Gratis E-book: verdubbel jouw energie in 30 dagen
verdubbel jouw energieDownload nu

Gratis E-book: Verdubbel jouw Energie in 30 Dagen

Hoe je in 30 dagen tijd jouw energie verdubbelt door het veranderen van 1 simpele eetgewoonte.

Page content

article content

Voeding bij burn-out: wat wel en niet te eten?

Voeding bij burn-out is een sterk onderbelicht en onderschat thema. Voedingsadviezen blijven vaak uit bij het raadplegen van een arts. In coachingstrajecten ligt de nadruk op mentaal en emotioneel herstel. Ik hoor dat burn-out patiënten wel eens een A4’tje meekrijgen met adviezen over voeding bij burn-out. Uit mijn eigen ervaring met burn-out heb ik echter geleerd dat het niet zomaar één van de vele aspecten is, maar de absolute basis. In deze blog vertel ik jou waarom dat zo is en welke voeding bij burn-out dan wel geschikt is.

De link tussen voeding en burn-out

Een term als burn-out verdient een holistische benadering, en daar maakt voeding onderdeel van uit. Wie een burn-out heeft en zijn of haar energiebalans maakt, schenkt daarom best aandacht aan de emotionele, mentale maar ook de fysieke kant. In deze blog ligt de nadruk op het laatste: wat kan je fysiek doen om je energieker te voelen? Want energie kan je eten.

Het effect van stress op het lichaam

voeding bij burn-outAanhoudende stress heeft een negatief effect op het lichaam. Dat blijkt uit divers wetenschappelijk onderzoek. Gezonde stress is noodzakelijk. Het is een ingenieus systeem dat ons lichaam waarschuwt als er gevaar is. In de oertijd was dat van levensbelang. Zo kon het lichaam instant reageren op levensbedreigende situaties. Kort en krachtig. Maar wanneer deze stress langdurig aanhoudt is dit nefast voor het lichaam. In deze tijden heeft ons lichaam nog steeds dezelfde reactie dan in de tijd waarin holbewoners moesten vluchten voor gevaarlijke wolven en beren. Wanneer we aanhollen tegen strakke deadlines, dag in dag uit een race tegen de klok moeten houden, emotionele drama’s te verwerken krijgen of gewoon vechten tegen ons eigen perfectionisme, bezorgen we ons lichaam eigenlijk een hoop stress. En dat heeft fysieke gevolgen.

 

Eerste gevolg van stress: bijnieruitputting

Wanneer het lichaam voortdurend stresshormoon (beter gekend als cortisol) moet aanmaken, raken de bijnieren na een tijd overbelast en resulteert dit in bijnieruitputting. Uitgeputte bijnieren hebben nood een gezond voedingspatroon om te herstellen. Dr. Wilson heeft aan dit fenomeen een gans boek gewijd: Bijnieruitputting, het stress-syndroom van de 21 ste eeuw.

voeding bij burn-out

Tweede gevolg van stress: lekkende darm

Een lekkende darm wordt vaak onderkend in de medische wereld. Klaus-Dietrich Runow haalt in zijn boek “de darm denkt mee” aan hoe de intelligentie van onze darmen een onderschat fenomeen is. Hij wijst op de intensieve communicatie tussen de zenuwcellen in de darmen (ook wel de buikhersenen genoemd) en het immuunsysteem (dat zich voor 70% in onze darmen bevindt). Bovendien staan onze darmen rechtstreeks in verbinding met de hersenen, een feit dat in de reguliere medische wetenschap voortdurend wordt onderbelicht. Met andere woorden: in de darmen vinden we heel veel antwoorden op vaak moeilijke medische vraagstukken. Zo ook op burn-out. Andere typische darmgerelateerde klachten zijn buikpijn, winderigheid, migraine, reuma, acne en eczeem, blaas- en keelontstekingen, gewrichtspijnen,… . Allemaal niet “erg” genoeg om ernstig te laten onderzoeken. Tegelijk wel signalen dat jouw darmen niet echt OK zijn. Het kan aan de basis liggen van een op termijn uitgeput lichaam.

voeding bij burn-out

Doorlaatbaarheid van de darmen

Julia Anders analyseert de charme van de darmen tot het kleinste detail in haar boek “De mooie voedselmachine”. Daarin benadrukt ze dat de doorlaatbaarheid van de darm korte tijd groter kan zijn na het gebruik van antibiotica, alcohol of stress. Dit betekent dat er kleine eiwitmoleculen ongewenst in de bloedbaan terechtkomen, waar het lichaam op reageert in de vorm van allergische reacties, gevoeligheden en vermoeidheid/uitputting tot gevolg. Dit verklaart waarom zoveel mensen met burn-out allerhande allergieën en voedselintoleranties hebben ontwikkeld. Een burn-out is namelijk een vergevorderd stadium van langdurig onder stress staan. Als je ziet welke schade stress aanricht in de darmen, is het niet onbegrijpelijk dat uitgeputte mensen veel gevoeliger op voeding reageren.

Ik werd op een ochtend wakker met 1001 vlekjes verspreid over mijn ganse lichaam. Ik had wekenlang stress gehad op het werk over onderhandelingen die gaande waren om van functie te veranderen. Pas maanden later had ik begrepen dat deze ongeziene psoriasis-opstoot het gevolg was van zieke darmen, die nu plots geen gluten meer konden verdragen. (Elke Vermeire)

voeding bij burn-out

Gezonde voeding bij burn-out: wat wel en niet te eten?

Vooreerst wil ik benadrukken dat er veel tegenstrijdigheden gecommuniceerd worden over voeding. Er zijn echter weinig voedingsdeskundigen of diëtisten op de hoogte van de link tussen uitputting en voeding. Daarom zijn mijn adviezen in strijd met de klassieke voedseldriehoek, omdat deze laatste geen rekening houdt met de voedselgevoeligheden van uitgeputte en vermoeide mensen.

Bovendien geloof ik niet in kant-en-klaar universeel voedingsadvies. Het is bijzonder moeilijk om je als individu louter op wetenschappelijk onderzoek te baseren. Ieder lichaam is uniek en reageert anders op voeding. Ik geloof dus vooral in het zelf ontdekken van de reactie van het lichaam op de “omstreden” voedingsmiddelen. Er is echter een reeks voedingsmiddelen waar weinig tot geen discussie over bestaat. Deze voedingsmiddelen horen zelfs in een doorsnee gezond voedingspatroon niet echt thuis.

Voedsel om te vermijden bij burn-out

  • Alcohol: belast de lever en kost het lichaam veel extra energie.
  • Koffie: alle cafeïnehoudende producten putten de bijnieren extra uit.
  • Suiker: suiker is verslavend en zorgt voor energieschommelingen. Het doet de bloedsuikerspiegel pieken en dalen, wat erg vermoeiend is.
  • Transvetten: vetten komen rechtstreeks in het hart en het bloed terecht. Als dit gezonde vetten zijn is dat prima, want het zijn de belangrijkste energieleveranciers. Slechte vetten berokkenen echter veel schade.
  • Bananen en citrusvruchten, vooral in de ochtend: Suikerrijk fruit is te vermijden bij burn-out, vooral in de ochtend om de bloedsuikerspiegel niet te fel te doen stijgen.

Voedsel om tijdelijk te schrappen bij burn-out

  • Gluten: lees hier meer over glutenintolerantie en glutensensitiviteit
  • Zuivel: Dr. Wilson wijst in zijn boek over bijnieruitputting op het feit dat de helft van de bevolking lactose-intolerant is (het melksuiker dat zich bevindt in melkproducten). Ook Julia Anders vermeldt dat we met ouder worden steeds gevoeliger worden aan melkproducten. Melk is er namelijk voor zuigelingen en niet voor volwassenen.

Pas door deze groepen tijdelijk van het menu te schrappen, zal je fysiek een verschil ervaren qua energieniveau en andere lichamelijk ongemakken. Sommige mensen kunnen het na een tijdje terug met mate eten, anderen bijven er voor altijd overgevoelig op reageren.

voeding bij burn-out

Wat wél te eten bij burn-out?

  • Veel groenten in alle kleuren van de regenboog (bij voorkeur 500 gram per dag). Een tip om aan jouw groente-inname te komen is door het drinken van groentesappen en/of soepen.
  • Gezonde vetten, vooral voldoende omega-3-vetzuren
  • Groenten uit de zee: die bevatten veel jodium (wat mensen met bijnieruitputting vaak te kort hebben), eiwit en omega 3
  • Kwalitatief eiwit, in de vorm van biologische eieren, vlees, vis, peulen en linzen.

Bronnen

Bijnieruitputting, het stresssyndroom van de 21ste eeuw – Dr. J. Wilson

De darm denkt mee, Klaus-Dietrich Runow

Julia Anders, de mooie voedselmachine

Losse artikels en documentaires over de rol van voeding

Vond je deze adviezen waardvol?

Ontdek meer en kom naar onze taste & feel workshop “Eet Energie!” op 28 september:

eet energie

Wie is Elke?

Ik ben Elke Vermeire, oprichter van Elke Dag Energie en medebeheerder van de vzw Burn-Out Vlaanderen.

Ik ontwikkelde de EnergieKeuken. Een voedingsconcept dat is gebaseerd op voedingsadviezen voor meer energie en minder energielekken. Hoe ik er zelf tijdens mijn burn-out achterkwam welke rol voeding bij burn-out speelt, lees je in dit artikel. Ondertussen heb ik me nog verder bijgeschoold en heb ik nog zoveel meer antwoorden gevonden die het belang van gezonde voeding bij burn-out staven.

Comment Section

1 reactie op “Voeding bij burn-out: wat wel en niet te eten?


Door Filip De Keyser op 1 augustus 2017

Is jou voedingadvies ook van toepassing bij prikkelbaar darmen syndroom ( in combinatie met burn-out)? Hoe moet ik een fodmap-dieet dat plaatsen tov jouw voedingsadvies?

Plaats een reactie




background: rgba(255, 255, 255, 0.73);
Phoenix WebsitePhoenix Website