perfectionisme?

Perfectionisme is de drang naar perfectie en bevestiging. Het is meestal het gevolg van een gebrek aan zelfvertrouwen. Perfectionisme aanpakken doen we door eerst na te gaan wat zoal de kenmerken zijn:

  • Bevestigingsdrang hebben
  • Een laag zelfbeeld hebben
  • Angst en in het bijzonder faalangst hebben
  • Te hoge eisen stellen aan zichzelf (en soms aan anderen)
  • Veel nadenken en piekeren
  • Uitstelgedrag vertonen
  • Nooit opgeven
  • Moeilijk kunnen beslissen
  • Een heel groot verantwoordelijkheidsgevoel hebben
  • Moeite met kiezen
  • Controledrang hebben
  • Pleasen (anderen altijd willen plezieren)

Wanneer je een perfectionist bent, zul je jezelf ongetwijfeld in een aantal van deze kenmerken herkennen! Lees hier meer over de symptomen van perfectionisme.

perfectionisme aanpakken

Hoe ontstaat perfectionisme?

Perfectionisme aanpakken kan je maar als je ook begrijpt waar het vandaan komt. Je hoeft geen trauma’s te hebben om een verklaring te vinden. Het kan best onschuldig zijn. Als pasgeborene heb je eigenlijk alles in huis wat jou uniek maakt. Dit kind in ons draagt onze psychische vingerafdruk in zich en is heel kwetsbaar. Het kind is wie je wezenlijk bent. Jouw essentie. Daarnaast ontwikkelen we delen die bouwstenen van onze persoonlijkheid worden. Ze helpen ons in te passen in onze omgeving. Ze bepalen ons gedrag. Sommige kanten werden door jouw omgeving gestimuleerd en gewaardeerd. Andere kanten werden niet opgemerkt of afgekeurd. Deze “gevormde delen” zullen op termijn tussen het vrije, kwetsbare kind en de buitenwereld staan. Welke delen primair worden, hangt af van de normen en waarden waarmee je opgroeit, jou religie of cultuur. Ook de dingen die je hebt meegemaakt als mens tekenen jou.

Perfectionisme aanpakken

Prestatiedrang

Het belang van presteren is ons al heel vroeg ingeprent. We hoorden misschien vaak “Alleen het beste is goed genoeg” of  “De aanhouder wint.” Deze dingen gebeuren onbewust. De meeste adviezen van onze opvoeders zijn niet slecht bedoeld, integendeel.

Misschien voelde je als kind feilloos aan wat anderen prettig vonden? Je kreeg daardoor de automatische reactie om mensen tegemoet te treden. Ongeacht de aanleiding: als kind kregen we wellicht het gevoel dat we niet OK waren. Of dat het beter kon. We kregen mee dat we moesten presteren om iets waard te zijn. We waren bang voor kritiek.

perfectionisme aanpakken

Directe ontstaansfactoren

Perfectionisme ontstaat dus in de kindertijd en kan één of meerdere ontstaansfactoren hebben.

  • Overdracht van ouder(s) naar het kind
  • Sterke druk om (beter) te presteren
  • Behoefte aan meer affectie
  • Gevoel te moeten zorgen
  • Verhuis naar een totaal nieuwe omgeving
  • Traumatische ervaring (misbruik)
  • Gepest worden

Perfectionisme aanpakken

Hoe perfectionisme aanpakken: de OCP-methodiek?

Wordt perfectionisme dwangmatig? Belemmert het jou? Dan is het aan te raden om dit aan te pakken. Je kan bijvoorbeeld beroep doen op een perfectionismecoach. Perfectionismecoaches maken gebruik van de OCP-methodiek (Ontwikkelingsgericht Coachen van Perfectionisme).

Binnen de OCP-methodiek werkt men met het deel dat het perfectionismepatroon aanstuurt.  Dit deel werkt vanuit de linkerhelft – de denkhelft – van onze hersenen.  Het verklaart waarom perfectionisme steeds gepaard gaat met heel veel en intens denken en vaak ook piekeren. Een perfectionismecoach laat dit deel samenwerken met het vrije kind in ons.  Dit vrije kind bepaalt van bij onze geboorte ons denken, doen en voelen.  Het stelt ons als klein kind in staat om heel open en ongedwongen in het leven te staan.  Kernmerken van het vrije kind die vaak terugkomen zijn:  zich echt vrij voelen, enthousiast zijn, blij zijn,  helemaal in het moment zijn,  creatief zijn (out of the box denken),  zintuigen helemaal open, denken heel beperkt. Het vrije kind staat symbool voor onze rechter hersenhelft, waar ondermeer onze  creativiteit en zelfzorg een plaats heeft. Bij deze techniek wordt  contact gemaakt met beide delen met als doel:  “ik ben OK zoals ik ben“.

De samenwerking van de interne delen leidt tot een toestand die men de ‘VRIJE VOLWASSENE‘ noemt. Deze persoon is in staat om zich vanuit authenticiteit en spontaneiteit te verbinden met activiteiten in de wereld. De vrije volwassene is in staat om zijn energie te laten stromen en zijn wil op een succesvolle manier in te zetten. Relaties verbeteren, het verleden wordt verwerkt, de persoon heeft een groter geluksgevoel, de persoon durft zichzelf zijn, er ontstaat focus, verslavingen worden doorbroken, patronen komen onder controle, enz.

Perfectionisme aanpakken in 7 stappen

1. Laat het kind terug meer toe in je leven

Speel meer, doe eens gek en ervaar terug de lichtheid van het bestaan. De kracht van relativeren en humor doet wonderen. Is de stap naar jouw innerlijke kind te groot? Begin met mindfulness, door te genieten van de kleine dingen in het leven.

Perfectionisme aanpakken

2. Verander je denkpatronen

Stel jezelf cognitieve vragen om dichter bij jezelf te komen, zoals “Wat kan ik nu doen?”, “Wat vind ik hiervan?”, “Is dit mijn mening?”, “Waar ben ik blij om?”, “Is dit mijn verantwoordelijkheid?”,…

3. Stuur positieve boodschappen naar jezelf

Geef jezelf eens een complimentje zoals “ik ben OK zoals ik ben.”, “ik mag er zijn.” Werk aan je zelfbeeld door je kwaliteiten en waarden in kaart te brengen.

Perfectionisme aanpakken

4. Wakker jouw groeipotentieel aan

Vergroot jouw tolerantie voor groei door niet te snel te beoordelen. We leren uit onze fouten en kunnen alleen maar groeien door deze fouten te mogen maken.

5. Leer prioriteiten stellen

Verspil geen tijd aan factoren die geen invloed hebben op wat je probeert te bereiken. Leer daarom de impact in te schalen en prioriteiten te stellen. Focus op jouw ultieme doel.

Perfectionisme aanpakken

6. Weg met belemmerende overtuigingen

Onderzoek en transformeer jouw belemmerende overtuigingen naar positieve en realistische statements. Bijvoorbeeld “Je kan beter.” versus “Niemand is perfect.”

7. Benoem jouw angsten

Blootstelling aan jouw angsten kan je helpen om te leren dat het niet zo erg is of gevaarlijk is als je oorspronkelijk dacht. Oefen dus eens wat nieuw gedrag door bijvoorbeeld een zichtbaar stukje van jouw huis rommelig te laten liggen, jouw mail maar één keer te checken, een kwartier te laat te komen op een afspraak,… Lees hier tips om angsten en twijfels vaarwel te zeggen.

Meer inspiratie over perfectionisme?

Boekentips: 

perfectionisme aanpakken

Zeg me dat ik Oké ben, van Marcel Hendrickx

perfectionisme

Perfection is a bitch, van Anja Copejans

 

Een Ted Talk van een ervaringsdeskundige

 

Ontvang als eerste ons volgende artikel

Elke VermeireSchrijf je hier in en ontvang onze blogs en updates per mail.

Elke schrijft over de meest uiteenlopende energie-onderwerpen. In haar zoektocht naar “Elke Dag Energie” deelt ze haar inzichten, struggles, overwinningen, teleurstellingen en kritische blik met jou. Elke schrijft herkenbare verhalen die een mooie mix garanderen van eigen ervaringen en wetenschappelijk onderzoek. Ze is een echte boekenwurm en leest tal van boeiende literatuur om haar blogs mee te onderbouwen. De onderwerpen op haar blog gaan over gezonde levensstijl, mindset, stress, burn-out, carrière, persoonlijke groei en ontwikkeling. Met haar blogs bereikt ze maandelijks tussen de 10.000 en 20.000 bezoekers.

Het volgende artikel in je mailbox ontvangen? Klik hier!

Elke op Social Media

Volg Elke Dag Energie ook op Facebook en Instagram!

Elke Dag Energie

Comment Section

0 reacties op “Perfectionisme aanpakken in 7 stappen – gratis stappenplan van een expert

Plaats een reactie




Phoenix WebsitePhoenix Website