Gratis E-book: verdubbel jouw energie in 30 dagen
verdubbel jouw energieDownload nu

Gratis E-book: Verdubbel jouw Energie in 30 Dagen

Hoe je in 30 dagen tijd jouw energie verdubbelt door het veranderen van 1 simpele eetgewoonte.

Page content

article content

Perfectionisme, een zegen of een last? 6 perfectionisme symptomen

Perfectionisme is iets om trots op te zijn, laat onze maatschappij uitschijnen. Ook ik speelde deze “troef” vroeger steevast uit bij sollicitaties. Werkgevers houden van perfectionisten. Het zijn vaak de beste werkkrachten omdat ze alles geven en tot het uiterste gaan voor uitmuntende resultaten. Toch wordt er te weinig stilgestaan bij de keerzijde van de medaille: perfectionisten gaan gebukt onder veel stress, jammer genoeg meestal onbewust. En daar gaan ze vroeg of laat aan ten onder. Vorige week kreeg ik het boek “Perfection is a bitch” van collega-blogger Anja Copejans in mijn bus. Het was een echte verademing om kennis te maken met een compleet andere kant van perfectionisme. In deze blog bespreek ik de 6 meest opmerkelijke perfectionisme symptomen.

Wat is perfectionisme?

perfectionismePerfectionisme is een patroon dat in de kindertijd ontstaat om een laag zelfbeeld of een gebrek aan affectie te compenseren. Het is dus geen karaktereigenschap want je wordt er niet mee geboren. Men spreekt daarom niet van “een perfectionist” maar van iemand die “het perfectionismepatroon ontwikkelde”.

Perfectionisme wordt aangestuurd vanuit de linkerhersenhelft. Dit verklaart het piekergedrag en het zeer rationeel handelen van mensen met het perfectionismepatroon. Het perfectionismepatroon zorgt er namelijk voor dat het werken met de rationele en analytische linkerhersenhelft overheerst waardoor de rechterhersenhelft (waar creativiteit en gevoel centraal staan) wordt overschaduwd. In de kindertijd ontstaat perfectionsime dan ook op het moment dat het vrije kind zich gaat gedragen naar de verwachtingen van zijn of haar omgeving. Het kind zoekt naar bevestiging en (h)erkenning buiten zichzelf omdat hij of zij deze bevestiging in zichzelf niet kan vinden.

Anja Copejans, ervaringsdeskundige en perfectionismecoach, omschrijft in haar boek hoe ze zelf jaren haar leven liet domineren door perfectionisme, en dat vond ze lange tijd positief want het bracht haar veel structuur en orde. Zij was diegene die alles onder controle had. Of dat dacht ze toch. Tot ze er helemaal onderdoor ging. Pas toen werd het voor haar duidelijk dat perfectionisme eerder een last dan een lust was voor haar en haar omgeving. Of om het in haar woorden en deze van haar gelijknamige blog te zeggen: perfection is a bitch.

perfection is a bitch

Ook ik ben me zelf lange tijd niet bewust geweest van mijn eigen perfectionisme. Net omdat ik van mezelf vond dat mijn leven “niet perfect genoeg was” om “een perfectionist” te zijn. Laat dat nu een typische gedachte van iemand met het perfectionsimepatroon zijn, aldus Anja. Bij het lezen van de symptomen van perfectionisme werd het me heel duidelijk hoe ik zelf na jaren van persoonlijke ontwikkeling nog steeds regelmatig gebukt ga onder het perfectionismepatroon.

6 perfectionisme symptomen

De grootste eyeopener bij het lezen van “Perfection is a bitch” is het inzicht dat het over veel meer gaat dan iemand die zijn of haar huis piekfijn in orde heeft. Het patroon zit namelijk verborgen in je onderbewustzijn en uit zich op manieren die een blinde vlek zijn voor jezelf. De voorbije twee jaar doe ik voortdurend aan zelfreflectie en ben ik persoonlijk enorm gegroeid. Daarom las ik het boek eerder uit algemene interesse en niet zozeer met het idee dat er veel nieuw zou te lezen vallen voor mij. Think twice! Zelfs ik trap nog geregeld in de val van de gecamoufleerde perfectionist in mij. Ik bespreek kort de meest opmerkelijke perfectionisme symptomen die onopvallend aanwezig zijn bij mezelf:

Een laag zelfbeeld

perfectionisme symptomenHoe kan ik nu een laag zelfbeeld hebben terwijl ik in het leven sta als een zelfzekere onderneemster? Ik zie mezelf als een voorbeeld voor velen en voor de meesten kom ik over als één brok zelfvertrouwen. Wel, onderhuids schuilt er een kwetsbaar meisje die diep vanbinnen nog vaak onzeker is. Het ogenschijnlijke zelfvertrouwen camoufleert dikwijls wat er zich onder de oppervlakte afspeelt. En dat gebeurt zelfs geheel onbewust, wat mij betreft. Ik ben een extravert persoon en voel me alles behalve onzeker in mijn handelen. Ik merk het wel aan andere zaken. Mensen met een laag zelfbeeld hebben het onder andere heel moeilijk met kritiek of feedback en beschouwen dit als een rechtstreekse aanval op hun persoonlijkheid.

Voor iemand die het perfectionismepatroon ontwikkelde is het zeer belangrijk om bevestiging te krijgen van de buitenwereld. We bevinden ons momenteel middenin een tijdperk dat de gedroomde speeltuin is voor het perfectionisme: op sociale media circuleren perfecte beelden en interessante verhalen die massaal geliked en gedeeld worden. Het dopaminegehalte wordt de hoogte ingejaagd bij het checken van je tijdlijn. Dat social media hét gedroomde middel is voor het vinden van de bevestiging die je mist bij jezelf, is dan ook geen wonder.

Conflictvermijding

Het enige wat je wil is geliefd zijn. Dus elke discussie of elk mogelijk conflict ga je uit de weg. Je wordt overspoeld van de schuldgevoelens bij conflicten, dus daarom ga je ze liever uit de weg. Dit vormt meteen dé bodem om jouw eigen waarden en normen te negeren en jouw grenzen voortdurend te laten overschrijden. Liever jezelf verloochenen dan anderen teleur te stellen… . Je komt namelijk nog liever in conflict met jezelf dan met anderen. Wat anderen van jou denken beheerst vaak je wereld. Je ligt daarom eerder wakker van wat anderen denken of van je vinden dan hetgeen je zelf vindt, denkt of wilt.

Delegeer-allergie

perfectionsime symptomenAls je letterlijk denkt “dat je het beter zelf doet” of “dat je het wellicht aan een ander niet uitgelegd krijgt hoe jij het wil” of “dat tegen de tijd je het uitgelegd hebt, het al lang zelf hebt gedaan”, dan mag er een knipperlichtje gaan branden. Als ondernemer worstel ik al twee jaar met uitbesteden van zaken in mijn bedrijf. Ik heb al lang mijn bottleneck bereikt waardoor ik niet meer kan groeien aangezien ik niet meer werk kan verzetten dan wat ik nu doe. Ondanks dit rationele besef, is er iets in mij wat me heel erg angstig maakt bij de gedachte dat iemand anders mijn werk zou moeten doen. Ik ben er namelijk van overtuigd dat ik de enige ben die het kan op mijn (enige juiste) manier.

Controledrang

Wanneer je meer tijd stopt in het aanbrengen van structuur en het maken van plannen dan dat je daadwerkelijk de taken uitvoert, dan mag er een alarmbelletje gaan rinkelen. Wanneer ik de controle verlies krijg ik de enorme drang om oneindige to-do-lijsten te maken. Alsof de lijsten me een gevoel van controle geven en vooral rust in mijn hoofd. Het voelt zo ontzettend goed om alles helemaal onder controle te hebben: het huishouden, je job, je kinderen, je sociale leven, je gezondheid, … Toch ligt de lat bijzonder hoog wanneer je echt alles altijd onder controle wil hebben.

Blijven doorgaan

Het alles-of-niets syndroom is het meest vertrouwde symptoom voor mij. Ofwel ga ik all the way ergens voor tot ik mezelf er helemaal in verlies, ofwel begin ik er liever niet aan. Als iets het gewenste resultaat mist (omdat ik de lat zodanig hoog leg), heb ik vaak de neiging om het helemaal te laten schieten. Omdat ik me van dit symptoom al heel lang bewust ben, kan ik het ook makkelijker aanpakken. Dit is dus het symptoom dat ik het beste onder controle heb. Ik gebruik steevast het motto “Start before You’re Ready“. Zo moedig ik mezelf als ondernemer aan om actie te nemen en dingen in de wereld te zetten, ook als ze nog niet klaar of perfect zijn (naar mijn hoge normen).

start before you're ready

Ik zie dit niet alleen bij mezelf, maar ook bij mijn klanten. En dat is zo’n zonde. Mensen hebben het enorm moeilijk met de 80/20-regel die ik aanbeveel voor het volgen van de EnergieKeuken. Dat komt omdat veel van mijn klanten mensen met het perfectionismepatroon zijn. Ze gaan er ofwel 100% voor, ofwel geven ze op omdat het niet lukt. 80% is héél moeilijk bij perfectionisme…

Vergelijkingsziekte

Je onderwaardeert jezelf terwijl je zoveel kwaliteiten hebt. Het lijkt voortdurend alsof alles beter kan en daardoor verlies je uit het oog hoe goed je het nu al doet. Het is dan ook héél verleidelijk om jezelf te vergelijken met anderen die het naar jouw gevoel veel beter doen of hebben dan jou. Het voorbeeld van social media is hier alweer van toepassing. Sinds het leven van anderen op social media “perfect” lijkt, heb je nog meer het gevoel dat jij faalt. Door jezelf altijd met anderen te vergelijken doe je jezelf enorm te kort. Je ziet namelijk altijd maar een deel van de werkelijkheid en je bent hierdoor ook blind voor je eigen kwaliteiten.

Het vrije kind centraal

Er zijn momenten waarop ik het vrije kind in mezelf herontdek, op andere momenten neemt mijn perfectionist het weer van me over. Mijn persoonlijke alarmbelletje is de onweerstaanbare drang om extreem veel structuur in mijn leven aan te brengen en al mijn levensdomeinen te willen optimaliseren. Als ik in dit patroon beland, dan weet ik dat ik te veel in mijn hoofd zit (of in mijn linkerhersenhelft), wat ontzettend vermoeiend is. Het helpt voor mij om te mediteren, op mijn ademhaling te letten en even al mijn apps van mijn smartphone te verwijderen (lees hier meer over digitale detox). Gaan joggen in de natuur, voldoende nachtrust en even alles wat denk- en hoofdwerk betreft on hold zetten kan ook wonderen doen. Tijd spenderen met mijn familie en alle kleine geluksmomenten heel bewust (mindful) beleven doet me dichter bij mijn vrije kind komen.

perfectionisme symptomen

Balans is the key

Hoewel het bijna ondenkbaar is voor iemand met het perfectionismepatroon, dringt balans zich op. Het addertje onder het gras is dat je dit op rationeel niveau nauwelijks kan aanpakken omdat dit patroon geïnstalleerd is in het onderbewustzijn. Je kan je laten begeleiden door een perfectionismecoach. De Belgische perfectionismecoaches zijn opgeleid door Marcel Hendrickx, de schrijver van het boek “Zeg me dat ik OK ben“. Hij ontwikkelde de OCP-methode, gebaseerd op NLP.

Met deze methode ga je enerzijds in communicatie met de criticus in jezelf, en anderzijds met het onderdrukte vrije kind. Je zoekt door in gesprek te gaan met deze twee delen naar compromissen. Het is niet nodig om de criticus helemaal te verbannen. Want een tikkeltje perfectionisme kan natuurlijk geen kwaad, integendeel. Het is pas als het jouw leven gaat overheersen en jou voortdurend opzadelt met negatieve stress dat het een probleem wordt.

Lees hier meer over perfectionisme symptomen en perfectionisme aanpakken.

Elke Vermeire

Ontvang als eerste ons volgende artikel

Schrijf je hier in en ontvang onze blogs en updates per mail.

Elke schrijft over de meest uiteenlopende energie-onderwerpen. In haar zoektocht naar “Elke Dag Energie” deelt ze haar inzichten, overwinningen, teleurstellingen en kritische blik met jou. Elke schrijft herkenbare verhalen die een mooie mix garanderen van eigen ervaringen en wetenschappelijk onderzoek. Ze is een echte boekenwurm en leest tal van boeiende literatuur om haar blogs mee te onderbouwen. De onderwerpen op haar blog gaan over gezonde levensstijl, mindset, stress, burn-out, carrière, persoonlijke groei en ontwikkeling. Met haar blogs bereikt ze maandelijks tussen de 10.000 en 20.000 bezoekers.

Het volgende artikel in je mailbox ontvangen? Klik hier!

Elke op Social Media

Volg Elke Dag Energie ook op Facebook en Instagram!Elke Dag Energie

 

Comment Section

5 reacties op “Perfectionisme, een zegen of een last? 6 perfectionisme symptomen


Door Patricia op 12 november 2018

dit zit er 200 % recht op


Door Maes Vicky op 12 november 2018

Mijn keel gaat weer dicht, ik weet het zo goed waarom lukt het le niet om er iets aan te doen. Heb de ocp methode geprobeerd in het begin van mijn BO, maar toen lukte het me niet.


Door Ilse op 12 november 2018

Ik herken mezelf niet in alles… (oef?) Maar wel in een groot deel… en klopt.. Zou dit de reden zijn dat ik me recent ben gaan verdiepen in hypnose en NLP? Zeer boeiend: het zit inderdaad allemaal opgeslagen in je onbewuste, en van daaruit kan je mooie nieuwe resultaten boeken. Wat een mooi toe val (ik geloof niet in toeval, wel in wat ons toe valt;-) )


Door Hilde Van Laeken op 13 november 2018

Vergelijk jezelf niet met de ander, wees jezelf.
Tip: als je jezelf toch met de ander vergelijkt, laat je dan door hem/haar inspireren


Door Maria Gommers op 16 november 2018

nooit geweten dat, de oorzaak , mijn perfectionisme ligt in mijn kindertijd. Door een gebrek aan affectie probeerde ik steeds meer èn beter te presteren. nog altijd DENK ik dat het niet goed genoeg is

Plaats een reactie




Phoenix WebsitePhoenix Website