Gratis E-book: verdubbel jouw energie in 30 dagen
verdubbel jouw energieDownload nu

Gratis E-book: Verdubbel jouw Energie in 30 Dagen

Hoe je in 30 dagen tijd jouw energie verdubbelt door het veranderen van 1 simpele eetgewoonte.

Page content

article content

Waarom ik niets kan volhouden – over 10 keer beginnen en nooit afwerken

Volhouden staat niet met stip op één in mijn woordenboek. En ik krijg er werkelijk grijze haren van! In deze blog ventileer ik de gedachtespinsels van een niet-volhouder. Bloggen stond nochtans niet op de planning vandaag. Sinds ik mezelf een plan voorschotel, wil ik me daar zoveel mogelijk aan houden. En ook dat hou ik zelden vol, zo zie je maar… De rebel in mij veegt graag de regels aan haar laars. Vandaag wil ik in plaats van de was en de plas te doen, voor eens en voor altijd een antwoord op de volgende vraag: waarom hou ik in godsnaam niets vol?! Ik bedacht me hoe kwetsbaar dit is om te delen, maar tegelijk vermoed ik dat ik niet de enige ben met dit probleem. Dus als ik mezelf betrap op een vervelende eigenschap, is de beste manier het observeren en analyseren van dit gedrag. Al schrijvend. Dan heb jij er op z’n minst ook iets aan 😉 

De zelfobservatie van een niet-volhouder

snel succesOk, ik ben misschien een beetje hard voor mezelf want er zijn dingen die ik wel volhoud en daar ben ik dankbaar voor en trots op. Dus beste lezer, ik nodig je uit om als niet-volhouder niet enkel stil te staan bij alles wat je niet volhoudt, maar om eerst eens na te denken over alles wat je wél volhoudt…

In mijn geval is dit:

  • mijn relatie en mijn huwelijk met mijn man Sven, die al standhoudt sinds mijn 16de (best wel pittig voor een niet-volhouder)
  • mijn studies die ik met onderscheiding afrondde (eerst een bachelor en vervolgens een Master)
  • mijn bedrijf Elke Dag Energie (de recordhouder van al mijn jobs sinds ik ben afgestudeerd)
  • 80 à 90% van de tijd mijn gezonde levensstijl (al erger ik me tegelijk dood aan het feit dat het niet 100% is, welcome perfectionist…)
  • Elke avond de vaat doen en keuken opgeruimd achterlaten (wellicht de moeilijkste opdracht maar dit lukt me tegenwoordig voor zo’n 90% van de tijd)

Wat zijn de zaken in jouw leven die jij wel al goed volhoudt? Ze neerschrijven en er dankbaar om zijn kan je een supergoed gevoel opleveren!

De lijst van zaken die ik niet volhoud is net iets langer:

  • sporten, of het nu lopen is of krachttraining: eens ik iets heb opgebouwd geef ik er de brui aan
  • mediteren: ik sta dan gemiddeld een half uur vroeger op om voor de kinderen te zijn, maar dat opstaan is nooit een lang succes beschoren
  • vroeger opstaan: dit dus. Het probleem is eigenlijk niet dat ik niet vroeg kan opstaan, maar dat ik te laat ga slapen
  • vroeger gaan slapen: het ene geeft duidelijk het andere de hand. Mijn man is een nachtuil en uit sociale overweging ga ik dan ook meestal te laat slapen
  • bloggen: hoewel mijn zotte avontuur met Elke Dag Energie als een blog begon, is bloggen een echte randactiviteit geworden die ik soms eindeloos uitstel
  • online cursussen volgen: de lijst van online cursussen waar ik me ooit voor inschreef is bijna even groot als de stapel boeken waar ik in begon zonder uit te lezen
  • boeken lezen: zoals hierboven vermeld ben ik verslaafd aan boeken kopen, net iets minder verslaafd aan ze van naaldje tot draadje uitlezen
  • nieuwe projecten volledig afronden: het aantal begonnen projecten hangt als een donderwolk boven mijn hoofd en ondertussen word ik constant geplaagd door nieuwe ideeën nog voor al het vorige überhaupt is afgerond (aangename kennismaking met deze creatieve generalist!)
  • bestaande projecten volhouden: eens er dan een project volledig afgerond is, verlies ik zodanig snel mijn interesse dat het vaak al binnen de kortste keren “herzien” wordt. Niet zo interessant voor iemand die online business doet want ik wil mezelf eigenlijk altijd heruitvinden terwijl dat in theorie veel tijd (en geld!) kost…
  • plannen: ik heb me al honderd keer voorgenomen om mijn leven en werk beter te plannen en heb het ook al honderd keer opgegeven. In mijn nieuwste experiment ben ik met volle moed opnieuw begonnen dus daarover vertel ik later in de blog wat meer!
  • minstens 100 dagen glutenvrij, lactosevrij en suikervrij: al zo’n drie jaar streef ik ernaar om eens ononderbroken 100% volgens mijn eigen EnergieKeuken te leven en dat is verdomd moeilijk moet ik bekennen. Daarom mijn favoriete 80/20-regel (waarover ik eerder deze blog schreef) én het inzicht dat meer dan 3 jaar van zeer gezond eten best wel bij de categorie “volhouder” hoort 😉
  • meer spelen met mijn kinderen en niet meer roepen tegen mijn kinderen: ik zet de kinder-issues in deze categorie omdat ze steevast onder de goede voornemens worden gepropt om een betere moeder te worden. Een voornemen van elke moeder, me dunkt.
  • stoppen met social media: het aantal keren dat ik de social media apps van mijn smartphone heb gezwierd om mezelf af te helpen van mijn social media verslaving is intussen niet meer te tellen, maar écht volhouden is tot nu toe nog niet gelukt (een beetje lastig eigenlijk als online ondernemer…)

Heb jij al eens een lijstje gemaakt met alle zaken die je opgeeft? De confrontatie is meestal de beste manier om inzicht te krijgen in je eigen gedrag.

volhouden

Waarom is volhouden zo verdomd moeilijk?

Volgens mij heeft de niet-volhouder een aantal eigenschappen gemeen die ik hier graag even toelicht. Aan jou om voor jezelf in te vullen of dit klopt voor jou persoonlijk.

  1. Je bent een creatieve generalist met zodanig veel ideeën en gedachten in je hoofd, dat je eigenlijk al steeds aan het volgende project aan het denken bent terwijl je nog met het vorige bezig bent. De dingen gaan je heel snel vervelen en daarom is volhouden een ware opdracht. Ik schreef eerder al deze blog over de creatieve generalist.
  2. Je bent een perfectionist. De perfectionist in jou gaat enkel voor een resultaat dat uitmuntend is, niet voor minder. Van zodra je merkt dat je niet meer honderd procent de controle hebt over de uitkomst, is het verleidelijk om de handdoek in de ring te gooien. Je overtuigt jezelf ervan dat het niet goed genoeg is. Je kijkt ook op tegen de berg werk die je jezelf voorschotelt om dat perfecte resultaat te bereiken. Het eindresultaat lijkt daarom nooit binnen handbereik wat het beëindigen van projecten enorm in de weg zit.
  3. Je bent een (be)denker en geen doener. Soms verwijt je jezelf zaken waar je niet goed in bent, maar is het gewoon niet jouw talent.  Behoort afronden van zaken tot jouw talent of net niet? Sommige mensen zijn supergoed in het bedenken van ideeën, in het opzetten van strategieën. Andere mensen zijn dan weer sterk in het detailleren van projecten en komen helemaal tot hun recht als ze de boel mogen organiseren en afwerken. Welk type ben jij? Ik weet intussen dat ik gewoon niet het laatste type ben. Als ik bepaalde projecten echt helemaal van de grond wil krijgen, zal ik dus moeten leren uitbesteden of partnerships opzetten.
  4. Je raakt verwijderd van je buikgevoel door al het “geruis” rondom jou. Soms begin je aan dingen die niet helemaal bij je passen “omdat het rationeel zo hoort”. Wie veel tijd spendeert op social media raakt overweldigd door de input van buitenaf, en dat kan een vervreemdend effect hebben. Wanneer je niet in een flow geraakt en de dingen moeilijk kan afronden, ga dan ook altijd eens ten rade bij jezelf. Zijn er onderliggende blokkades? Misschien doe je gewoon te veel dingen die niet écht bij je passen? Misschien vergelijk je jou te vaak met anderen? Misschien volg je nog veel te vaak het (goedbedoelde) advies van anderen en negeer je jouw eigen innerlijke stem?
  5. Je bent ongeduldig en verwacht meteen resultaat. Zonder te veralgemenen stel ik vast dat dit een typerende eigenschap is van mijn eigen generatie (de generatie Y, ook wel de millennials genoemd). We worden ook wel de meest verwende generatie genoemd. Generatie Y heeft niet geleerd om geduldig te zijn. Ook alle daarop volgende generaties zullen op hun hoede moet zijn voor deze eigenschap want we leven in zo’n gematerialiseerde wereld waar alles wat we willen binnen handbereik is, dat we niet meer weten wat geduldig zijn is. Als het resultaat zich niet meteen aandient, dan geven we er de brui aan. Ik weet van mezelf dat ik heel ongeduldig ben. Deze zelfkennis helpt me om dankbaarder te zijn voor alles wat ik heb en niet steeds bezig te zijn met alles wat ik (nog) niet heb.
  6. Je hebt last van keuzestress en FOMO. Er is verdomd veel keuze in onze wereld. Als ik dit vertaal naar het niet afronden van bepaalde projecten, merk ik bij mezelf dat ik vaak vastloop omdat ik overweldigd raak door de vele opties en niet kan kiezen. Hoe wil ik als ondernemer mijn boodschap verspreiden? Iedereen schreeuwt naar je dat je moet aanwezig zijn op Facebook, Instagram, LinkedIn en als het nog even kan richt je best je eigen YouTube kanaal op alsook je eigen Podcast. Bij al die keuze krijg je al snel de angst om iets te missen, er niet bij te horen of gewoon te laat te zijn. Fear Of Missing Out (FOMO) is in dit voorbeeld zeker op zijn plaats. Hoewel ik dacht niet te lijden aan het FOMO-syndroom merk ik dat mijn projecten vaak niet afgerond raken omdat ik vastloop in de hoeveelheid aan keuzes en het niet durven kiezen omwille van het FOMO-syndroom.

volhouden

Hoe zou volhouden een pak gemakkelijker worden?

welke therapie heb ik nodig

Ik spreek hier niet omdat ik zelf het wandelende voorbeeld ben, maar vooral omdat het neerschrijven van bovenstaande antwoorden me heel veel inzichten geeft die ik op dit moment nodig heb. Ik raakte alweer eens verstikt in hetzelfde web, en dan moet ik even loskomen van het geheel en voelen waar het fout liep. Voor mezelf kan ik de conclusie trekken dat volhouden veel gemakkelijker zou zijn als ik:

  • meer zelfdiscipline kweek met betrekking tot het éérst afronden van lopende projecten alvorens als een ongeleid projectiel in te gaan op alle nieuwe ideeën in mijn hoofd. Ik kan de ideeën neerschrijven en mezelf beloven dat het er ooit van komt. Ooit maar niet nu. Dit vergt discipline omdat je dan vaak moet verder werken op een punt waar je al verveeld bent geraakt. Toch is discipline iets wat je kan kweken, het is als een spier. Ik schreef eerder deze blog over zelfdiscipline.
  • mijn perfectionismepatroon verder zou aanpakken. In dit kader organiseer ik binnenkort een online workshop gegeven door perfectionismecoach Anja Copejans. Deze workshop kan bijgewoond worden door de leden van mijn community 365 Dagen Energie. Ontdek hier hoe je voor nog geen 30 cent per dag lid wordt van de community en alle online workshops over gezondheid en persoonlijke groei kan bijwonen.
  • de zaken waar ik geen talent voor heb uitbesteed aan mensen die er veel beter in zijn en er wél energie van krijgen.
  • bewuster in het leven sta, dankbaarder ben voor mijn leven en minder bezig ben met de toekomst.
  • ten allen tijde dichtbij mezelf blijf, zodat ik kan intunen op mijn buikgevoel en mijn intuïtie honderd procent vertrouw (en volg) zodat ik mijn tijd niet meer spendeer aan zaken die eigenlijk niet bij me passen
  • terugkeer naar de essentie. Welke keuzes maak ik en waarom? Klopt alles wat ik op vandaag doe nog steeds bij wat ik in essentie wil doen? Durven elimineren van wat me niet langer dient is een volgende uitdaging.
  • minder tijd spenderen op social media, weg van scrollende tijdlijnen waarin ik meegezogen word in de gedachten van anderen die mijn eigen gedachten overstemmen.  Ik hoef niet altijd overal te zijn. Gewoon op de plekken waar ik als vanzelf graag ben, zoals op mijn blog. Moeiteloos dus.

Wat is jouw strategie om vol te houden?

Deel ze hieronder in de reacties met ons!

Comment Section

0 reacties op “Waarom ik niets kan volhouden – over 10 keer beginnen en nooit afwerken

Plaats een reactie




Phoenix WebsitePhoenix Website