Gratis E-book: verdubbel jouw energie in 30 dagen
verdubbel jouw energieDownload nu

Gratis E-book: Verdubbel jouw Energie in 30 Dagen

Hoe je in 30 dagen tijd jouw energie verdubbelt door het veranderen van 1 simpele eetgewoonte.

Page content

article content

Pudding maken met chiazaad – Supersnel, supersimpel, supergezond!

Pudding maken zonder dat je veel werk en veel afwas hebt? Ik heb daar een heel simpel en bovendien ultragezond trucje voor. Gebruik chiazaad! Superfood van de rawfood keuken! Ik vertel je eerst wat meer over die wonderlijke chiazaadjes en deel vervolgens mijn recept. Een recept waar pudding maken echt iets voor dummies wordt 😉 

Chiazaad: superfoods van de rawfood keuken

Waarom pudding maken met zaad? Omdat chiazaad de eigenschap heeft om voeding een gelatineuze structuur te geven én omdat het zaadje bijzonder geneeskrachtige eigenschappen heeft.

pudding maken

Wat is chiazaad?

Chiazaad is afkomstig van de tweejarige plant Salvia hispanica, familie van de munt. Je kan ze kopen in 2 kleuren: de witte of de zwarte zaadjes. De zaadjes zijn rijk aan proteïne, vezels en onverzadigde vetzuren. Vooral de hoeveelheid omega-3-vetzuren maken chiazaad aantrekkelijk om te eten. Deze vetzuren krijgen we tegenwoordig te weinig binnen via onze voeding.

Door de grote hoeveelheid oplosbare vezels kunnen chiazaadjes tot zeven keer hun eigen gewicht opnemen. Daarom wordt het in de gezonde keuken zo warm onthaald om pudding mee te maken.

pudding maken

De gezondheidsvoordelen van chiazaad

  • Chiazaad zorgt voor een langdurig verzadigd gevoel vanwege de onverzadigde vetzuren.
  • Het vermindert het risico op hart- en vaatziektes.
  • Chiazaad ondersteunt de darmfunctie en beschermt tegen darmaandoeningen.
  • De bloedsuikerspiegel blijft onder controle bij het eten van chiazaad en wordt daardoor ook ingezet in de strijd tegen diabetes.
  • Door de antioxidante werking werkt het ontstekingsremmend en is het ook kankerwerend.

Pudding maken met chiazaad

Omdat chiazaad zo’n vezelrijk zaadje is, heeft het zoveel positieve gezondheidseigenschappen. Maar ook op culinair vlak is het een heel dankbaar ingrediënt!

De grote concentratie vezels zijn zelfs een onderschatte eigenschap. Wist je dat een volwassene minstens 30 gram vezels per dag moet eten voor een goede darmfunctie en om de kans op andere ziektes te verlagen? Het is een fabel dat je enkel vezels binnenkrijgt door veel volkorenbrood te eten. Integendeel. Vanwege darmklachten zijn veel mensen gebaat bij minder of geen brood (in het kader van glutengevoeligheid). Ze kunnen hun vertrouwde boterham inruilen voor alternatieve vezelbronnen, zoals een gezonde pudding als ontbijt of tussendoortje.

Chiapudding met granola en rauwe aardbeienconfituur

Als basis van een chiapudding kan je kiezen voor notenmelk, sojamelk of kokosmelk. Zelf hou ik ervan dat het heel stevig is, dus in dit recept gebruik ik kokosyoghurt. Heerlijk!

De granola maak je door een lekkere notenmengeling te roosteren in de oven. Het receptje van de rauwe aardbeienconfituur is eveneens op basis van chiazaad. Een echt chia-receptje dus!

pudding maken

 

De pudding maken

  1. Meng 3 eetlepels kokosyoghurt met 2 eetlepels chiazaad.
  2. Zet een nachtje in de koelkast zodat je in de ochtend een heerlijk stevige pudding hebt die je kan serveren met granola en rauwe aardbeienconfituur.

pudding maken

Rauwe aardbeienconfituur maken

  1. Mix 100 gram verse aardbeien en doe er een halve theelepel Stevia bij.
  2. Neem een goed afsluitbaar potje waar je het aardbeienmengsel in doet en voeg hier opnieuw 2 eetlepels Stevia aan toe.
  3. Zet ook dit een nachtje in de koelkast zodat je in de ochtend een heerlijke pudding hebt met lekkere confituur.
  4. Tip: doe er een kneepje citroensap bij om het frisser te doen smaken en snijd enkele aardbeien in kleine blokjes zodat je straks een confituur met verse stukjes aardbei krijgt!

pudding maken

Meer inspiratie?

Wil je nog lekkere, snelle en gezonde receptjes ontdekken? In mijn e-book met 30 snelle recepten vind je inspiratie voor elke maaltijd. Alle recepten zijn glutenvrij, lactosevrij en suikervrij. Meer info.

30 snelle gerechten

Comment Section

0 reacties op “Pudding maken met chiazaad – Supersnel, supersimpel, supergezond!

Plaats een reactie




Phoenix WebsitePhoenix Website