Gratis E-book: verdubbel jouw energie in 30 dagen
verdubbel jouw energieDownload nu

Gratis E-book: Verdubbel jouw Energie in 30 Dagen

Hoe je in 30 dagen tijd jouw energie verdubbelt door het veranderen van 1 simpele eetgewoonte.

Page content

article content

Te weinig zelfdiscipline? 5 manieren om er iets aan te doen

Ik had te weinig zelfdiscipline. In een vorig leven. Toen niets gebeurde wat ik diep vanbinnen wou. Het leek alsof alles bleef opgestapeld zitten in mijn hoofd. Er kwam geen gewenste actie. De intentie was oprecht, maar het bleef bij verlangen en intentie. Veel mensen die last hebben van te weinig zelfdiscipline lopen vast in het leven. Ze blijven rondjes draaien en bereiken niet wat ze écht willen: een gezond gewicht of slank lichaam, de job van hun dromen of het gestructureerd leven waar ze zoveel behoefte aan hebben. Hoe pak je dat nu aan, te weinig zelfdiscipline?

Waarom heb je te weinig zelfdiscipline?

Heb je er enig idee van waarom je te weinig zelfdiscipline hebt? Het lijkt alsof er een soort luiheid jou overmant, maar het zit veel dieper dan dat. Ik verwijs graag naar mijn blogs over uitstelgedrag en perfectionisme. Wanneer je begrijpt wat jou tegenhoudt om actie te nemen, heb je alvast één probleem aangepakt. Sinds ik me bewust ben van mijn eigen uitstelgedrag, kan ik mezelf er voortdurend op trainen.

te weinig zelfdiscipline

Ik heb dus goed nieuws: zelfdiscipline is als een spier die je kan trainen. Zoals je elke gewoonte in je leven kan trainen. Een nieuwe gewoonte heeft minimum 30 dagen tijd nodig om geïnstalleerd te worden. Het wordt nadien moeiteloos en routinematig.

De rol van jouw hersenen bij te weinig zelfdiscipline

Getting things doneToen ik het boek Getting Things Done van David Allen onder de loep nam, begreep ik dat te weinig zelfdiscipline een gevolg is van de chaos in je hoofd. Onze hersenen zijn heel slim, maar op sommige vlakken ook gewoon oerdom. Ze kunnen niet multitasken, en laat dat nu net hetgeen zijn wat we in onze steeds snellere wereld van onze hersenen verlangen. Vooral wie hoogsensitief is en veel prikkels moet verwerken, geeft zijn of haar hersenen voortdurend de opdracht om nieuwe info te verwerken. Dat is niet alleen vermoeiend maar zorgt ook voor de behoefte aan uitstelgedrag. Omdat je hersenen alle info niet langer kunnen managen ontwikkel je te weinig zelfdiscipline om je hoofd de time-out te geven waar het om vraagt.

“Your mind is for having ideas, not holding them.”

Alles wat je niet afwerkt, wordt in je hersenen opgeslagen. Het blijft – vaak op een onbewust niveau – “ruimte” in beslag nemen. En net zoals bij een computer is ook de ruimte op jouw eigen harde schijf beperkt. De kunst bestaat erin zo weinig mogelijk te onthouden door zaken vast te leggen op plekken “buiten je hoofd” zodat je jouw hoofd op zijn minst kan sparen voor wat écht belangrijk is.

te weinig zelfdiscipline

Te weinig zelfdiscipline: 5 manieren om er iets aan te doen

Ik vertelde het al meermaals op deze blog en ik val graag in herhaling: je bent NIET lui. De reden waarom je zaken uitstelt en een gebrek aan zelfdiscipline hebt is in de eerste instantie een overlevingstechniek van je brein. Ten tweede ben je onvoldoende gewapend tegen alle info die binnenkomt en moet je jezelf dus beter leren organiseren. Voor een creatieveling kan het klinken als de doodstraf (dat had ik nochtans altijd bij het horen van het woordje “organiseren”). Maar bedenk je eens hoeveel creatiever jouw brein zou kunnen zijn als het zich kan focussen op het hier en het nu in plaats van alle zaken die er onnodig rondzweven…? De tientallen keren op een dag waar allerhande niet-relevante zaken  in je hoofd opkomen, kost je onnodig veel energie. Ik ontwikkelde voor mezelf een aantal manieren om hiermee om te gaan.

Besluit dat jij verantwoordelijk bent

te weinig zelfdisciplineHeerst er rommel in je hoofd? Jij bent de enige die daarvoor verantwoordelijk is. Je hebt de rommel er zelf ingelaten. Wellicht totaal onbewust, maar door deze blog te lezen ben je er nu hopelijk wél bewust van geworden. Wanneer jij doorheen de dag tien keer jouw Facebook-tijdlijn checkt, laat je allerhande niet-relevante info in je hoofd. Betekent dit dat je nooit meer op social media mag? Tuurlijk kan je dit nog met mate. Maar bewust en gecontroleerd op momenten waarop je er de mentale ruimte voor hebt. Het is dus aan jou om de verantwoordelijkheid op te nemen voor jouw eigen gedrag op alle levensdomeinen.

Geef jouw zoogdierenbrein opdrachten

te weinig zelfdisciplineEens je bewust wordt van je eigen gedrag, kan je ervoor kiezen om te schakelen met je brein naar een toestand van passief redeneren naar geïnspireerd doen. Wanneer ik me achterover leun om me te bedenken wat ik allemaal nog zou moeten doen, trap ik opnieuw in de val van de denker. Terwijl ik denk ben ik niets aan het doen. Door me hiervan bewust te zijn, kan ik mezelf aanzetten tot actie. Ik schakel letterlijk over van denker naar doener door mezelf in actie te zetten en een opdracht te geven. Dr. Joe Dispenza beschrijft ons brein vaak als een hond. Deze moet goed opgevoed worden, gehoorzamen en uitvoeren wat we vragen. Ons zoogdierenbrein is niet intelligent genoeg om te redeneren zoals ons menselijk brein doet. Daarom moet je er tegen praten, het liefdevolle aandacht geven maar vooral ook opdrachten geven.

Doe aardingsoefeningen

Een vol hoofd is vooral een probleem bij mensen die niet genoeg gegrond/geaard zijn. Door compleet in je hoofd te leven en alles er continue in te laten, raak je verstopt. Over het verstopte trechtersyndroom schreef mijn collega-blogger Mieke Lannoey deze blog. Wat “verstopte trechters” nodig hebben is afdalen naar “de Aarde”. Naar hier en nu. Dit doe je door aardende activiteiten te doen zoals wandelen in natuur, mediteren, met je blote voeten in het gras lopen of trampoline springen met je kinderen. Door meer in het moment te zijn geef je jouw hoofd een time-out.

winterdip

Organiseer jezelf

Creatievelingen hebben graag creatieve ruimte om met ingevingen aan de slag te gaan. Als blogger heb ik vaak heel geïnspireerde momenten en wil ik liefst meteen aan de slag met deze inspiratie. De waan van de dag geeft me niet altijd de mogelijkheid om creatief te zijn. Net daarom is structuur zo belangrijk. Mijn hoofd krijgt rust en ruimte voor creativiteit. Het is meestal op de rustige en geaarde momenten dat je inspiratie krijgt. Net daarom is een georganiseerd leven cruciaal. Het geavanceerde systeem van GTD (Getting Things Done) kan jou alvast op weg helpen om jouw hoofd te ontlasten en externe opslagplaatsen te creëren.

Train nieuwe gewoontes minstens 30 dagen, 1 gewoonte tegelijk

te weinig zelfdisciplineOnderzoek eens bij jezelf op welke levensdomeinen je te weinig zelfdiscipline hebt. Een valkuil kan zijn (vooral perfectionisten moeten hiervoor opletten) dat je alle levensdomeinen tegelijk wil “aanpakken” en “opschonen”. Doe dit niet zodat je het kan volhouden. Kies voor kleine stapjes maar hou ze vol. Je traint nieuwe gewoontes door ze minstens 30 dagen, maar liefst nog veel langer, stelselmatig te herhalen. Een voorbeeld van mezelf: ik had vroeger de gewoonte om vuile vaat op het aanrecht te laten staan omdat ik ’s avonds meestal te moe was om dit nog op te ruimen. De volgende dag werd ik wakker met een vol aanrecht. Meteen werd mijn pas gewekte brein eraan herinnerd hoeveel taken er nog “onafgewerkt” waren. Ik ontwikkelde de gewoonte om nooit meer te gaan slapen met een vol aanrecht. Slechts één opdracht. Dit werd dus een eerste gewoonte om op te focussen. Zo kon ik er stapsgewijs nieuwe gewoontes bijnemen die mijn hoofd lichter maakten en mijn levenskwaliteit aanzienlijk verbeterden.

Welke tips heb jij in petto?

Ik ben heel benieuwd of jij ook manieren hebt die jou helpen met zelfdiscipline. Deel ze in de reacties met ons, zo kunnen we vooral elkaar helpen groeien!

Meer van me lezen?

Elke VermeireElke Dag Energie schrijft artikels over gezondheid, bewustzijn, persoonlijke groei en spirituele ontwikkeling. We bespreken energie in al haar dimensies.

Wil je op de hoogte blijven van onze volgende artikelen? Schrijf je dan gratis in op onze nieuwsbrief en ontvang maximum 1 keer per maand een update van de nieuwste artikelen.

 

Comment Section

2 reacties op “Te weinig zelfdiscipline? 5 manieren om er iets aan te doen


Door Bart op 17 maart 2019

De verwijzing naar de GTD is een goede tip, ik ga het zeker proberen. Alleen, creatieve mensen hebben een hekel aan het bijhouden van administratie en al zeker allerlei to do lijstjes. Ik soms zoveel must dos genereren dat de lijstjes ellenlang worden en dat is niet echt bemoedigend. Hoe ga jij daar mee om ?


Door Ann op 3 mei 2019

Hi Elke, heel interessante tips. Ik worstel ook met de opgesomde problemen (weinig zelfdiscipline, perfectionisme, uitstelgedrag). Ik loop ook in de valkuil te veel tegelijkertijd te willen veranderen. Ik wil mijn mentale blokkades uit de weg ruimen, ik wil ook in huis meer orde, ik wil ruimte voor creativiteit, ik wil je darmdetox volgen, ik wil mijn roeping op werkvlak vinden, ik wil een beter avond- en morgenritueel, … Jij geeft ons elke maand (en eigenlijk bijna elke dag als we ook je blog en ledencommunity volgen) zoveel nuttige tips! Maar dat je best maar één ding tegelijkertijd verandert, is inderdaad een goede raad!

Ik las overlaatst iets over “braindump”, ik weet helaas niet meer waar (via doorklikken op social media, vrees ik). Het idee vind ik klasse en heeft me sindsdien al heel goed geholpen. Het principe gaat zo: Als je creatieve ideeen “binnenkrijgt”, terwijl je juist gefocust bezig bent met iets, pen je die ideeen neer, maar je gaat er niet mee aan de slag. Je blijft bij je energie en je behoudt je focus op wat je op dat moment doet. Bijvoorbeeld als bij het schrijven aan een blog nieuwe onderwerpen of ideeen opkomen. Of bijvoorbeeld bij het lezen van een artikel met doorkliklinks. Het is verleidelijk om dan door te klikken en je nieuuwsgierigheid te volgen, maar tegelijkertijd verlies je je focus op het artikel dat je oorspronkelijk las en eigenlijk best eerst ten einde leest. Deze “braindump” helpt me om dan achteraf met waardevolle ideeen en nieuwsgierigheid verder te gaan, op een geschikter moment. De “braindumps” kunnen dan ook met een gerust hart in een “inbakje” landen en de ideeen en gedachten blijven niet in je hoofd.

Plaats een reactie




background: rgba(255, 255, 255, 0.73);
Phoenix WebsitePhoenix Website