arrow_drop_up arrow_drop_down

Visceraal vet (buikvet) verbranden in 4 stappen (+ gratis vetverbrandende recepten)

Visceraal vet (of buikvet) is het vet dat is opgeslagen rond je organen, in je buikholte. In deze blog vertel ik je exact wat visceraal buikvet is. Je kan ook een handleiding downloaden zodat je er meteen wat kan aan doen. Want je buikomtrek bepaalt niet alleen of die strakke jurk of nieuwe broek je goed zal staan, het bepaalt in grote mate je gezondheid. Overtollig buikvet verliezen doe je dus vooral om je kans op hart-en vaatziekten, suikerziekte, depressie en obesitas te verkleinen. Als natuurvoedingsdeskundige is het mijn missie om mensen te leren hoe ze een natuurlijke vetverbrander kunnen worden. Zonder dure dieetproducten of supplementen. En ook zonder je te pletter te sporten of jezelf uit te hongeren! Afvallen zonder sport en afvallen zonder honger is mogelijk als je weet hoe het werkt. Dus als je graag je “lovehandles” op een gezonde en natuurlijke manier wil verbranden, lees dan vooral verder.

TIJDELIJK GRATIS:

DE COMPLETE HANDLEIDING OM BUIKVET TE VERBRANDEN IN 4 STAPPEN (+ 8 VETVERBRANDENDE RECEPTEN)

> HIER DOWNLOADEN

Inhoud van deze blog

  1. Wat is visceraal vet (wat is buikvet)?
    1. Definitie van visceraal vet (buikvet)
    2. Het metabool syndroom
    3. Soorten vet: visceraal versus subcutaan vet
    4. Harde buik: dit is een alarmbelletje!
  2. Gevaren en risico’s van visceraal vet
    1. Diabetes Type 2
    2. Depressie
  3. Buikvet verliezen in 4 stappen
    1. Stressreductie
    2. Voldoende slaap
    3. Je vetverbranding activeren
    4. Je vetverbranding stimuleren

Bekijk de samenvatting via onderstaande video (of lees onder de video verder)

Wat is visceraal vet (wat is buikvet)?

Definitie van visceraal vet (buikvet)

Volgens de encyclopedie is de betekenis van visceraal “wat betrekking heeft op de ingewanden van mens en dier“. (1)

Obesity Centre Brussels omschrijft visceraal vet als volgt: “Visceraal vet is de hoeveelheid vet die aanwezig is in de buikholte, rondom de organen. In de volksmond wordt visceraal vet ook weleens ‘buikvet’ genoemd, maar dat klopt niet helemaal. Buikvet bevindt zich namelijk niet per definitie rond de organen, terwijl dat bij visceraal vet wel zo is.

Een zekere hoeveelheid visceraal vet is volstrekt normaal, omdat het de organen beschermt. Een teveel houdt evenwel verschillende gezondheidsrisico’s in.

Vooral mannen zijn genetisch gevoelig aan overtollig visceraal vet. Bij vrouwen manifesteert hun surplus aan vet zich meestal ter hoogte van de billen en minder in de buik. Toch is het raadzaam voor iedereen om de hoeveelheid visceraal vet in de gaten te houden.” (2)

Het metabool syndroom

Wanneer men kampt met overvloedig visceraal vet, wordt er over het metabool syndroom gesproken. Dit syndroom wordt gekenmerkt door onder andere overgewicht – vooral in de buikstreek –, verstoorde cholesterolwaardes, hoge bloeddruk en insulineresistentie. Tot wel 40% van de ouderen heeft het metabool syndroom (Ford e.a. 2002). Deze metabole ontregelingen geven niet alleen een sterk verhoogd risico op het ontstaan van hart- en vaatziekten, maar worden ook vaker gezien bij mensen met depressie (Skilton e.a. 2007). (3)

Soorten vet: visceraal versus subcutaan vet

Er wordt een onderscheid gemaakt tussen 2 soorten vet: visceraal vet en subcutaan vet. Visceraal vet bevindt zich rond de organen. Typische organen die vervetten zijn de lever en de pancreas. Het is dit soort vet (visceraal vet) dat bedreigend is voor de gezondheid.

Subcutaan vet is het oppervlaktevet. Het bevindt zich vlak onder de huid. Je kent het wel: dat vet als je erin knijpt dat er gaat uitzien als een appelsien. Hoewel vrouwen er niet van houden om die vreselijke putjes in hun billen en dijen te hebben, is “appelsienenhuid” (of cellulitis) eerder onschuldig.

Harde buik? Dit is een alarmbelletje!

De beste manier om visceraal vet van subcutaan vet te onderscheiden is de “hardheid” van de buik. Mannen lachen wel eens om hun bierbuik, die aanvoelt alsof hij van steen is. Het is dit soort vet dat wijst op ontstekingen in de buikholte en daarom gezondheidsrisico’s inhoudt.

Gevaren en risico’s van visceraal vet

Er is uitvoerig onderzoek gedaan naar de risico’s van visceraal vet. Zo wordt het in verband gebracht met hart- en vaatziektes, suikerziekte (of diabetes type 2), obesitas en depressie.

Het verband tussen insulineresistentie/diabetes Type 2 en visceraal vet

Er is een aantoonbaar verband tussen visceraal vet en insulineresistentie. Vooral organen als de lever en de pancreas zijn hier gevoelig aan (3). Toen men in een onderzoek bij ratten het visceraal vet verwijderde, verdween ook de insulineresistentie en glucose-intolerantie, terwijl er bij het weghalen van het subcutaans vet nauwelijks effect was (4).

De relatie tussen depressieve klachten, cortisol en het metabool syndroom (5)

Hart- en vaatziekten komen ongeveer twee keer zo vaak voor bij mensen met een depressie (Nicholson e.a. 2006). Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie behoren zowel depressie als hart- en vaatziekten tot de groep aandoeningen met de hoogste ziektelast wereldwijd (Mathers & Loncar 2006).

Mogelijk speelt verhoogde afgifte van stresshormoon cortisol hierin een belangrijke rol. Het is bekend dat cortisolwaardes verhoogd kunnen zijn bij personen met depressieve klachten (Vreeburg e.a. 2009), maar daarnaast is cortisol van groot belang in het reguleren van het metabolisme (Fraser e.a. 1999). Zo wordt het opslaan van vetreserves in de buikholte gestimuleerd door de aanwezigheid van cortisol (Bjorntorp 2001).

Wanneer de link met cortisol wetenschappelijk kan worden aangetoond, is het eveneens niet vreemd dat veel mensen met een burn-out kampen met ophoping van vet in de buikstreek. In tijden van burn-out wordt onze buik namelijk een magneet voor vet.

 

Buikvet verliezen in 4 stappen

1. Verlaag je cortisolniveau (stresshormoon)

Hoewel men de neiging heeft om intensief sporten en het volgen van een dieet helemaal voorop te stellen in het proces van vet verbranden, is het cruciaal om je complete leefstijl onder de loep te nemen. Er zijn nog een aantal andere belangrijke factoren die vetopslag stimuleren. Eén van deze factoren is stress. Eerder in deze blog bespraken we de relatie tussen de aanmaak van cortisol en vetopslag. Om de aanmaak van cortisol (stresshormoon) te verlagen, is het belangrijk dat je een zo stressvrij mogelijk leven leid.

Ga anders in het leven staan door te relativeren en zorg voor voldoende zachte ontspanning zoals yoga of meditatie. Las dagelijks voldoende rustmomenten in. Ook piekeren of je zorgen maken behoren tot stresserende activiteiten. Bekijk eens wat mindfulness voor je kan betekenen om het leven lichter te maken.

visceraal vet verbranden stressreductie

2. Slaap tussen de 7 en 9u per nacht

visceraal vet verbranden slaap

Eén van de meest onderschatte factoren van obesitas en diabetes is slaaptekort. Bij slaaptekort ondermijnen hormonale veranderingen het gewichtsverlies. Bij nachten van amper 4 tot 5 uur nachtrust kan de testosteronspiegel halveren en stijgt het cortisolniveau (6).

Een recente studie bevestigt dat korte slapers minder efficiënt vermageren dan lange(re) slapers. Een groep mensen die een vetarm dieet volgden, werd hierbij onderverdeeld in een eerste groep die 5,5 uur mocht slapen en een tweede groep die 8,5 uur mochten slapen. De kortere slaapduur resulteerde in stress waardoor de eerste groep van personen spieren verbrandden en lichaamsvet aanmaakten. Na een periode van twee weken had de tweede groep 55% meer lichaamsvet en 40% minder spiermassa verloren dan de eerste groep, de (te)kortslapers. (7)

3. Je vetverbranding activeren

Bekijk tijdelijk de gratis video “Gezond Vet Verbranden Zonder Sport en Zonder Honger.”

KLIK HIER OM TE KIJKEN

#1. Waarom caloriebeperking is achterhaald

Wanneer je denkt aan afvallen en het verliezen van vet, denk je wellicht automatisch aan minder energie opnemen dan je gebruikt (ook wel caloriebeperking genoemd). Kort door de bocht genomen klopt dit. Toch zijn er maar weinig mensen die een caloriebeperkend dieet volhouden. Bij het activeren van je vetverbranding is het daarom van cruciaal belang om éérst te kijken naar wat je eet alvorens te focussen op hoeveel je eet.

#2. Je hongerhormoon stillen

Als natuurvoedingsdeskundige heb ik me verdiept in de manier waarop mensen gemakkelijker kunnen overschakelen op vetverbranding, zonder daarvoor honger te moeten lijden. De reden waarom veel mensen het bijzonder moeilijk vinden om hun vetverbranding te activeren en vervolgens blijvend vet te verliezen, is omdat onze voedingsgewoontes de behoefte aan ongezond voedsel uitlokken. Veel van het Westers voedsel stimuleert het hongerhormoon ghreline. Bij slanke mensen vertoont ghreline een stijging ’s morgens en een daling naar de avond toe. Als mensen lijden aan obesitas is dit niet het geval, wat doet vermoeden dat hun ritme van dag en nacht verstoord is (8). Slaapgebrek kan leiden tot zwaarlijvigheid door toegenomen ghreline.

#3. Je microbioom heropvoeden

De verhouding in het microbioom van mensen met overgewicht is vaak verstoord. Wanneer bacteroïdes (een clustergroep van bacteriën) in de meerderheid is, kan dit het proces om af te vallen sterk beïnvloeden. Deze clustergroep aan bacteriën is verslaafd aan suikerrijk en koolhydraatrijk voedsel. Deze bacteriën in aantal doen afnemen, kan enkel door deze massaal uit te hongeren.

#4. Er is meer dan sport

Het klopt dat je van sporten vet verbrandt. Bewegen is gezond. Vooral plaatselijk vet verbranden doe je door die bepaalde zone te trainen. Wil je strakkere billen, dan train je je billen. Wil je een heel strakke buik met een mooie sixpack, dan is het nodig om elke dag buikspieroefeningen te doen. Toch kan je ook vet verbranden zonder intensief te sporten. Je krijgt er misschien geen sixpack van, maar wél een platte buik.

In mijn videotraining “Gezond Vet Verbranden zonder Sport en Zonder Honger” vertel hier uitgebreid meer over.

#5. Eten zoals onze voorouders

Door het onderzoeken van primitieve stammen kreeg men een beter inzicht in hoe onze voorouders aten. Miljoenen jaren was de mens bijna constant in een staat van ketose. Niet omdat ze één of ander fancy dieet wilden volgen,wel omdat ze veel minder voedsel ter beschikking hadden, meer gezonde vetten aten en minder koolhydraten tot zich namen. Daardoor was er weinig glucose aanwezig in hun bloed (9). Onze voorouders waren bovendien in staat om voortdurend te schakelen tussen suiker- en vetverbranding, waarbij vet de primaire brandstof was.

visceraal vet en evolutie

Uit onderzoek blijkt dat obesitas, het metabool syndroom en diabetes gepaard gaat met een verminderde metabole flexibiliteit (wat verwijst naar het kunnen switchen tussen suiker- en vetverbranding). Een lichaam dat vetten als primaire brandstof kiest is een veel efficiëntere vetverbrander dan een lichaam dat suikers heeft als primaire brandstof. Je kan je lichaam deze metabole flexibiliteit aanleren. Dat laatste is mijn specialisatie als natuurvoedingsdeskundige. (10)

Volg nu tijdelijk mijn gratis videotraining “Gezond Vet Verbranden Zonder Sport en Zonder Honger”.

4. Je vetverbranding stimuleren

Toen de dieetvoedingsindustrie in de gaten kreeg dat mensen op zoek zijn naar snelle en gemakkelijke middeltjes om de vetverbranding te stimuleren, kwamen er een heleboel vetverbranders (of fatburners) op de markt, meestal in de vorm van supplementen. Hoewel deze fatburners vaak worden gepromoot als “natuurlijk” en “niet-toxisch” blijven ze controversieel (11) en is het sterk aanbevolen om natuurlijke voeding nog steeds te verkiezen boven suppletie. Ik bespreek hieronder 4 natuurlijke vetverbranders en mijn favoriete vetverbrandende recepten.

De volledige handleiding nu tijdelijk downloaden, inclusief 8 vetverbrandende recepten.

4 natuurlijke vetverbranders

#1. Koffie

Cafeïne kan de stofwisseling een boost geven  (een gemiddelde stijging tussen de 10-30%). Hoe hoger de stofwisseling, hoe meer energie er wordt verbruikt. Ook versnelt cafeïne de spijsvertering tot wel 11%. Deze effecten kunnen echter wel verminderd zijn bij mensen die (te) veel koffie drinken (Kim, Shin, Lee, Min, & Yang, 2010). (12). Dit is ook de reden waarom fatburners hoge doseringen cafeïne bevatten.

Opgelet: het opgejaagde gevoel dat cafeïne veroorzaakt kan dan weer nefast zijn voor mensen met hoge cortisolniveau’s. Beperk dus het drinken van koffie wanneer je aan stressreductie wil doen en drink sowieso niet meer dan 1 tot 2 tassen koffie per dag.

#2. Groene thee

Het positieve effect van groene thee op onze stofwisseling is indrukwekkend te noemen. Groene thee verbetert de vetverbranding door de bèta-oxidatie te verhogen. Dit is een bewerking die vetzuren moeten ondergaan om verbrand te worden in de celkern. Verder verhoogt groene thee de gevoeligheid voor insuline, wat de glucoseopname en – verbranding verhoogt. Ook blijkt groene thee een versterkend effect op de “thermogenese” te hebben, wat onze capaciteit om voldoende warmte te produceren verbetert. (13)

# 3. Psyllium (14)

Psylliumvezels of vlozaad is bekend om de grote hoeveelheid vezels, waardoor het sterk wordt aanbevolen om de transit te bevorderen. Wanneer je psylliumvezels verwerkt en in contact brengt met water, krijg je een glibberige gel. De vezel kan namelijk 10 keer zijn eigen volume aan water opnemen (15)! Het is deze gel die een prebiotische werking heeft (16). Een vezelrijk voedigspatroon wordt sterk aanbevolen als je overtollig vet wil verliezen.

De laatste jaren wordt vlozaad daarom internationaal toegejuicht als het beste middel tegen constipatie zonder enige bijwerkingen.

#4. Kelp

Kelp is een verzamelnaam voor verschillende soorten zeewier die in ondiepe gedeeltes van de zee groeien. Het is bruin zeewier met als actieve ingrediënt fucoxanthine. Fucoxanthine is een carotenoïde die wordt teruggevonden in eetbaar bruin zeewier. Uit dierenproeven is gebleken dat een langdurige inname van supplementen met  fucoxanthine gewichtsverlies bevordert. Er is echter nog geen onderzoek gedaan naar het effect van de inname van kelp (14) .

Je vindt kelp tegenwoordig o.a. terug in kelpnoedels. Let wel dat de noedels op zich niet vetverbrandend zijn en dus het effect van de kelp in het kader van vetverbranding teniet doet. Je koopt dus beter kelp in gedroogde vorm om het te verwerken in bijvoorbeeld soepen (je vindt een recept in de handleiding om soep te maken met zeewier).

8 vetverbrandende recepten

Download hier de handleiding en ontvang de 8 vetverbrandende recepten meteen in je mailbox!

Ga je onze recepten zelf ook uitproberen en wil je aan de slag gaan met deze handleiding?

Ik vind het fijn als mensen een reactie nalaten onder dit artikel en me laten weten wat het hen heeft bijgebracht!  Je kan via de social buttons dit artikel ook op je tijdlijn op Facebook delen. Door je in te schrijven op mijn mailinglijst ontvang je het eerstvolgende artikel dat verschijnt op de blog!

 

Bronnen en onderzoeken

(1) Encyclopedie. Website: https://www.encyclo.nl/begrip/visceraal

(2) Visceraal vet: wat is het precies en vormt het een gevaar voor de gezondheid? Obesity Centre Brussels. Website: https://obesitas-behandeling.be/visceraal-vet-wat-is-het-precies-en-vormt-het-een-gevaar-voor-de-gezondheid/

(3) What causes the insulin resistance underlying obesity? Website: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4038351/

(4) What aspects of body fat are particularly hazardous and how do we measure them? – Metabolic effects of different fat stores. Website: https://academic.oup.com/ije/article/35/1/83/849906

(5) Tijdschrift voor psychiatrie (2011). Website: http://www.tijdschriftvoorpsychiatrie.nl/assets/articles/TvP11-09-p613-620.pdf

(6) Sleep duration and five-year abdominal fat accumulation in a minority cohort: the IRAS family study. Website: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20337186

(7) Wil je diëten? Zorg dan voor goede nachtrust. Website: https://www.equilibre3.be/updates/wil-je-dieten-zorg-dan-voor-een-goede-nachtrust

(8) Alterations in the dynamics of circulating ghrelin, adiponectin, and leptin in human obesity. Website: https://www.pnas.org/content/101/28/10434

(9) Evolutionaire Mismatches. Opleiding Orthomoleculaire Voedingsleer. Een opleiding van KPNI Belgium gedoceerd door Fien Demeulemeester. Website. www.naturafoundation.nl

(10) Sportvasten. Voedingsgeneeskunde (2016). Website: https://www.fittergy.nl/wp-content/uploads/sites/26/2016/11/201611_sportvasten-artikel-voedingsgeneeskunde.pdf

(11) Risks associated with fat burners: A toxicological perspective. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0278691518307907

(12) De gezondheidsvoordelen van koffie. Website: https://nl.myprotein.com/thezone/supplementen/de-gezondheidsvoordelen-van-koffie/

(13) Groene thee ABC van de gezondheid. Website: http://www.sportengezond.nl/wp-content/uploads/2016/01/Groene-thee.pdf

(14) Fat Burners: nutrition supplements that increase fat burning. Website: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1467-789X.2011.00908.x

(15 )Plantago Psyllium. Website: https://leonvanrijswijk.nl/product/plantago-psyllium-vlozaad/

(16) The Effect of Psyllium Husk on Intestinal Microbiota in Constipated Patients and Healthy Controls. Website: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6358997/

 

 

 

Over de schrijver
Elke Vermeire is een orthomoleculaire natuurvoedingsdeskundige die zich gespecialiseerd heeft in eigentijdse gezondheidsklachten zoals vermoeidheid, darmproblematiek, suikerverslaving, overgewicht en lifestyleziektes als diabetes. Ze is auteur van het boek "Geluk in je Buik", richtte haar eigen glutenvrije bakkerij Bite and Boost op (waar ze spirulina granola en - crackers produceert) en ontwikkelt online voedingsprogramma's om mensen op een laagdrempelige manier te begeleiden naar een betere gezondheid.
Gert
Door

Gert

op 29 January 2020

Je moet ook maar ineens 147 euro kunnen missen. Dus niet voor iedereen weggelegd

OygbznHMUPQNXIo
Reactie plaatsen

Phoenix WebsitePhoenix Website