arrow_drop_up arrow_drop_down
11 november 2018 

Perfectionisme, een zegen of een last? 6 perfectionisme symptomen

Perfectionisme is iets om trots op te zijn, laat onze maatschappij uitschijnen. Ook ik speelde deze “troef” vroeger steevast uit bij sollicitaties. Werkgevers houden van perfectionisten. Het zijn vaak de beste werkkrachten omdat ze alles geven en tot het uiterste gaan voor uitmuntende resultaten. Toch wordt er te weinig stilgestaan bij de keerzijde van de medaille: perfectionisten gaan gebukt onder veel stress, jammer genoeg meestal onbewust. En daar gaan ze vroeg of laat aan ten onder. In deze blog bespreek ik de 6 meest opmerkelijke perfectionisme symptomen en mijn 3 favoriete perfectionisme quotes.

Wat is perfectionisme?

Perfectionisme is een patroon dat in de kindertijd ontstaat om een laag zelfbeeld of een gebrek aan affectie te compenseren. Het is dus geen karaktereigenschap want je wordt er niet mee geboren. Men spreekt daarom niet van “een perfectionist” maar van iemand die “het perfectionismepatroon ontwikkelde”.

Perfectionisme wordt aangestuurd vanuit de linkerhersenhelft. Dit verklaart het piekergedrag en het zeer rationeel handelen van mensen met het perfectionismepatroon. Perfectionisme zorgt er namelijk voor dat het werken met de rationele en analytische linkerhersenhelft overheerst waardoor de rechterhersenhelft (waar creativiteit en gevoel centraal staan) wordt overschaduwd. In de kindertijd ontstaat perfectionsime dan ook op het moment dat het vrije kind zich gaat gedragen naar de verwachtingen van zijn of haar omgeving. Het kind zoekt naar bevestiging en (h)erkenning buiten zichzelf omdat hij of zij deze bevestiging in zichzelf niet kan vinden.

Ervaringsdeskundige en perfectionismecoach Anja Copejans (2018), omschrijft in haar boek Perfection is a Bitch (1) hoe ze zelf jaren haar leven liet domineren door perfectionisme, en dat vond ze lange tijd positief want het bracht haar veel structuur en orde. Zij was diegene die alles onder controle had. Of dat dacht ze toch. Tot ze er helemaal onderdoor ging. Pas toen werd het voor haar duidelijk dat perfectionisme eerder een last dan een lust was voor haar en haar omgeving. Of om het in haar woorden en deze van haar gelijknamige blog te zeggen: perfection is a bitch.

perfection is a bitch

Ook ik ben me zelf lange tijd niet bewust geweest van mijn eigen perfectionisme. Net omdat ik van mezelf vond dat mijn leven “niet perfect genoeg was” om “een perfectionist” te zijn. Laat dat nu een typische gedachte van iemand met het perfectionsimepatroon zijn, aldus Anja. Bij het lezen van de symptomen van perfectionisme werd het me heel duidelijk hoe ik zelf na jaren van persoonlijke ontwikkeling nog steeds regelmatig gebukt ga onder het perfectionismepatroon.

6 perfectionisme symptomen

De grootste eyeopener bij het lezen van “Perfection is a bitch” is het inzicht dat het over veel meer gaat dan iemand die zijn of haar huis piekfijn in orde heeft. Het patroon zit namelijk verborgen in je onderbewustzijn en uit zich op manieren die een blinde vlek zijn voor jezelf. De voorbije twee jaar doe ik voortdurend aan zelfreflectie en ben ik persoonlijk enorm gegroeid. Daarom las ik het boek eerder uit algemene interesse en niet zozeer met het idee dat er veel nieuw zou te lezen vallen voor mij. Think twice! Zelfs ik trap nog geregeld in de val van de gecamoufleerde perfectionist in mij. Ik bespreek kort de meest opmerkelijke perfectionisme symptomen die onopvallend aanwezig zijn bij mezelf:

Een laag zelfbeeld

perfectionisme symptomenHoe kan ik nu een laag zelfbeeld hebben terwijl ik in het leven sta als een zelfzekere onderneemster? Ik zie mezelf als een voorbeeld voor velen en voor de meesten kom ik over als één brok zelfvertrouwen. Wel, onderhuids schuilt er een kwetsbaar meisje die diep vanbinnen nog vaak onzeker is. Het ogenschijnlijke zelfvertrouwen camoufleert dikwijls wat er zich onder de oppervlakte afspeelt. En dat gebeurt zelfs geheel onbewust, wat mij betreft. Ik kom extravert over en voel me alles behalve onzeker in mijn handelen. Ik merk het wel aan andere zaken. Mensen met een laag zelfbeeld hebben het onder andere heel moeilijk met kritiek of feedback en beschouwen dit als een rechtstreekse aanval op hun persoonlijkheid.

Voor iemand die het perfectionismepatroon ontwikkelde is het zeer belangrijk om bevestiging te krijgen van de buitenwereld. We bevinden ons momenteel middenin een tijdperk dat de gedroomde speeltuin is voor het perfectionisme: op sociale media circuleren perfecte beelden en interessante verhalen die massaal geliked en gedeeld worden. Het dopaminegehalte wordt de hoogte ingejaagd bij het checken van je tijdlijn. Dat sociale media hét gedroomde middel is voor het vinden van de bevestiging die je mist bij jezelf, is dan ook geen wonder.

Conflictvermijding

Het enige wat je wil is geliefd zijn. Dus elke discussie of elk mogelijk conflict ga je uit de weg. Je wordt overspoeld van de schuldgevoelens bij conflicten, dus daarom ga je ze liever uit de weg. Dit vormt meteen dé bodem om jouw eigen waarden en normen te negeren en jouw grenzen voortdurend te laten overschrijden. Liever jezelf verloochenen dan anderen teleur te stellen… . Je komt namelijk nog liever in conflict met jezelf dan met anderen. Wat anderen van jou denken beheerst vaak je wereld. Je ligt daarom eerder wakker van wat anderen denken of van je vinden dan hetgeen je zelf vindt, denkt of wilt.

Delegeer-allergie

perfectionsime symptomenAls je letterlijk denkt “dat je het beter zelf doet” of “dat je het wellicht aan een ander niet uitgelegd krijgt hoe jij het wil” of “dat tegen de tijd je het uitgelegd hebt, het al lang zelf hebt gedaan”, dan mag er een knipperlichtje gaan branden. Als ondernemer worstel ik al drie jaar met uitbesteden van zaken in mijn bedrijf. Ik heb al lang mijn bottleneck bereikt waardoor ik niet meer kan groeien aangezien ik niet meer werk kan verzetten dan wat ik nu doe. Ondanks dit rationele besef, is er iets in mij wat me heel erg angstig maakt bij de gedachte dat iemand anders mijn werk zou moeten doen. Ik ben er namelijk van overtuigd dat ik de enige ben die het kan op mijn (volgens mij enige juiste) manier.

Controledrang

Wanneer je meer tijd stopt in het aanbrengen van structuur en het maken van plannen dan dat je daadwerkelijk de taken uitvoert, dan mag er opnieuw een alarmbelletje gaan rinkelen. Wanneer ik de controle verlies krijg ik de enorme drang om oneindige to-do-lijsten te maken. Alsof de lijsten me een gevoel van controle geven en vooral rust in mijn hoofd. Het voelt zo ontzettend goed om alles helemaal onder controle te hebben: het huishouden, je job, je kinderen, je sociale leven, je gezondheid, … Toch ligt de lat bijzonder hoog wanneer je echt alles altijd onder controle wil hebben. Ik ben niet voor niets een bijzonder grote Bullet Journal fan, dat zowat mijn ganse leven organiseert. Lees hier meer over mijn wilde plannen en dromen 😉

Blijven doorgaan

Het alles-of-niets syndroom is het meest vertrouwde symptoom voor mij. Ofwel ga ik all the way ergens voor tot ik mezelf er helemaal in verlies, ofwel begin ik er liever niet aan. Als iets het gewenste resultaat mist (omdat ik de lat zodanig hoog leg), heb ik vaak de neiging om het helemaal te laten schieten. Omdat ik me van dit symptoom al heel lang bewust ben, kan ik het ook makkelijker aanpakken. Dit is dus het symptoom dat ik het beste onder controle heb. Ik gebruik steevast het motto “Start before You’re Ready“. Zo moedig ik mezelf als ondernemer aan om actie te nemen en dingen in de wereld te zetten, ook als ze nog niet klaar of perfect zijn (naar mijn hoge normen).

start before you're ready

Ik zie dit niet alleen bij mezelf, maar ook bij mijn klanten. En dat is zo’n zonde. Mensen hebben het enorm moeilijk met de 80/20-regel die ik aanbeveel voor het volgen van de EnergieKeuken. Dat komt omdat veel van mijn klanten mensen met het perfectionismepatroon zijn. Ze gaan er ofwel 100% voor, ofwel geven ze op omdat het niet lukt. 80% is héél moeilijk bij perfectionisme…

Vergelijkingsziekte

Je onderwaardeert jezelf terwijl je zoveel kwaliteiten hebt. Het lijkt voortdurend alsof alles beter kan en daardoor verlies je uit het oog hoe goed je het nu al doet. Het is dan ook héél verleidelijk om jezelf te vergelijken met anderen die het naar jouw gevoel veel beter doen of hebben dan jou. Het voorbeeld van sociale media is hier alweer van toepassing. Sinds het leven van anderen op social media “perfect” lijkt, heb je nog meer het gevoel dat jij faalt. Door jezelf altijd met anderen te vergelijken doe je jezelf enorm te kort. Je ziet namelijk altijd maar een deel van de werkelijkheid en je bent hierdoor ook blind voor je eigen kwaliteiten.

Het vrije kind centraal

Er zijn momenten waarop ik het vrije kind in mezelf herontdek, op andere momenten neemt mijn perfectionist het weer van me over. Mijn persoonlijke alarmbelletje is de onweerstaanbare drang om extreem veel structuur in mijn leven aan te brengen en al mijn levensdomeinen te willen optimaliseren. Als ik in dit patroon beland, dan weet ik dat ik te veel in mijn hoofd zit (of in mijn linkerhersenhelft), wat ontzettend vermoeiend is. Het helpt voor mij om te mediteren, op mijn ademhaling te letten en even al mijn apps van mijn smartphone te verwijderen (lees hier meer over digitale detox). Gaan joggen in de natuur, voldoende nachtrust en even alles wat denk- en hoofdwerk betreft on hold zetten kan ook wonderen doen. Tijd spenderen met mijn familie en alle kleine geluksmomenten heel bewust (mindful) beleven doet me dichter bij mijn vrije kind komen.

perfectionisme symptomen

Balans is the key

Hoewel het bijna ondenkbaar is voor iemand met het perfectionismepatroon, dringt balans zich op. Het addertje onder het gras is dat je dit op rationeel niveau moeilijk kan aanpakken omdat dit patroon geïnstalleerd is in het onderbewustzijn. In deze blog vertel ik je meer over hoe je perfectionisme kan aanpakken in 7 stappen. Ik coach mezelf dagelijks om mijn eigen “verhalen” te doorprikken.

Perfectionisme Quote

En om deze blog luchtig en met een wijze levensles af te sluiten, deel ik nog graag even mijn laatste favoriete perfectionisme quote “Perfectly Imperfect“. Neem in onderstaande vlog gerust een kijkje in mijn leven, waar ik bewust mijn imperfecties met je deel!

 

Meer artikels en video’s van Elke?

Ontvang onze volgende artikelen door je in te schrijven op Elke’s nieuwsbrief. Elke zet ook wekelijks nieuwe video’s online op haar You Tube kanaal onder als vlogger van “Leven Vanuit je Buik”. Mis haar video’s niet door je hier te abonneren!

Bronnen en onderzoeken

(1) Perfection is a Bitch, Anja Copejans, Witsand Uitgeverij, 2018

(2) Zeg me dat ik Oké ben, Marcel Hendrickx, Manteau, 2016

 

 

 

 

 

 

 

Bronnen en ond

Over de schrijver
Elke Vermeire is een orthomoleculaire natuurvoedingsdeskundige die zich gespecialiseerd heeft in eigentijdse gezondheidsklachten zoals vermoeidheid, darmproblematiek, suikerverslaving, overgewicht en lifestyleziektes als diabetes. Ze is auteur van het boek "Geluk in je Buik", richtte haar eigen glutenvrije bakkerij Bite and Boost op (waar ze spirulina granola en - crackers produceert) en ontwikkelt online voedingsprogramma's om mensen op een laagdrempelige manier te begeleiden naar een betere gezondheid.
Patricia

Door

Patricia

op 12 November 2018

dit zit er 200 % recht op

Maes Vicky

Door

Maes Vicky

op 12 November 2018

Mijn keel gaat weer dicht, ik weet het zo goed waarom lukt het le niet om er iets aan te doen. Heb de ocp methode geprobeerd in het begin van mijn BO, maar toen lukte het me niet.

Ilse

Door

Ilse

op 12 November 2018

Ik herken mezelf niet in alles... (oef?) Maar wel in een groot deel... en klopt.. Zou dit de reden zijn dat ik me recent ben gaan verdiepen in hypnose en NLP? Zeer boeiend: het zit inderdaad allemaal opgeslagen in je onbewuste, en van daaruit kan je mooie nieuwe resultaten boeken. Wat een mooi toe val (ik geloof niet in toeval, wel in wat ons toe valt;-) )

Hilde Van Laeken

Door

Hilde Van Laeken

op 13 November 2018

Vergelijk jezelf niet met de ander, wees jezelf. Tip: als je jezelf toch met de ander vergelijkt, laat je dan door hem/haar inspireren

Maria Gommers

Door

Maria Gommers

op 16 November 2018

nooit geweten dat, de oorzaak , mijn perfectionisme ligt in mijn kindertijd. Door een gebrek aan affectie probeerde ik steeds meer èn beter te presteren. nog altijd DENK ik dat het niet goed genoeg is

Reactie plaatsen

Phoenix WebsitePhoenix Website