arrow_drop_up arrow_drop_down
20 september 2017 

Verhoog je veerkracht op 5 niveau's - zo versterk je jouw zelfgenezend vermogen

Veerkracht is de mate waarin je herstelt bij stress en/of ziekte. Veerkracht vertelt dus eigenlijk iets over het zelfgenezend vermogen van jouw lichaam. De natuur zorgt er namelijk voor dat wij in staat zijn om van binnenuit te genezen. Hoe veerkrachtiger je bent, hoe beter je recupereert van ziekte en hoe beter jij bestand bent tegen stress. Wil jij graag jouw veerkracht verhogen? Werk dan op 5 niveau’s. Lichaamsgericht experte Hilde deelt haar expertise met ons.

 Ons zelfgenezend vermogen

De grootste oorzaak van alle welvaartziektes is te zoeken in onze levensstijl.  Net zoals het belangrijk is om anders om te gaan met planeet aarde, zo is het vandaag even belangrijk om ons eigen lichaam anders te gaan bekijken/behandelen. Door de nodige aandacht te schenken aan het zelfgenezend vermogen van de mens en de grotere intelligentie die daar achter zit.  Jouw lichaam weet precies wat het moet doen om je gezond te houden.  Zo is je lichaam constant (dag en nacht) bezig met balans te zoeken, om van binnenuit te herstellen. Alle lichaamscellen vernieuwen constant zonder dat jij daar iets voor hoeft te doen.  Kijk hoe snel een wondje als vanzelf weer dichtgroeit. Je leest meer in de vorige blog: waarom word je ziek?

“Het is de natuur die de mens geneest, niet de arts” Hippocrates

Met je levensstijl kan jij dat herstelproces ondersteunen …of net niet

Hilde vertelt vandaag over 5 verschillende niveaus van genezing die alle 5 belangrijk zijn om onze veerkracht hoog te houden of te verhogen.  Naast lichamelijke factoren zijn er namelijk ook mentale-, emotionele-, relationele- en zielsaspecten die een even grote impact hebben op je lichamelijk en geestelijk welbevinden.  Het is dus belangrijk om ze alle 5 in vraag te stellen bij ziekte want je kan je op elk niveau vergiftigen.

Zo kan iemand die super gezond eet en veel sport doet toch ziek worden omdat ze een job uitvoert waar ze zich doodverveelt en die helemaal niet past bij haar levensmissie of omdat ze in een destructieve relatie zit.  En ja, de gevoeligsten onder ons worden het eerst ziek. (Hilde)

 veerkracht

Veerkracht verhogen op 5 niveau’s

Veerkracht-tip 1: versterk je fysieke lichaam

We kunnen een onderscheid maken tussen volgende voedingsbronnen voor het lichaam:

  • voldoende zuurstof (frisse lucht) inademen
  • zuiver water drinken (frisdranken, koffie, zwarte thee en alcohol zijn stressbronnen voor je lichaam alsook te veel suiker en geraffineerde voeding)
  • evenwichtige, kwalitatieve, verse (ongeraffineerde en liefst biologische) voeding eten.  Groene groenten, bladgroen , kiemen en fruit bevatten het meeste licht/energie/leven en brengen zo ook licht/energie en leven in onze cellen.  Cellen die lang genoeg slechte voeding krijgen of door gifstoffen worden overbelast, zullen op den duur niet meer weten wat hun taak is en gaan woekeren. Download hier het gratis E-book met 10 voedingstips voor meer energie.
  • voldoende beweging afgewisseld met voldoende rust (de balans en het ritme tussen deze 2 is zeer belangrijk).  Tijdens je slaap regenereert je lichaam, het doet aan zelfgenezing. Als je niet diep en niet voldoende slaapt, krijgt je lichaam de kans niet om te regenereren.
  • voldoende zonlicht: zonder licht is er geen leven mogelijk.  Neem extra vitamine D in de winter of gebruik lichttherapie, het sterkt je immuunsysteem.  Licht zit trouwens ook in voeding (zie boven)
  • gronden : lichamelijk contact maken met de aarde wordt gronden of aarden genoemd. Een goeie oefening om beter te gronden en je magnetisch veld op te laden is ’s morgens 10 tot 15 minuten op blote voeten in het nog natte gras van de dauw gaan trappelen. Je kan deze oefening nog versterken door een intentie voor de dag te plaatsen. Het liefdevol aanraken zal een gestresseerd lichaam ook doen ontspannen.

veerkracht

Veerkracht-tip 2: Versterk je gevoelens door het vervullen van je behoeften

Het niet invullen van je behoeften creëert stress en verzwakt je immuunsysteem.  Wat ik vandaag in mijn praktijk merk is dat veel mensen totaal geen voeling meer hebben met hun lijf en dus ook niet met hun emoties en hun behoeften.  Als je niet weet wat je nodig hebt, kan je het ook niet invullen.

Onvervulde emotionele behoeften trekken je telkens weer naar dat oude ongezonde gedrag.   Of dit zich nu uit in eetstoornissen, roken, destructieve relaties of andere verslavingen, dat maakt niet uit.  Wat wel uitmaakt is dat je gaat kijken naar de onvervulde behoefte die eronder zit.  Erken ze, omarm ze en ga ze voor jezelf invullen op een creatieve manier. Het kan nuttig zijn je daarbij te laten helpen door een therapeut.

Hoe jij je voelt is dus een graadmeter voor hoe goed jij zelf invulling geeft aan jouw behoeften.  Een goed boek dat je kan helpen om je emotionele kracht en stabiliteit te ontwikkelen is “Geweldloze communicatie” van Marshall Rosenberg.

 

Veerkracht-tip 3: versterk je denken

Positieve gedachten zullen je welzijn ondersteunen.  Als je primitieve brein in werking is (bij stress en in overlevingsmodus) is dat echter niet vanzelfsprekend.  Je verwachtingen (het geloof in een gedachte) zijn de scheppende krachten in je eigen levensverhaal.  Niemand anders, buiten jezelf, is verantwoordelijk voor jouw verhaal/jouw leven.

Stressbronnen op dit niveau zijn beperkende gedachten, starre overtuigingen, gebrek aan geloof, scepsis, oordelen of het toewijzen van “schuld” aan jezelf of anderen. Een gemakkelijke oefening in positiviteit is dankbaarheid voelen en ervaren voor de kleine dingen.

Er is een grote samenhang tussen wat je denkt en hoe je je voelt.  Elk gevoel begint met een gedachte over een bepaalde situatie en een gedachte waarin je gelooft, creëert een gevoel.  Ga dus op zoek naar je onvervulde behoeften achter de gedachte.  Meditatie en mindfulness kunnen een hulp zijn in het doorgronden en accepteren van moeilijke gedachtenpatronen.

 veerkracht

 

Veerkracht-tip 4: versterk je relaties

Relaties zijn levensnoodzakelijk,  je bestaat doordat je relateert met anderen. Verbindingen met bloedverwanten zijn het belangrijkst en hebben de grootste impact.  Meer inzicht in de onzichtbare dynamieken van je familiesysteem kan je krijgen door familie en systeemopstellingen te doen.  Het gevoeligste kind draagt meestal de grootste lasten in een systeem.  Zelfs ziekte heeft vaak te maken met het familiesysteem.  Je problemen zijn veel meer verbonden met je omgeving dan je denkt.  Je resoneert namelijk op elkaars gevoelens.

Gezonde verbindingen met mensen is een van de meest immuunversterkende krachten.  We zijn allemaal met elkaar verbonden en we hebben elkaar nodig.  Verbind je daarom met gelijkgestemden en met mensen die je schoonheid zien en in je geloven.

veerkracht

 

Veerkracht-tip 5: voeding voor je ziel

Je ziel voeden doe je door te doen wat je interesseert en inspireert.  Je krijgt er energie van en je wordt enthousiast … het schept rijkdom op alle niveaus en het geeft je enorme levenskracht.

Door je ziel te voeden ga je stralen, komt het mooiste in jezelf naar buiten, ga je anderen inspireren gewoon door te zijn wie je bent omdat je een enorme kracht/charisma uitstraalt.  Als bezield mens ben je minder kwetsbaar.

Als je daarentegen doet wat je niet interesseert dan loop je leeg.  Daarom dat zoveel mensen vandaag een burn-out of bore-out krijgen.  Ze zijn het contact met hun ziel kwijt. Dat wat hen drijft, vreugde en plezier brengt in het leven zijn ze kwijt omdat er zoveel “moet”.

Mijn persoonlijke ervaring is, dat als het in nr 5 mis gaat, het eigenlijk overal mis gaat. Je levensopdracht zit ook meestal verstopt achter de gouden draad in je leven.  Met andere woorden: het is het geschenk achter de pijn.  Durf jij je pijn in de ogen te kijken om het geschenk te ontvangen? (Hilde)

veerkracht

 

Verder aan de slag?

Om dit en nog meer toe te passen en zo jouw veerkracht te verhogen, kan je het gratis E-book Optimaal Vitaal van Hilde Van Hove downloaden, met 7 tips om zelf je energieniveau maximaal te verhogen.

veerkracht

 

 

Over de schrijver
Elke Vermeire is een orthomoleculaire natuurvoedingsdeskundige die zich gespecialiseerd heeft in eigentijdse gezondheidsklachten zoals vermoeidheid, darmproblematiek, suikerverslaving, overgewicht en lifestyleziektes als diabetes. Ze is auteur van het boek "Geluk in je Buik", richtte haar eigen glutenvrije bakkerij Bite and Boost op (waar ze spirulina granola en - crackers produceert) en ontwikkelt online voedingsprogramma's om mensen op een laagdrempelige manier te begeleiden naar een betere gezondheid.
Sarah Vankeirsbilck

Door

Sarah Vankeirsbilck

op 18 April 2018

Aangezien ik bezig ben met een project om bij werknemers "veerkracht" te introduceren en wat praktijk toe te passen is dit ideaal als hulpbron. Heel interessant!

Reactie plaatsen

Phoenix WebsitePhoenix Website