Gratis E-book: verdubbel jouw energie in 30 dagen
verdubbel jouw energieDownload nu

Gratis E-book: Verdubbel jouw Energie in 30 Dagen

Hoe je in 30 dagen tijd jouw energie verdubbelt door het veranderen van 1 simpele eetgewoonte.

Page content

article content

Uitstelgedrag aanpakken – dé handleiding voor uitstellers

Uitstelgedrag aanpakken is minder eenvoudig dan het lijkt. Het is namelijk een gedrag dat ontstaat in het onderbewustzijn. Een manier waarop ons brein ons beschermt tegen stress, extra denkwerk en prikkels. Toen ik mezelf steeds vaker begon te betrappen op uitstelgedrag, nam ik me voor om er iets aan te doen. Maar uitstelgedrag aanpakken kan je pas als je ook écht gaat begrijpen waar het vandaan komt. Daarom leg ik je in deze blog eerst uit hoe uitstelgedrag ontstaat aan de hand van mijn eigen ervaring. Aan het einde van de blog vind je een gratis handleiding voor uitstellers.

Waarom heb je last van uitstelgedrag?

Ik wil “deze blog” als voorbeeld gebruiken om te staven waar mijn uitstelgedrag vandaan komt. Als geboren schrijver en blogger slaag ik erin om het schrijven van blogs vaak uit te stellen. Hoezo, en dat terwijl ik daar zo ontzettend veel van hou?! Inderdaad, dat is heel opmerkelijk. Net daarom vond ik het nodig om te onderzoeken waarom ik zélfs de dingen waar ik zo van hou steeds uitstel. Want dat je zaken vooruitschuift die je eigenlijk niet graag doet is ergens logisch. Dat je jouw verlangens, dromen en favoriete bezigheden uitstelt, roept echter vragen op.

Analyse van het uitstelgedrag

Eerst en vooral moet je van me weten dat ik een perfectionista in hart en nieren ben. Net zoals de meeste uitstellers trouwens. Want uitstelgedrag is een gevolg van perfectionisme. Dus als ik een blog wil schrijven, kan ik meestal niet zomaar beginnen met schrijven. In theorie zou ik dat uiteraard wél kunnen, in de praktijk beschik ik echter over een innerlijke saboteur. De perfectionist in mij wil namelijk het perfecte artikel schrijven dat helemaal voldoet aan de regels van de kunst: het moet vlot lezen (en tot daar heb ik geen probleem met uitstellen). Maar het moet ook aan een aantal andere voorwaarden voldoen zoals: de titel moet goed scoren in Google (waarvoor ik eerst een onderzoek moet doen op trefwoorden en dat doe je niet in 1-2-3), het artikel moet SEO-vriendelijk geschreven worden (zodat Google mijn blog “erkent” als waardevol) en bovendien moet het voorzien worden van allerhande toeters en bellen die me helpen bij de score op Google en social media.

Nu, zonder dat ik van jou een copywriter wil make, wil ik dit voorbeeld gebruiken om aan te tonen hoe de hersenen van een uitsteller (lees: perfectionist) werken. Je hebt een doel voor ogen maar om het doel te bereiken merk je algauw dat je eerst nog een aantal hindernissen moet nemen. Deze hindernissen zaai je eigenlijk zélf onnodig op je pad, omdat je jezelf zo hebt geprogrammeerd. Het lijkt onmogelijk om rechtstreeks op je doel af te gaan want dat zou namelijk niet leiden tot perfectie. Wat wél leidt tot perfectie, is het nemen van meerdere hindernissen waarvan jij weet dat ze het gewenste resultaat zullen opleveren. Wanneer jouw onderbewuste brein echter merkt dat er te veel hindernissen zijn of dat deze hindernissen te moeilijk of te vermoeiend zijn, kiest het vaak voor de gemakkelijkste weg: uitstellen.

Wie heeft het meeste last van uitstelgedrag?

Eén van ’s werelds bekendste sprekers over mindset-topics is Mel Robbins. Ze heeft het in onderstaande video over uitstelgedrag waarin ze op basis van onderzoek kan aantonen dat “de denkers” de grootste uitstellers zijn. Vooral managers, doctoraatstudenten en ondernemers zouden er last van hebben omdat ze zoveel aan hun hoofd hebben. Een vol hoofd levert je stress op, dus elke zorg extra is er eentje te veel en doet je uitstellen. Volgens Mel Robbins stellen we niet uit voor het werk an sich maar voor de stress-trigger die het extra werk ons geeft.

Perfectionisme en uitstelgedrag

Ik schreef al eerder een blog over perfectionisme – naar aanleiding van het boek Perfection is a Bitch van collega-blogger Anja Copejans – waarin ik heb aangehaald dat uitstelgedrag één van de typische symptomen voor het perfectionisme-patroon is (je bént namelijk geen perfectionist, maar je hébt het patroon).

Waarom ik in deze blog vooral het uitstelgedrag wil uitlichten, is omdat het een symptoom is dat je niet meteen zou linken aan perfectionisme. Ik heb jaren ontkend een perfectionist te zijn omdat ik niet het “typische” perfectionisme-gedrag vertoon: in mijn huis lijkt af en toe een wervelwind gepasseerd en als je een kast opentrekt kan je soms het ongeluk hebben dat er iets op je hoofd komt gevallen. Dit kan niet het gedrag van een perfectionist zijn, toch?

uitstelgedrag aanpakken

In mijn geval houdt “de perfectionist” zich stiekem verborgen, wat het moeilijker maakt om deze te ontmaskeren én om er iets aan te doen. Want ik heb ook lange tijd niet geweten dat ik aan uitstelgedrag lijd. Vooral omdat het voor de buitenwereld lijkt dat ik heel veel dingen voor elkaar krijg (ik heb twee succesvolle bedrijven waarin ik heel vaak NIET uitstel, anders zouden ze er natuurlijk niet zijn…).

Wanneer stel ik dan wél uit?

Hoewel er zaken zijn die ik NIET (kan) uitstel(len), zijn er ook nog veel zaken die ik WEL uitstel. Alles wat echt “moet” kan ik natuurlijk niet uitstellen. Ik heb een heel groot verantwoordelijkheidsgevoel (bingo: alweer een symptoom van perfectionisme) dus zaken waar ik me voor engageer zal ik niet uitstellen. Zo zal iemand die een pakket spirulina crackers bij me bestelt altijd voorrang krijgen op mijn to-do-lijst (en dat terwijl ik schrijven leuker vind dan bakken). Net omdat ik door de jaren heb geleerd hoe irritant mijn veel te grote verantwoordelijkheidsgevoel is, ga ik niet snel meer engagementen aan. Een engagement wordt dan een verplichting waar ik niet meer onderuit kan. En in sommige gevallen is dit OK. Ik heb een aantal “verplichtingen” nodig om niet te vervallen in eindeloos uitstelgedrag.

Waarom stel ik uit?

Als ik nu nog even dieper graaf naar de échte reden van mijn uitstelgedrag, dan is dit gelinkt aan hoe ik naar deze taak kijk en niet naar de taak zelf. Het is met ander woorden mijn perceptie. De perfectionist in mij legt me telkens weer zodanig hoge eisen op, dat ik vaak simpele taken percipieer als vermoeiend, zwaar, niet leuk, … Onderbewust ga ik dan in uitstel-modus. Uitstellen is namelijk minder vermoeiend, minder veeleisend, minder zwaar.

Terug naar de blog. Mocht een blog schrijven “gewoon een blog schrijven” zijn, dan zou het inderdaad niet zoveel betekenen. Ik maak er echter zélf een grote opdracht van waarbij ik elk detail in orde wil krijgen. Vaak is het te omslachtig om eraan te beginnen en besluit ik om de blog nu niet te schrijven. De perfectionist in mij slaagt er op die manier in om mij te saboteren. Want door deze geïnstalleerde perceptie ben ik gaan geloven dat het “alles of niets” is.

Uitstelgedrag aanpakken

Alles wat ik hierboven beschrijf gebeurt in je onderbewustzijn. Vaak heb je het dus helemaal niet door. Net daarom is het belangrijk dat je dit patroon eerst bewust maakt en vervolgens omkeert. Wanneer ik mezelf betrap op uitstelgedrag, is het nodig om even een innerlijke dialoog te houden waarin ik mezelf overtuig van de voordelen om het nu wél te doen.

Bij de blog gaat dit als volgt:

“Elke, wat is op dit moment de beste keuze: ofwel schrijf je de perfecte blog maar wellicht duurt dit nog een eeuwigheid of wordt die blog wellicht zelfs nooit geschreven, ofwel schrijf je een minder perfecte blog die wél geschreven én gepubliceerd wordt.” Ik geef mezelf met andere woorden niet langer de keuze tussen alles of niets. Ik kies voor de tussenin-oplossing en sus mezelf met de gedachte dat dit goed genoeg is.

uitstelgedrag aanpakken

Challenge jezelf

Uitstelgedrag aanpakken vraagt veel oefening en je zal het op diverse levensdomeinen opnieuw de kop zien opsteken. Voor het bloggen ben ik alvast de 40-dagen-Challenge aangegaan die gelijk loopt met de Vasten-periode. 40 dagen lang schrijf ik elke dag een blog. 1 ding staat vast: de blog wordt geschreven, of die nu perfect is of niet. Of die nu goed voorbereid is of niet. Ik mag 6 keer “zondigen”, want ook deze challenge hoeft niet perfect te zijn uiteraard 😉 …

Achteraan in mijn hoofd hoor ik allerhande excuses weerklinken. Vooral excuses die me vertellen dat ik eigenlijk geen tijd heb om het goed genoeg te doen. En weet je waar de grootste uitdaging zit? Om mijn blogs toch te publiceren, ook al denkt “mijn perfectionist” dat het niet goed genoeg is 😉

Het doet me meteen denken aan de wereldberoemde marketeer Seth Godin die de meest gelezen blog heeft ter wereld. En dat om 1 reden: hij schrijft al enkele decennia lang élke dag een blog. Zonder excuus. Want hij gaat ervan uit dat het beter is om IETS te creëren dan om NIETS te creëren. Over het principe “elke dag iets doen” schreef ik eerder deze blog.

uitstelgedrag aanpakken

Dé handleiding voor uitstellers

Ik leerde een paar slimme trucjes om mijn geniepige brein slimmer af te zijn. Intussen weet ik bijvoorbeeld wanneer ik geneigd ben om uit te stellen en hoe ik hierop kan anticiperen.  Dé handleiding voor uitstelgedrag kan je hier gratis downloaden.

Meer van ons lezen?

Elke VermeireElke Dag Energie schrijft artikels over gezondheid, bewustzijn, persoonlijke groei en spirituele ontwikkeling. We bespreken energie in al haar dimensies.

Wil je op de hoogte blijven van onze volgende artikelen? Schrijf je dan gratis in op onze nieuwsbrief en ontvang maximum 1 keer per maand een update van de nieuwste artikelen.

Ik schreef de voorbije jaren tientallen blogs over een energiek, gezond en gelukkig leven. De komende 40 dagen staan er heel boeiende thema’s op mijn agenda om over te bloggen. Allemaal thema’s die al maandenlang vastgeroest stonden op een to-do-uitstellijst. Ik kijk ernaar uit om jou te inspireren 🙂

 

Comment Section

0 reacties op “Uitstelgedrag aanpakken – dé handleiding voor uitstellers

Plaats een reactie




Phoenix WebsitePhoenix Website