Gratis E-book: verdubbel jouw energie in 30 dagen
verdubbel jouw energieDownload nu

Gratis E-book: Verdubbel jouw Energie in 30 Dagen

Hoe je in 30 dagen tijd jouw energie verdubbelt door het veranderen van 1 simpele eetgewoonte.

Page content

article content

Vermoeidheid en hormonen: 6 tips voor een goede hormoonbalans en meer energie

Wat is de link tussen vermoeidheid en hormonen? Wist je dat je hormonen een belangrijke rol spelen in je energieniveau en vaak aan de basis liggen van vermoeidheidsklachten? Als je hormonen uit balans zijn, kan zich dat op verschillende vlakken gaan uiten, van allerlei kwaaltjes over vermoeidheid tot mentale klachten. Het goede nieuws is dat je met je levensstijl veel invloed hebt op je hormoonbalans. Leen Pairon is trainer Hormoonfactor en geeft je vandaag 6 tips voor een goede hormoonbalans en meer energie.

 

Het verhaal van Leen


vermoeidheid en hormonen
“Ik heb zelf niet altijd een gezonde levensstijl gehad. Sportief was ik in mijn jeugd niet en toen ik na mijn studies ging werken, was er weinig tijd om gezond te kokkerellen en voldoende te slapen. Omdat ik me niet goed in mijn vel voelde en allerlei klachten kreeg, besloot ik mijn gewoontes te veranderen. Ik begon te sporten en ging meer puur en onbewerkt eten.

In mijn zoektocht naar wat goed voor me was, kwam ik er achter dat een optimale hormoonbalans de cruciale factor is. Ondanks verbeteringen in mijn levensstijl, had ik nog steeds last van verschillende kwaaltjes. Er werd toen vastgesteld dat mijn schildklier niet optimaal werkte (hypothyreoïdie) en met die diagnose vielen veel puzzelstukjes op hun plaats.

Mijn interesse voor het hele hormonale plaatje was gewekt omdat ik zelf heb kunnen ervaren hoe belangrijk de hormoonbalans is voor je energieniveau, gezondheid en gewicht. Ik ging me bijscholen en begeleid als Trainer Hormoonfactor nu dames bij het verbeteren van hun levensstijl. Hierbij neem ik steeds de aspecten voeding, training en stressbeperking onder de loep, omdat deze alle drie een rol spelen in een goede hormoonbalans.”

Vermoeidheid en hormonen: welke hormonen spelen een rol in je energieniveau?

Te weinig bijnierhormonen (bijnieruitputting)

Wanneer je het aspect vermoeidheid en hormonen van naderbij bekijkt, komen de bijnieren in the picture. Bij langdurige stress moeten de bijnieren te veel cortisol produceren en raken ze na verloop van tijd uitgeput. De bijnieren slagen er dan niet meer in voldoende cortisol te produceren met allerlei klachten tot gevolg. Je ervaart een algeheel gevoel van zwakte, vooral in de ochtend is het moeilijk om uit bed te raken.

Bij een normaal cortisol-melatonine profiel krijg je een cortisolpiek in de ochtend om je wakker te maken en zal cortisol in de loop van de dag dalen en melatonine stijgen zodat je makkelijk de slaap kan vatten. Bij bijnieruitputting is dit ritme echter verstoord.

Maar ook geheugenproblemen, niet-stressbestendig zijn, duizeligheid (door lage bloedsuiker en lage bloeddruk), hoge ontstekingsgevoeligheid en angsten zijn symptomen van uitgeputte bijnieren. Burn-out en bijnieruitputting gaan vaak samen.  Via je voeding kan je een grote invloed hebben op jouw bijnieren. Op haar blog geeft Leen enkele tips.

Vermoeidheid en hormonen

Trage schildklier

De schildklier stuurt de stofwisseling van je lichaam aan. Wanneer de werking van de schildklier op een trager pitje staat, gaat dus ook je stofwisseling vertragen, met vermoeidheidsklachten tot gevolg. Er kan een probleem zijn met de schildklier zelf waardoor er te weinig T4 (schildklierhormoon) wordt aangemaakt, maar het kan ook foutlopen bij de omzetting van T4 naar de actieve vorm T3. Vooral op de omzetting van T4 naar T3 heb je met levensstijl veel invloed. Deze omzetting gebeurt in de lever, dus het schoon houden van dit belangrijke orgaan is dan een cruciale factor.

In de praktijk komen schildklier- en bijnierproblemen vaak samen voor. Bij bijnieruitputting vermindert het lichaam de omzetting van T4 naar T3. Als de bijnieren rust krijgen en kunnen herstellen, zal de schildklier ook weer beter gaan werken. Alweer een bewijs dat vermoeidheid en hormonen hand in hand gaan.

Te hoog insulinegehalte (insulineresistentie)

Opnieuw een hormonale klacht die vaak samen voorkomt met bijnieruitputting. Wanneer je veel suikers (of snelle koolhydraten) eet, dan worden de insulinereceptoren steeds ongevoeliger. We spreken dan van insulineresistentie. Een stabiele bloedsuikerspiegel is belangrijk voor je energieniveau, je gewicht en je gezondheid. Bij een verstoorde bloedsuikerspiegel zal je merken dat je energiedips krijgt na maaltijden (vooral maaltijden met suikers en/of snelle koolhydraten) en word je erg prikkelbaar als je een maaltijd uitstelt of overslaat (ooit al wel eens van de term “hangry” gehoord ;-)).

Met levensstijl heb je veel invloed op je hormoonbalans. Door puur en onbewerkt te eten, stress te beperken en op de juiste manier te bewegen ondersteun je je hormonale systeem en verbeter je je energieniveau. Start alvast met een suikervrije levensstijl. Je kan dit gratis stappenplan gebruiken.

vermoeidheid en hormonen

6 tips voor een goede hormoonbalans

Eet 500 gram groenten per dag

Groenten zijn de basis van een gezond voedingspatroon. Streef naar 500 gram groenten per dag en liefst 5 verschillende soorten. Zet zeker regelmatig groene bladgroenten op het menu. Zij bevatten veel chlorofyl en helpen de lever ontgiften. De lever speelt een erg belangrijke rol in je hormoonbalans en dien je zo schoon mogelijk te houden. Vaak wordt de lever belast door allerlei toxische stoffen, alcohol, koffie,… en eten we te weinig zuiverende voeding.

Voeg groenten toe aan elke maaltijd. Eet ze tussendoor en je komt makkelijk aan die 500g per dag. Of vervang je klassieke snelle koolhydraten door groenten. Wat dacht je van courgettepasta, bloemkoolrijst of knolselderstamppot? Een extra portie groenten en minder koolhydraten, dus meteen ook goed voor je bloedsuikerspiegel. Hier vind je nog 6 tips om meer groenten te eten.

vermoeidheid en hormonen

 

Beperk suikers en snelle koolhydraten

Ze laten je bloedsuikerspiegel schommelen en dat is nefast voor je energieniveau. Bovendien is een schommelende bloedsuikerspiegel een extra stressfactor voor je overbelaste bijnieren.

Vervang suikers niet door “gezonde” suikers zoals honing, agavesiroop, … maar tracht zoveel mogelijk af te kicken van je drang naar zoet. Wees je ervan bewust dat het allemaal suikers zijn en het effect op je bloedsuikerspiegel vaak hetzelfde is. Probeer volledig suikervrij te gaan en leer de smaken van natuurlijk zoete groenten en fruit weer appreciëren.

 

Zet zeewier op het menu

Zeewier is echte superfood, zowel voor de schildklier als voor je bijnieren. Het bevat veel jodium, wat je nodig hebt voor een goede schildklierwerking. Maar zeewier is niet meteen iets wat bij veel mensen op het menu staat.

Je vindt zeewier (vaak in gedroogde vorm) in de natuurvoeding en het heeft een lekkere zilte smaak. Een makkelijke manier om het aan je maaltijden toe te voegen, is een zeewierstrooisel te kopen (bv. van het merk Lima) dat je over salades en soepen kan sprenkelen. Of probeer eens deze heerlijke omeletrol met nori.

vermoeidheid en hormonen

 

Hou je darmen gezond

In je darmen worden de voedingsstoffen uit je voeding opgenomen, de bouwstoffen die je nodig hebt voor de aanmaak van hormonen en ook de co-factoren die nodig zijn voor een goede omzetting van hormonen. Ook je “feelgoodhormoon” serotonine wordt voor het grootste deel in je darm aangemaakt. Waardoor een slechte darmwerking dus rechtstreeks je stemming kan beïnvloeden. Als je weet dat serotonine de voorloper is van melatonine, kan je ook afleiden dat een goede vertering ook belangrijk is voor een goede slaap.

Wanneer de darmflora ernstig verstoord is en er sprake is van chronische ontstekingen (zoals een lekkende darm) wordt er continu een beroep gedaan op cortisol als ontstekingsremmer, met als mogelijk gevolg bijnieruitputting.

Darmen gezond houden kan je doen door veel groenten te eten, weinig suikers en voeding die je niet goed verteert te vermijden. Veel mensen ervaren een verbetering als ze zuivel en gluten verminderen. De moeite waard om eens te proberen! Onthoud: vermoeidheid en hormonen, het begint vaak al in de darmen…

 

Neem regelmatig tijd voor beweging in de buitenlucht

Daglicht heb je nodig voor een goede aanmaak van melatonine, wat een van de belangrijkste antioxidanten is die het lichaam zelf aanmaakt. Bij een goede training ga je bovendien ook groeihormoon en testosteron boosten, twee herstellende hormonen die belangrijk zijn voor een goede schildklier- en bijnierwerking. De juiste krachttraining maakt ook insulinereceptoren weer gevoeliger. Maar wat is nu precies een goede training? Voor een gezond iemand is een korte (45-60 min.) intensieve workout met een combinatie van krachttraining en cardio ideaal. Twee tot drie keer per week trainen is dan meestal voldoende.

Voor iemand met burn-out of bijnieruitputting kan een intensieve workout te belastend zijn. Dan kies je beter voor een rustige vorm van bewegen (zoals fietsen of wandelen) tot de bijnieren hersteld zijn en bouw je daarna het trainen stap voor stap op.

vermoeidheid en hormonen

Zorg voor voldoende ontspanning en slaap

Dit heb je natuurlijk al vaker gelezen, maar doe je het ook? Een goede kwaliteit van slaap heeft veel voordelen en is vaak de makkelijkste manier om verbetering te bekomen. Groeihormoon en testosteron pieken in de nacht. Deze twee anti-stresshormonen remmen het effect van cortisol op het lichaam. Een ook melatonine, een belangrijke antioxidant, piekt bij een goede slaap.

Stress ligt aan de basis van bijnieruitputting, maar is ook één van de oorzaken voor trage schildklier en insulineresistentie. Gezonde voeding volstaat niet om er bovenop te komen als de aanhoudende stress niet aangepakt wordt. Hoe je stress kan beperken is heel individueel. Voor de ene helpt mindfulness of yoga, terwijl andere mensen hier net onrustig van worden. Probeer wat dingen uit en ga op zoek naar wat jou ontspanning geeft en maak hier dan meer tijd voor. Bouw het bewust in je agenda in. Of laat je begeleiden door een stress- of burn-outcoach.

vermoeidheid en hormonen

Wil jij gratis recepten voor meer energie en een goede hormoonbalans? Vraag dan het gratis recepten e-book “Genieten met groenten” aan op de website van Leen! De recepten zijn allemaal suikervrij, glutenvrij en lactosevrij.

 

Over Leen
Leen Pairon is Trainer Hormoonfactor. Zij inspireert en begeleidt dames bij het verbeteren van hun levensstijl voor een optimale hormoonbalans. Ze is een echte expert in de link tussen vermoeidheid en hormonen. Je kan haar tips en recepten ook volgen op haar website www.howabouthealthy.be

Comment Section

1 reactie op “Vermoeidheid en hormonen: 6 tips voor een goede hormoonbalans en meer energie


Door Win op 10 september 2018

Hallo mooi artikel.gebruik jezelf nog schildklier medicijnen..?

Plaats een reactie




Phoenix WebsitePhoenix Website