Gratis E-book: verdubbel jouw energie in 30 dagen
verdubbel jouw energieDownload nu

Gratis E-book: Verdubbel jouw Energie in 30 Dagen

Hoe je in 30 dagen tijd jouw energie verdubbelt door het veranderen van 1 simpele eetgewoonte.

Page content

article content

Waarom calorieën tellen achterhaald is: dit zijn 6 redenen

Waarom calorieën tellen? Om af te vallen natuurlijk! Met dit idee ben ik opgegroeid. Ik heb mijn ganse jeugd niets anders gezien dan een moeder die alles wat ze in haar mond stak nauwkeurig moest afwegen, bijhouden en optellen. Zonder enig resultaat. Zelf vond ik het vreselijk om calorieën te tellen toen ik in een gekke bui ook eens op dieet ging. Ik hield het welgeteld 2 dagen vol. Vandaag weet ik gelukkig beter. Calorieën tellen werkt niet. Sterker nog: het is helemaal achterhaald. In deze blog vertel ik jou waarom je best zou stoppen met calorieën tellen als je écht wil afvallen en gezond wil worden.

Waarom calorieën tellen zo populair is?

De meeste diëten zijn gebaseerd op de calorische waarde van voeding. We hebben geleerd dat het eten van veel calorieën dik maakt. Overdrijven is nooit goed, maar dat een calorie zou bepalen in welke mate we bijkomen of afvallen is heel kort door de bocht. Toch zijn een aantal populaire diëten louter gebaseerd op calorie-inname. Denk maar aan het puntensysteem van de Weight Watchers. Het is een subliem idee omdat het zo transparant is, maar denk eens even kritisch na: je mag eten wat je wil zolang je maar de juiste punten noteert?! En wat met de voedingswaarde van wat je eet? Wellicht zijn dergelijke systemen zo populair omdat mensen geen afscheid moeten nemen van hun favoriete foute voeding. Dit maakt zo’n systemen heel toegankelijk en gemakkelijk. Dergelijke diëten zijn in een eerste fase vaak heel succesvol. Jammer genoeg houdt niemand dit vol op de lange termijn en blijkt uit onderzoek dat men nadien zelfs meer bijkomt dan men oorspronkelijk was afgevallen. Dus waarom calorieën tellen? Inderdaad: er is geen enkele reden om dit te doen!

waarom calorieën tellen

Waarom calorieën tellen achterhaald is?

Het type voedsel dat we eten is veel bepalender dan de calorische waarde. Zo reageert ons lichaam helemaal anders op suiker dan op vet. En nog anders op eiwitten dan op koolhydraten. Eigenlijk vertellen calorieën helemaal niet of wat je eet gezond is voor jou. Bovendien is het tellen van calorieën geen langetermijnvisie. Zie jij je werkelijk jouw ganse leven calorieën tellen? Tijdens een dieet kan je het even volhouden, omdat je gemotiveerd bent. Maar na enkele weken van uithongeren breek je. Want diep vanbinnen blijft het verlangen naar voedsel sluimeren. Waarom? Zolang je calorieën telt ben je niet bezig met het échte doel van eten: jouw lichaam voeden. We zijn niet gemaakt om te diëten.

6 redenen om te stoppen met calorieën tellen

1.We zijn vetverbranders

We zijn van nature gemaakt om vet te verbranden. Bij diëten die gebaseerd zijn op calorieën worden vetten over de ganse lijn gemeden. Ook de gezonde vetten die ons lichaam echt heel hard nodig heeft. Zonder vet is het onmogelijk om een volwaardig verzadigingsgevoel te ervaren. Dit is ook de reden dat je bij dergelijke diëten de hele dag honger lijdt. Wist je dat ik pas slank werd toen ik begon met het eten van gezonde vetten elke dag?

waarom calorieën tellen

2. Light maakt dik

Omdat vet “zogezegd” slecht is, wordt alles aangeboden in magere- of light-vorm. Want “mager” staat voor slank. Heb je ooit al de etiketten gelezen van light-producten? Het vet moet plaatsruimen voor suiker en koolhydraten. En daarover gaat mijn volgende reden!

3. Suikers (en koolhydraten) zijn de boosdoener

We worden écht dik van suiker en van het veelvuldig eten van koolhydraten bij elke maaltijd. Terwijl jouw lichaam smacht naar gezond vet, stop jij het vol met suikers. Suikers doen jouw bloedsuikerspiegel schommelen waardoor je de ganse dag door honger hebt en energiedips krijgt. Ze zorgen dus voor een heel kortstondig verzadigingsgevoel. En raar maar waar: suiker zorgt voor vetopslag. Niet vet! Bovendien is suiker erg verslavend waardoor je eigenlijk meer eet dan goed voor je is.

waarom calorieën tellen

4. Voed jezelf

Jouw lichaam vraag niet naar light-dranken en magere versies van alles en nog wat. Jouw lichaam vraagt naar volwaardig voedsel. Voeding boordevol vitaminen en mineralen. Jouw lichaam wil groenten en fruit. Het wil voldoende eiwit. En het wil gezond vet. Dan pas ben je aan het voeden.

5. Luister naar jouw lijf

We zijn allemaal vergeten hoe intelligent ons lichaam is. Wanneer je jezelf voedt met het juiste voedsel, hoef je helemaal niets te tellen. Jouw lichaam zal perfect aangeven wanneer het genoeg heeft. Wanneer je vanaf nu jouw maaltijden aanvult met voldoende eiwit en gezond vet zal je versteld staan hoeveel sneller je verzadigd bent. Je zal vanzelf minder grote porties eten.

waarom calorieën tellen

6. Drink water

We zijn massaal opgedroogd. We drinken te weinig water. In vele populaire diëten mag je onbeperkt light-frisdrank drinken “omdat het geen calorieën bevat”. Dit is de grootste onzin aller tijden! Light-dranken bevatten aspartaam, wat een chemische stof is en dus ons lichaam volledig in de war brengt. Jouw hersenen registreren zoet maar vervolgens komt er niets. Net dat zorgt dat jouw lichaam zal blijven vragen naar zoet. De meest eenvoudige tip is dus: drink gewoon water! Ons lichaam kan zich pas energiek voelen bij voldoende water. Geen enkele andere drank kan de eigenschap en functie van puur water vervangen. En realiseer jou dat je vaak gewoon dorst hebt, terwijl jij honger registreert. Jouw lichaam voelt namelijk niet het verschil tussen honger en dorst. Als je vaker water drinkt, zullen de hongersignalen als vanzelf verminderen.

Waarom calorieën tellen

Ontvang als eerste ons volgende artikel

Elke VermeireSchrijf je hier in en ontvang onze blogs en updates per mail.

Elke schrijft over de meest uiteenlopende energie-onderwerpen. In haar zoektocht naar “Elke Dag Energie” deelt ze haar inzichten, overwinningen, teleurstellingen en kritische blik met jou. Elke schrijft herkenbare verhalen die een mooie mix garanderen van eigen ervaringen en wetenschappelijk onderzoek. Ze is een echte boekenwurm en leest tal van boeiende literatuur om haar blogs mee te onderbouwen. De onderwerpen op haar blog gaan over gezonde levensstijl, mindset, stress, burn-out, carrière, persoonlijke groei en ontwikkeling. Met haar blogs bereikt ze maandelijks tussen de 10.000 en 20.000 bezoekers.

Het volgende artikel in je mailbox ontvangen? Klik hier!

 

 

Comment Section

0 reacties op “Waarom calorieën tellen achterhaald is: dit zijn 6 redenen

Plaats een reactie




Phoenix WebsitePhoenix Website