arrow_drop_up arrow_drop_down
14 februari 2020 

Gezond Vetpercentage Vrouw: wat is een gezond vetpercentage en buikomtrek voor een vrouw?

Iedereen die op zoek is naar manieren om gezonder en fitter te worden, stuit ongetwijfeld op informatie over het vetpercentage. Als je echter nog niet zo bekend bent met de hele gezondheidswereld en alles wat erbij komt kijken, kan de overvloed aan informatie nogal verwarrend zijn. Hoe dan ook kan één ding gezegd worden: je persoonlijke vetpercentage zegt veel over je gezondheid in het algemeen. Maar hoe weet je nu precies wat een gezond vetpercentage is? Een interessante vraag, aangezien er geen eenduidig antwoord op gegeven kan worden. Want wie bepaalt wat gezond is? Iedereen is anders, dus één specifiek percentage als ultieme doel voor ogen houden heeft gewoon geen zin. Lees daarom zeker dit artikel waar ik je als expert in buikgezondheid en vetverbranding al mijn kennis mee geef over een gezond vetpercentage voor vrouwen en de ideale buikomtrek.

Tijdelijk gratis: Handleiding “Buikvet Verbranden in 4 stappen”

Download hier:

Een gezond vetpercentage voor vrouwen of mannen – wat is het verschil?

Alvorens je denkt dat ik met deze blog de mannen wil discrimineren: er is in het kader van vetpercentage en buikomtrek wel degelijk een verschil tussen de standaarden bij mannen en vrouwen. Aangezien ik de meeste vragen krijg van vrouwen hierover, heb ik speciaal voor vrouwen dit artikel geschreven.

De oorzaak van de verschillen tussen vrouwen en mannen als het aankomt op vetpercentage en buikomtrek zijn eigenlijk vooral hormonaal. We kunnen een onderscheid maken tussen mannen en vrouwen op verscheidene vlakken, maar de manier waarop het lichaam wordt gestuurd door hormonen is toch wel erg belangrijk.

Hormonale verschillen bij vrouwen en mannen

Enkele van die hormonen zijn testosteron en oestrogeen. Ze worden vaak gezien als de ‘mannelijke’ (testosteron) en ‘vrouwelijke’ (oestrogeen) hormonen, maar iedereen heeft hoe dan ook beide. Het is de verhouding tussen de twee die een invloed heeft op het vetpercentage:

– Vrouwen hebben meer oestrogeen dan mannen, waardoor ze op bepaalde plaatsen meer lichaamsvet neigen op te slaan. Vaak zijn dit de armen, benen en billen.

– Mannen hebben meer testosteron, waardoor ze over het algemeen minder snel vet opslaan. Als dat toch gebeurt, dan hecht dat vet zich vooral op andere plaatsen.

Natuurlijk zijn dit slechts veralgemeningen en zal iedereen op een andere manier beïnvloed worden door hormonale veranderingen. Vrouwen hebben over het algemeen een hoger vetpercentage dan mannen, juist door hun hogere oestrogeengehalte.

 

Wat is een gezond vetpercentage voor een vrouw?

Ongetwijfeld zit je nu nog met de vraag: wat zegt je vetpercentage eigenlijk over je gezondheid? Om daar wat meer duidelijkheid over te geven, kan men steunen op algemene richtlijnen. Zo wordt een vetpercentage tussen 21% en 32% bij vrouwen gezien als gezond, maar die getallen worden hoger ook naarmate men ouder wordt.(1)

Deze cijfers zijn echter nogal vaag, aangezien niet enkel vetpercentage een invloed heeft op de gezondheid. Een vrouw met 28% lichaamsvet kan bijvoorbeeld gezonder zijn dan een vrouw met 21% lichaamsvet – gewoon omdat ze over het algemeen een gezondere levensstijl heeft. Het vetpercentage dat je hebt is dus slechts één van de indicatoren van een gezond lichaam – maar het is zeker wel een belangrijk!

Hoe zit het met het vetpercentage vrouw tijdens de overgang?

Bij vrouwen in de overgang gaat het lichaam een unieke verandering doormaken. Er wordt immers een nieuwe hormonale balans gecreëerd, die er tijdelijk voor kan zorgen dat het lichaam meer vet opslaat. Hoe komt dat? Eenvoudig: de hoeveelheid oestrogeen die tijdens de premenopauze wordt geproduceerd, is hoger. En zoals daarnet al werd gezegd is oestrogeen één van die hormonen die ervoor zorgt dat het lichaam sneller vet vast gaat houden.

Tijdens de menopauze gaat de hoeveelheid oestrogeen juist dalen, met klachten als opvliegers, transpiratie en een verlies aan libido als gevolg. Daarbij hebben vrouwen dan doorgaans meer zin om te eten en minder zin om te bewegen – met vaak nog méér vetopslag als gevolg.

Ten slotte is er de periode na de menopauze (postmenopauze), waarin de productie van oestrogeen nog verder daalt. Tegelijkertijd stopt ook de productie van progesteron, een basishormoon waaruit zowel de mannelijk als vrouwelijke geslachtshormonen worden geproduceerd. Het resultaat van deze daling is een verlies van spiermassa – wat op zijn beurt ook vetopslag waarschijnlijker maakt (2).

Kortom, een hoger vetpercentage in de overgang is eigenlijk normaal. Natuurlijk wil dat niet zeggen dat je met voldoende beweging, aandacht voor je eetpatroon en het reduceren van stress geen invloed kunt hebben op hoe je je voelt én hoeveel lichaamsvet je precies hebt!

Bekijk hier tijdelijk mijn gratis videotraining: “Gezond Vet Verbranden Zonder Sport en Zonder Honger”

Buikomtrek vrouw: Waarom en hoe deze meten?

Er zijn ontelbaar veel manieren om je persoonlijke gezondheid te ‘meten’: van het gebruik van knijpers om te weten hoeveel vet je op bepaalde plaatsen opslaat, tot speciale scans die je hoeveelheid vet en spiermassa meten. Eén van de populairste (en gemakkelijkste) manieren om een beeld te krijgen op je vetpercentage – en hoe dat getal zich vertaalt naar je gezondheid – is het meten van je buikomtrek. Laat me jou vertellen waarom het belangrijker is om je buikomtrek te meten in plaats van af te gaan op je BMI (Body Mass Index).

Is je BMI berekenen betrouwbaar?

Er is vaak heel wat discussie over de doeltreffendheid van de buikomtrek meten, en die methode wordt meestal vergeleken met het meten van de BMI (Body Mass Index). Deze laatste methode gaat eigenlijk bepalen op basis van je gewicht en grootte hoe ‘gezond’ je bent. Het enige probleem? Deze aanpak houdt geen rekening met de verhouding tussen vetmassa, spiermassa, botmassa, enzovoort. Met andere woorden: het getal dat verkregen wordt bij BMI is eigenlijk niet betrouwbaar.

De Body Mass Index (BMI) is nochtans nog steeds het meest gebruikte “meetinstrument” als het aankomt op het uitdrukken van een gezond gewicht. In heel wat gezondheidsrichtlijnen verwijst men nog steeds naar je BMI. En dat is jammer aangezien BMI geen rekening houdt met de kwaliteit van de lichaamsmassa (vet versus niet vet). Zo kan een bodybuilder een bijzonder laag vetpercentage hebben, maar toch een te hoge BMI hebben omwille van de zware spiermassa.

Waarom je buikomtrek meten interessanter is

De BMI geeft ons totaal geen idee van welk type vetopslag er sprake is. Uit onderzoek weet men dat het type vet (visceraal of subcutaan) veel belangrijker is in het voorspellen van de kans op ziekte, dan het vetpercentage of de BMI op zich. Men dient dus vooral bepaalde zones in de gaten te houden (3). Zo kan een slank persoon met een niet-alarmerende BMI toch risico’s lopen op bijvoorbeeld diabetes of hart-en vaatziektes als er sprake is van visceraal vet.

Het voordeel van een meting van je buikomtrek is dat je echt kunt zien hoeveel vetmassa je precies hebt rond je middel (dé plek waar visceraal vet zit opgeslagen). Het vet rond je middel en op je buik is een grotere risicofactor voor bepaalde gezondheidsproblemen. Visceraal vet leidt sneller tot metabole complicaties, zoals diabetes, hypertensie en insulineresistentie (4). Duidelijkheid hebben over de hoeveelheid visceraal/abdominaal vet is dus zeker van belang – en dat maakt het meten van je buikomtrek belangrijker dan je BMI.

Buikomtrek vrouw meten: HOE?

Zoals gezegd zijn er veel manieren om je vetpercentage te berekenen. Je buikomtrek meten is echter een van de gemakkelijkste. Het enige wat je hiervoor nodig hebt is een meetlint – en de onderstaande instructies:

  1. Sta ontspannen rechtop
  2. Plaats het meetlint op de blote huid rond je middel
  3. Meet ter hoogte van je navel of taille
  4. Adem ontspannen uit
  5. Trek het meetlint zachtjes aan en noteer het aantal centimeters

Zodra je weet wat je buikomtrek is, kan je een standaard buikomtrek tabel gebruiken (dit is op basis van Belgische burgers zodat je jouw waarde kan vergelijken met de gemiddelden):

Buikomtrek Tabel: Buikomtrek meten in centimeters (mannen en vrouwen)

Voor vrouwen ligt de gemiddelde buikomtrek dus altijd lager dan bij mannen, maar toch stijgen die waarden naarmate de leeftijd vordert. Dankzij bovenstaande buikomtrek tabel kan je in zekere mate jouw vetopslag rond de buik vergelijken met de gemiddelden van andere Belgische vrouwen.

Buikomtrek verminderen

Het is duidelijk dat het verminderen van je buikomtrek alleen maar voordelen biedt. Niet alleen is je kans op aandoeningen als diabetes, obesitas en hypertensie kleiner, ook zal je je gewoon veel beter in je vel voelen. Je buikomtrek verminderen kan natuurlijk enkel op een duurzame manier als je aandacht besteedt aan je voeding, voldoende beweegt en langdurige stress vermijdt. Maar dan nog is er een duidelijk stappenplan voor nodig om goede resultaten te bereiken.

Ik ben gespecialiseerd in de buikgezondheid en ik kan je daarom als geen ander helpen om je doelen te bereiken en op een duurzame, veilige en gezonde manier buikvet te verliezen. Dankzij mijn gratis Ebook ‘Buikvet verbranden in 4 stappen’, krijg je snel een goed zicht op wat je kan doen om buikvet te verliezen, je fitter te voelen – en met een goede gezondheid ook op latere leeftijd je leven te leiden!

Download het boek hier:

 

Bronnen en onderzoek

(1) https://www.winchesterhospital.org/health-library/article?id=41373

(2) https://drogespieren.nl/afvallen/afvallen-tijdens-de-overgang#Wat_is_de_menopauze

(3) https://academic.oup.com/ije/article/35/1/83/849906

(4) https://fcs.wiv-isp.be/nl/Gedeelde%20%20documenten/NEDERLANDS/AM_NL.pdf

 

Over de schrijver
Elke Vermeire is een orthomoleculaire natuurvoedingsdeskundige die zich gespecialiseerd heeft in eigentijdse gezondheidsklachten zoals vermoeidheid, darmproblematiek, suikerverslaving, overgewicht en lifestyleziektes als diabetes. Ze is auteur van het boek "Geluk in je Buik", richtte haar eigen glutenvrije bakkerij Bite and Boost op (waar ze spirulina granola en - crackers produceert) en ontwikkelt online voedingsprogramma's om mensen op een laagdrempelige manier te begeleiden naar een betere gezondheid.
Reactie plaatsen

Phoenix WebsitePhoenix Website