Gratis E-book: verdubbel jouw energie in 30 dagen
verdubbel jouw energieDownload nu

Gratis E-book: Verdubbel jouw Energie in 30 Dagen

Hoe je in 30 dagen tijd jouw energie verdubbelt door het veranderen van 1 simpele eetgewoonte.

Page content

article content

Stoppen met suiker? 5 succesvolle tips!

Wil je stoppen met suiker maar weet je niet hoe? Verlies je telkens opnieuw de controle als je begint met zoetigheid? Heb je het vermoeden dat je verslaafd bent aan zoet maar heb je het karakter niet om er komaf mee te maken? Ik heb goed nieuws: het heeft weinig met wilskracht te maken! Je moet alleen weten hoe. In deze blog geef ik 5 tips om te stoppen met suiker en vertel ik jou hoe je kan afkicken van suiker. Want als het om zoet gaat zijn er wel degelijk enkele gouden regels om te kunnen slagen!

Wat doet suiker?

Suiker wordt in het lichaam onmiddellijk omgezet in energie. Goed nieuws, zou je denken. Maar het probleem is dat de energiepiek die ontstaat na de inname van suiker meteen ook zorgt voor een stijgende bloedsuikerspiegel. Vervolgens daalt de bloedsuikerspiegel heel snel waardoor je algauw een hongergevoel krijgt en een energiedip ervaart. Dit is jouw lichaam dat vertelt dat het opnieuw behoefte heeft aan suiker zodat de bloedsuikerspiegel kan stabiliseren. Omdat we meestal opnieuw grijpen naar suikerrijk en koolhydraatrijk voedsel, gaat de bloedsuikerspiegel echter opnieuw de hoogte in. Je begrijpt het al, een vicieuze cirkel. Stoppen met suiker is daarom de enige oplossing als je er voor eens en altijd komaf mee wil maken.

stoppen met suiker

Bron

Los van deze eigenschap zou suiker ook verantwoordelijk zijn voor de aanmaak van dopamine. Dopamine is ons gelukshormoon en activeert ons beloningssysteem. In onze hersenen ontstaat er bij het eten van zoet een prikkel die ons een goed gevoel geeft. Hoe meer we er van eten, hoe meer we er van willen. Dit maakt van suiker dus ook een heel verslavend middel, dat wel 6 keer zo verslavend is dan heroïne. Lees hier mijn vorige blog over suikerverslaving. Ik heb een energietest die achterhaalt in welke mate jij verslaafd bent aan suiker. Test het hier!

stoppen met suiker

Wat is suiker?

De schommelingen in jouw bloedsuikerspiegel worden helaas niet enkel veroorzaakt door het gekende geraffineerde suiker, maar ook door tal van andere voedingsstoffen die suiker bevatten. Want eigenlijk zijn alle koolhydraten suikers. Er is echter een verschil tussen enkelvoudige en complexe koolhydraten. De complexe koolhydraten (bijvoorbeeld uit granen) worden veel langzamer vrijgegeven waardoor je geen extreme schommelingen ervaart. Fruit dat fructose bevat (enkelvoudige koolhydraten) heeft vaak wél de eigenschap om de bloedsuikerspiegel sterk te laten stijgen. Wanneer je begrijpt wat suiker is en wat het met je doet kan je pas stoppen met het suiker dat echt schaadt. Want uiteraard is fruit gezond. Alleen is het niet verstandig om dit in grote hoeveelheden en tussendoor te eten net omdat dit jouw suikerverslaving in stand houdt. Fructose heeft bovendien de eigenschap de huid te verouderen.

stoppen met suiker

Stoppen met suiker

Ik geef je 5 tips om te stoppen met suiker. Het zijn de basisbeginselen om de drang naar zoet weg te nemen.

Streef de ganse dag door naar een stabiele bloedsuikerspiegel

Vermijd snoep tussendoor en kies in de plaats voor een tussendoortje dat rijk is aan eiwitten en/of aan vetten. Daardoor zal jouw lichaam beter verzadigd zijn en zal dit geen enkel effect hebben op jouw bloedsuikerspiegel. Deze eirol van zalm en geitenkaas is niet alleen geschikt als ontbijt maar ook als tussendoortje wanneer je de rol in verschillende hapjes verdeelt!

stoppen met suiker

Kies voor een koolhydraatarm ontbijt

Wanneer je de dag start met koolhydraten en suikers, heb je de vicieuze cirkel van pieken en dalen in de bloedsuikerspiegel al meteen op gang gebracht. Kies daarom eens voor een eitje met wat groenten als ontbijt. Je zal versteld staan dat het middag is zonder aan eten gedacht te hebben!

stoppen met suiker

Spiegeleitjes met ham en geitenkaas, basilicum en trostomaatjes en zeekruimels

Eet voldoende vet

Stoppen met suiker betekende voor mij starten met vet. Van nature zijn we eigenlijk vetverbranders. Jammer genoeg zijn we de laatste 100 jaar suikerverbranders geworden. De gevolgen zijn welvaartziektes, veel overgewicht en een vermoeide maatschappij. Wees dus niet bang om vet te gebruiken als je wil stoppen met suiker. Het zijn de gezonde vetten die zorgen voor een verzadigd gevoel waardoor jouw lichaam tussendoor niet naar (fout) voedsel moet vragen. Kies voor noten, zaden, olie, avocado en vette vis om jouw vetinname te garanderen.

stoppen met suiker

Drink veel water

Wanneer je lichaam zeurt om te snoepen betekent het misschien wel dat het dorst heeft. Een lichaam kent geen verschil tussen honger en dorst. Daarom interpreteren wij vaak een dorstgevoel als een hongergevoel. Veel mensen zijn uitgedroogd en hanteren daardoor slechte eetgewoontes. Drink elke dag minstens 6 tot 8 glazen water. Je kan stoppen met suiker door bij de gedachte aan iets zoet te kiezen voor een glas water en te voelen wat dit doet met de drang naar fout voedsel.

Neem de verleiding weg en zorg voor volwaardige alternatieven

Een kast vol “rommel” maakt het ontzettend moeilijk om te stoppen met suiker. Wanneer je het niet in huis hebt, kan je er veel beter aan weerstaan. Wanneer je het toch in huis hebt voor andere gezinsleden, kan je op z’n minst kiezen voor gezonde alternatieven. Opteer voor suikervrije desserten en tussendoortjes. Zoals deze suikervrije aardbeisnoepjes die ik onlangs maakte voor mijn kinderen!

 

Meer weten over de link tussen suiker en jouw energiepeil?

Download het gratis E-book “Verdubbel jouw energie in 30 Dagen“.

afkicken van suiker

Gratis Ebook: Verdubbel jouw Energie in 30 Dagen

 

 

 

 

Comment Section

3 reacties op “Stoppen met suiker? 5 succesvolle tips!


Door Van Droogenbroeck op 6 mei 2017

dat ziet er lekker uit ! Waar koopt je die ” agar ” ik vermoed dat dit een soort bindmiddel is.


Door Elke-Vermeire op 8 mei 2017

Dit vind je in de biowinkel en wellicht in alle natuurwinkels. Veel kookplezier!


Door Jude op 20 mei 2017

Hallo Elke,
je gebruikt hier aardbeien, maar kan ik de aardbeien ook vervangen door ander fruit? Ananas, frambozen, blauw bessen, mango?

Plaats een reactie




Phoenix WebsitePhoenix Website