arrow_drop_up arrow_drop_down
Mijn persoonlijke ontwikkelingsplan - hoe ik hyperfocus wil bereiken in 1 jaar tijd
10 januari 2020 

Mijn persoonlijke ontwikkelingsplan - hoe ik hyperfocus wil bereiken in 1 jaar tijd

Aan het begin van een nieuw jaar wil ik graag mijn persoonlijke ontwikkelingsplan met jullie delen. Ik geef je enkele persoonlijke ontwikkeling voorbeelden die voor mij het voorbije jaar het meeste resultaat hebben opgeleverd en waar ik het komende jaar nog meer van wil doen. Je doelen bereiken is namelijk pas mogelijk wanneer je aan zelfontwikkeling doet.  Dus hier volgt mijn persoonlijke ontwikkelingsplan 🙂

Wat is mijn persoonlijke ontwikkelingsplan?

Aan het einde van het oude jaar en aan het begin van het nieuwe jaar kan het een heel leuke oefening zijn om terug te kijken en vooruit te blikken: wat heb ik allemaal verwezenlijkt en waar wil ik nog meer van? Dat terugblikken is belangrijk omdat je uit het voorbije jaar kan leren wat je meer wil doen (en vooral ook wat je niet meer wil doen!). Zo’n persoonlijk ontwikkelingsplan maken vergt wel wat oefening. Ik ben dan ook heel veel bezig geweest met dit thema het voorbije jaar (en ik sta er elke dag 2 uur vroeger voor op. omdat ik het zodanig belangrijk vind). Voor het eerst heb ik ruim de tijd genomen om echt te denken en te voelen: hoe wil ik dat mijn persoonlijk ontwikkelingsplan eruit ziet het komende jaar? Zo heb ik het aangepakt:

Jaarplanning maken

Een jaarplanning maken betekent voor mij in de eerste instantie goed voelen welke thema’s er het komende jaar mogen aan bod komen. Hoe minder thema’s, hoe beter. Ik hou ervan om een overkoepelend jaarthema te hebben. Dat wordt dan mijn grootste “werkpunt”, of noem het liever “groeipunt”. Het tweede jaar op rij kies ik voor het thema focus (omdat ik weet dat nog meer en nog betere focus alle andere thema’s ten goede komt).

Ik experimenteerde al eerder met focus en schreef daarover al de blogs “actie nemen is goud” en “hoe je met 1 vraag per dag stopt met op automatisch piloot te leven“. Ik heb ontdekt dat het nog krachtiger kan. Je kan die ene vraag en die ene actie zover opentrekken dat je jou focust op 1 vraag en 1 actie in je leven (als in: je vindt je rode draad en haakt alles aan dit ene grote thema aan.)

Dus ik heb veel in- en uitzoomwerk gedaan:

  • Wat is je levensthema (lees: van welk type activiteiten geraak ik in flow?)? In mijn geval is dat “teachen”: alle activiteiten waarin ik een “teacher” mag zijn zoals deze blog schrijven, een video opnemen, trainingen geven aan mijn klanten, voedingsprogramma’s ontwikkelen, boeken schrijven,… Je levensthema is dus best zo ruim mogelijk zodat je vervolgens alle andere activiteiten hieraan kan “aanhaken”.
  • Naar welk type activiteiten vertaalt zich dit op jaar-, maand-, week- en dagniveau. Hierin worden je capaciteiten om te durven kiezen wel getest dus zoek daarom naar een thematische rode draad. In mijn geval is mijn thema “leven vanuit je buik” zodat ik met alle aspecten kan bezig zijn waar ik het meest van hou (buikgezondheid, buikgevoel, intuïtie, spiritualiteit, mijn darmvriendelijke producten bij Bite and Boost,…). Wat is jouw rode draad?

Je levensthema bepalen

Waarom is het bepalen van je levensthema zo belangrijk? Door te weten wat je levensthema is kan je beter neen zeggen tegen de dingen die je diep van binnen liever niet wil doen. We maken onszelf vaak wijs dat we ze moeten doen. Maar eigenlijk is het veel krachtiger om te durven kiezen voor 1 ding! Zo las ik de laatste week van het jaar het boek “The One Thing” van Garry Keller en dit heeft me helemaal over de streep getrokken om dit jaar écht te gaan voor mijn 1 ding.

Je doelen bereiken

Het is een beetje cliché, maar elk jaar denk je wellicht eens heel diep na over de doelen die je wil bereiken. De les die ik het voorbije jaar geleerd heb over het bereiken van doelen, is dat het doel ondergeschikt is aan het proces dat je aflegt om het doel te bereiken. Al te vaak zijn we zo gefocust op het idee dat je pas kan slagen in je leven als je de doelen bereikt die je zelf ooit eens vooropstelde. Wat veel interessanter is, is dat je jezelf uitdaagt om jezelf te ontwikkelen opdat je je doel kan bereiken. Maar zelfs als je het doel niet bereikt, heb je alsnog veel bereikt: je hebt jezelf namelijk ontwikkeld en je bent gegroeid.

Deze gedachte heeft me enorm geholpen om te stoppen met uitstellen. In het verleden was ik zodanig bezig met het resultaat, dat ik het vaak de moeite niet vond om eraan te beginnen als ik geloofde dat het te moeilijk zou worden. Ik was een meester in “beginnen en niet afwerken“. Nu vind ik het belangrijker dat ik de juiste stappen zet en dat ik het risico neem om een moeilijk pad te bewandelen, ongeacht het resultaat. Want hierdoor bereik ik alsnog meer dan als ik het helemaal niet zou doen omdat ik loskom van “het ultieme resultaat”.

Dus om mijn doelen te bereiken heb ik besloten dat ik veel meer van 1 ding ga doen en veel minder van al de rest.

Het “One Thing” Principe

Ik vertel alles over het “one thing principe” in deze vlog:

Persoonlijke ontwikkeling Voorbeelden

Persoonlijke ontwikkeling is een bijzonder ruime term, maar voor mij betekent het “alles wat ik doe dat me als mens doet groeien”. Ik hou van die groei die nooit stopt. Dat maakt het leven naar mijn gevoel zo boeiend. Laat ik eens een lijst maken met persoonlijke ontwikkeling voorbeelden, omdat dit de “domeinen” zijn waar ik mezelf op ontwikkel. De groei in die domeinen laat me telkens toe om ook te groeien op andere levensdomeinen.

Productiviteit verhogen

Bezig zijn met je productiviteit kan nogal onpopulair zijn in kringen van persoonlijke ontwikkeling: je neemt te veel actie, je hebt te veel mannelijke energie (te veel yang en te weinig yin ), … Ik heb ontdekt dat het ene het andere niet moet uitsluiten. Productief zijn is niets anders dan je hersenen trainen. Discipline is een spier die moet versterkt worden, anders gaan je instincten de ganse dag door met jou aan de haal.

Dus verwacht hier geen time mangament tips want meer tijd maken dan er is kan niemand. Hoe productief je met je beschikbare tijd kan omgaan is dus veel interessanter. Dan word je zélf verantwoordelijk en hoef je de schuld niet op “de tijd” te steken ;). Mijn favoriete tool om mijn productiviteit te verhogen is mijn Bullet Journal, waarin ik op maand-, week- en dagbasis exact inplan waar mijn focus hoort te liggen.

Positieve gedachten creëren met gedachtetraining

Heb je er enig idee van welke gedachten je allemaal hebt, bewust en onbewust? Een licht werpen op deze gedachten is bijzonder interessant. Ik leerde het van de Amerikaanse Brooke Castillo, waar ik dagelijks zelfcoaching volg. Ik doe dus elke dag oefeningen om mijn eigen gedachten te trainen. Het is een vorm van “je gedachten schoonmaken”. Zo worden je eigen patronen bewust en krijg je inzicht in waarom je bepaalde acties wel of niet neemt en waarom bepaalde resultaten in je leven al dan niet uitblijven. Je vindt het toch logisch dat je huis geregeld wordt schoongemaakt? Dit geldt dus ook voor je gedachten.

Meditatie en ademhalingsoefeningen

In al het voorgaande ben ik bewust met mijn hoofd aan het werk. Ik heb dus een vol hoofd (dat is een understatement, haha). Dat maakt ook dat ik geregeld eens nood heb aan een leeg hoofd. Ik vertel je dus niets nieuws als ik je zeg dat ik elke dag een korte mediatie doe aan het begin van de dag. Af en toe doe ik dezelfde oefening aan het einde van de dag.

Ik doe een korte ademhalingsoefening waarbij ik bewust mijn ademhaling volg (3 tellen in, 4 tellen uit). Tijdens die oefening nodig ik mezelf uit om bij mijn ademhaling te blijven en niet opnieuw in gedachten verzonken te geraken (tuurlijk gebeurt dit wel, maar de oefening is net om jezelf telkens terug bij je ademhaling te brengen). Dit doe ik gemiddeld 10 tot 15 minuten. Door te focussen op mijn ademhaling, worden de voorbijgaande gedachten even onderbroken. Het geeft me een mooie en frisse lei om de dag te starten en op het einde van de dag: om met een leeg hoofd naar bed te gaan.

Deze 3 persoonlijke ontwikkeling voorbeelden doe ik elke dag zonder uitzondering en hélpen me om mijn one thing te doen (zodat ik mijn levensthema kan leven). Zie je the bigger picture? Nu ben ik heel benieuwd naar jouw persoonlijke ontwikkelingsplan. Ga je ermee aan de slag? Laat het hieronder weten in de reacties!

Als je graag mijn volgende blogs en video’s als eerste ontvangt, laat dan je naam achter om mijn nieuwsbrief te ontvangen!

Over de schrijver
Elke Vermeire is een orthomoleculaire natuurvoedingsdeskundige die zich gespecialiseerd heeft in eigentijdse gezondheidsklachten zoals vermoeidheid, darmproblematiek, suikerverslaving, overgewicht en lifestyleziektes als diabetes. Ze is auteur van het boek "Geluk in je Buik", richtte haar eigen glutenvrije bakkerij Bite and Boost op (waar ze spirulina granola en - crackers produceert) en ontwikkelt online voedingsprogramma's om mensen op een laagdrempelige manier te begeleiden naar een betere gezondheid.
Reactie plaatsen

Phoenix WebsitePhoenix Website