arrow_drop_up arrow_drop_down
13 oktober 2016 

Suikerdetox - hoe (3/3)

Deel 3 van de suikerdetox: hoe pak je dit nu aan? Ik deel in deze blog hoe je al het voorgaande omzet in de praktijk. Een goede voorbereiding is heel belangrijk om de kans op slagen te vergroten. Voor velen is dit een compleet nieuwe manier van leven. Daarom moet je goed vooruit plannen zodat je de nodige inkopen kunt doen en zodat je met de voorbereidingen kan beginnen.

Het weekmenu tijdens de suikerdetox

Ik deel hier een blueprint van een mogelijk weekmenu. Ik hou er rekening mee dat we niet de hele tijd in de keuken moeten doorbrengen. Burn-out, je weet wel. Om van start te gaan zal je een van de komende dagen best eens een halve dag uittrekken om grote inkopen te doen en nog een halve dag voor de grote voorbereiding. De rest van de week kies ik voor menu’s en maaltijden die niet langer dan 60 minuten duren, zelfs vaak maar een half uurtje.

In het menu wordt gezorgd voor veel afwisseling in de maaltijden. Zo staat er twee keer per week vis op het menu, wordt er rekening gehouden met verschillende bereidingswijzen en eten we ook minstens één keer vegetarisch. De maaltijden zijn allemaal glutenvrij en op eentje na ook lactosevrij. Vegetariërs kunnen het vlees van de vleesmaaltijden vervangen door bonen, linzen, champignons, eieren,…

weekmenu

Voorbereidingen tijdens de suikerdetox

Het suikervrij ontbijt

Ik maak 2 ontbijten klaar die je van op voorhand kunt bereiden en in de koelkast kunt bewaren. Zo moet je ’s ochtends niet te veel tijd spenderen in de keuken. Er is vier keer per week een ontbijt met ei omdat dit bijzonder goed vult (eiwitten zorgen voor verzadiging) inclusief groenten. Zo kom je al bij het ontbijt aan je eerste portie groenten. Dit is voor velen wellicht een aanpassing maar het went snel. Drie keer per week is er een fruitontbijt. We moeten wel in het achterhoofd houden dat we zuinig moeten zijn met fruit.

De suikervrije lunch

Je kan het weekend van tevoren een soep klaarmaken die je dan de komende week bij de lunch eet. Zo heb je opnieuw een flinke dosis groenten binnen. Ik maak zelf crackers op basis van noten die je vervolgens naar wens kan beleggen met bijvoorbeeld gerookte zalm, zelfbereide tonijnsalade of eiersalade, gerookte forel, garnaalsalade of ham (in deze blog deelde ik het recept voor de crackers). Maak zelf je mayonaise want in de gekochte versie zitten suikers. Ik koop wekelijks een doosje kiemen/scheuten om mijn crackers mee af te werken (lees hier nog eens mijn blog over kiemen en waarom die zo gezond zijn). Als je restjes hebt van de dag voordien, kan je die opeten of integreren in je lunch. Afhankelijk van de hoeveelheid fruit die je ’s ochtends hebt gegeten, kan je de lunch afsluiten met een stukje fruit al dan niet in combinatie met een kokos-, amandel- of sojayoghurt. Gebruik enkel Stevia om deze zoet te maken of eet gewoon ongezoet.

Het suikervrij diner

Een van de grootste bezorgdheden: wat met de rest van het gezin? Ik kook maar 1 maaltijd ondanks het feit dat mijn gezin niet met mij meedoet. Af en toe zet ik eens een extra pan op het vuur (als ik bijvoorbeeld glutenvrije spaghetti maak voor mezelf, dan kook ik gewone pasta voor de rest van het gezin) of als ik een biefstukje met een rijkelijke salade maak, bak ik ovenfrietjes voor de rest van het gezin. Zo voelen zij er niets van en zadel ik mezelf niet op met de stress om twee aparte maaltijden te moeten bereiden. Qua hoeveelheden tracht ik telkens in te schatten om net wat meer te maken zodat ik de dag nadien al iets heb voor bij de lunch of als de portie groot genoeg is, als lunch op zich.

Inkopen doen voor de suikerdetox

Bijna alles is gewoon te verkrijgen in de supermarkt. Twee keer in de maand ga ik naar de biowinkel om specifieke zaken zoals amandelroom en lactosevrije yoghurt, gedroogd fruit, superfoods en glutenvrije producten. Een misverstand over de biowinkel is dat alles er sowieso gezond is. Dit is jammer genoeg niet het geval want ook hier vind je veel suiker terug. Zo heb ik me laten vangen aan het labeltje glutenvrij op de koekjes en snoepjes. Dat maakt hen niet automatisch gezond, ze zitten namelijk ook boordevol suiker.

Voor het amandelmeel, kokosmeel en kokosschilfers ga ik naar Aveve. Hier kan je dit relatief goedkoop (in vergelijking met de supermarkt) in grotere hoeveelheden aankopen.

Een tip bij het doen van inkopen: lees bij twijfel altijd de verpakking. Je staat versteld waar er allemaal suiker in zit. Let wel: overdrijf hier niet in! Zo zit er ook in veel charcuterie suiker. Koop zuivere charcuterie (geen salami, worst, …) zodat je dit tot een minimum beperkt maar weet dat het leefbaar moet blijven!

Tussendoortjes tijdens de suikerdetox

Na verloop van tijd zou je met het bovenstaande menu moeten voldaan zijn en door de dag niet meer moeten verlangen naar extraatjes. We zijn echter aan het afkicken dus vooral de eerste dagen gaan we het moeilijk hebben. Het is heel belangrijk om voor tussendoortjes te zorgen. Neem geen tussendoortjes met koolhydraten! Het beste kies je voor een eiwitrijk tussendoortje zoals een hardgekookt ei, een stukje gerookte zalm of een zelfgebakken koolhydraatarm koekje.

Timing

Wanneer je wat eet is heel cruciaal om dipjes te voorkomen. Om de bloedsuikerspiegel zo constant mogelijk te houden, bundelen we de inname van koolhydraten en natuurlijke suikers binnen de periode van de maaltijd die niet langer dan een uur mag duren. Op die tijd gaat je lichaam nog geen signalen doorsturen die zorgen voor de gevreesde schommelingen in de bloedsuikerspiegel. Vandaar: als je een stuk fruit eet, eet het dan als onderdeel van de maaltijd of vlak na de maaltijd. Eet veel groenten in verschillende kleuren maar besef dat kleurrijk staat voor koolhydraten. Probeer deze niet tussendoor te eten. Hou je aan eiwitrijke voeding tussen de maaltijden door.

Uit eten gaan tijdens de suikerdetox

We hebben allemaal onze sociale verplichtingen, dus geen nood als je de komende 21 dagen wordt geïnviteerd bij vrienden of een restaurantbezoek hebt gepland! Op restaurant kan je kiezen voor een maaltijd die bestaat uit vlees/vis en groenten. Ik vraag dan extra groenten in plaats van frietjes. Het dessert sla je best wel over (daarom niet de rest van je leven maar toch tijdens de detox-periode). Als je een glaasje alcohol wil drinken, kies bij voorkeur rode wijn en houd het ook bij eentje. Ook hier geldt de timing: als je dan toch zondigt, zorg dan dat dit allemaal binnen 1u gebeurt.

Zijn jullie er helemaal klaar voor? Zien jullie het volledig zitten? Ik wel!

Een voorsmaakje van mijn maaltijden vind je op Instagram!

Instagram

 

vind mamaladylicious leuk-3

Over de schrijver
Elke Vermeire is een orthomoleculaire natuurvoedingsdeskundige die zich gespecialiseerd heeft in eigentijdse gezondheidsklachten zoals vermoeidheid, darmproblematiek, suikerverslaving, overgewicht en lifestyleziektes als diabetes. Ze is auteur van het boek "Geluk in je Buik", richtte haar eigen glutenvrije bakkerij Bite and Boost op (waar ze spirulina granola en - crackers produceert) en ontwikkelt online voedingsprogramma's om mensen op een laagdrempelige manier te begeleiden naar een betere gezondheid.
liebest

Door

liebest

op 13 October 2016

Ik zie het zitten.. . Wanneer precies worden we bij jou aan tafel verwacht ? ;-)

Lies Knapen

Door

Lies Knapen

op 20 October 2016

Bijgelegen :-) Die tussendoortjes blijven het moeilijkst om te weerstaan. Heb je nog tips in ideeen? Nu grijp ik naar noten of soep. Ik vroeg me af of er een maximum staat op hoeveel noten je mag eten op een dag? Dankjewel voor alle energie die je in onze energie steekt! Lies

Elke Vermeire

Door

Elke Vermeire

op 21 October 2016

Een zachtgekookt eitje, een stukje gerookte zalm, de kokosballetjes uit de FB-groep... Noten kan onbeperkt tenzij je heel snel aan komt. Dan best niet overdrijven... Graag gedaan.

Leen

Door

Leen

op 26 November 2016

Zelf al anderhalve week suikervrij + glutenvrij en lactose vrij om verschillende redenen. Hopen dat ik het volhou! :) Is er een aparte facebookgroep voor receptjes? Want dat spreekt me wel aan :)

Reactie plaatsen

Phoenix WebsitePhoenix Website