Gratis E-book: verdubbel jouw energie in 30 dagen
verdubbel jouw energieDownload nu

Gratis E-book: Verdubbel jouw Energie in 30 Dagen

Hoe je in 30 dagen tijd jouw energie verdubbelt door het veranderen van 1 simpele eetgewoonte.

Page content

article content

Waarom glutenvrij eten? – Glutenintolerant versus glutensensitief

Waarom glutenvrij eten? Deze vraag krijg ik geregeld. Want tegenwoordig is er steeds meer aandacht voor voedselallergenen en -intoleranties. Terecht of onterecht? In deze blog behandel ik waarom glutenvrij eten voor jou een wereld van verschil kan betekenen. Na het lezen van divers onderzoek en het schrappen van gluten uit het voedingspatroon van tientallen mensen die ik begeleid, kan ik niet anders dan de rol van gluten onder de aandacht brengen. Wil jij ook weten waarom glutenvrij eten tegenwoordig een hype is? Of ben je er net als ik van overtuigd dat het eerder een wake-up call is?

Wat zijn gluten?

Gluten zijn het kleverige eiwit dat je aantreft in granen. Het zorgt voor de rekbare eigenschap van deeg en is daarom heel populair in onze Westerse keuken. Zowat alle populaire etenswaren bevatten gluten. Dankzij de geweldige (elastische) eigenschappen voor culinaire toepassingen, is men in de loop van de tijd granen genetisch gaan manipuleren om de gluteninhoud ervan te verhogen. Wat betekent dat nu voor onze gezondheid?

Glutenvrij eten

Gevolgen van overmatige glutenconsumptie

Is het eten van volkorenbrood en pasta als basisvoeding nog wel gezond? Er bestaat baanbrekend wetenschappelijk onderzoek dat de vraag hierover niet langer in het midden laat: zijn de grote hoeveelheden ongezonde gluten mede verantwoordelijk voor de stijging van het aantal gevallen met onverklaarbare chronische ziektes, depressie, burn-out en voedselallergieën? Verschillende wetenschappers zijn het er over eens dat er een link is tussen bovengemelde aandoeningen en de consumptie van glutenrijk voedsel. Ons verteringssysteem is niet aangepast aan zo’n grote hoeveelheden gluten. We beschikken gewoon niet over de verteringsenzymen die nodig zijn om de lange eiwitketens in gluten af te breken. Het gevolg hiervan is dat er onverteerd gluten in de darm blijft zitten en dit zet een cascade van reacties in gang die tot allerlei klachten leiden (Stuart S.L., Gevaarlijke gluten, 2012).

Miljoenen mensen wereldwijd hebben jarenlang onverklaarbare gezondheidsproblemen en voelen zich na drie maanden met een glutenvrij dieet als herboren.

Glutenvrij eten

Glutenintolerant of glutensensitief?

Waarom glutenvrij eten als je niet glutenintolerant bent? En hoe weet je nu of je glutenintolerant bent? Steeds meer mensen geven aan dat ze zich gewoon beter voelen als ze glutenvrij eten. Dit brengt ons bij het verschil tussen glutenintolerant en glutensensitief.

Glutenintolerant

Glutenintolerantie, beter gekend als coeliakie, is een auto-immuunziekte waarbij het eten van gluten het dunnedarmslijmvlies beschadigt. Het gevolg is een slechte opname van voedingsstoffen, diarree, constipatie, groeiachterstand, vermoeidheid enz. De diagnose wordt gesteld via een bloedonderzoek maar kan enkel met zekerheid bevestigd worden door een dunnedarmbiopsie. De enige behandeling voor coeliakie is het volgen van een levenslang strikt glutenvrij dieet. Nog geen 5% van de bevolking heeft coeliakie.

Glutensensitief

Er was lange tijd een grijze zone omdat heel wat mensen zich duidelijk beter gingen voelen bij glutenvrij eten, en dat terwijl er nochtans geen sprake is van coeliakie. We spreken in dit geval over glutensensitiviteit. Het is een nieuwe erkende aandoening waarbij men overgevoelig is aan bepaalde componenten in tarwe of gluten. De aandoening komt meer voor bij vrouwen en bij jongvolwassenen. Het kan niet opgespoord worden via een bloedtest, wat het stellen van een diagnose bemoeilijkt.

Het vermoeden van glutensensitiviteit wordt bevestigd wanneer men klachtenvrij wordt bij het schrappen van gluten.

De symptomen zijn veelal buikpijn, opgezette buik, veranderd stoelgangspatroon met vooral diarree in combinatie met algemene klachten zoals ijlhoofdigheid, hoofdpijn, spierpijn, vermoeidheid, gewichtsverlies en bloedarmoede. Ook bepaalde vormen van autisme worden hiermee in verband gebracht. Ingeval van glutensensitiviteit is glutenvrij eten aanbevolen.

Waarom glutenvrij eten?

Ingeval van coeliakie spreekt het voor zich dat glutenvrij eten een must is. Zelfs de kleinste kruimel kan ernstige klachten veroorzaken. De groep “sensitieven” is aangewezen op zijn of haar intuïtie. Men is vaak de voeling met het eigen lichaam verloren waardoor men doof wordt voor de signalen. Wanneer je kampt met gevoelige darmen, een opgeblazen gevoel in de buik, constipatie, huiduitslag, aanhoudende vermoeidheid, migraine, pijnlijke spieren, … kan je overwegen om glutenvrij te eten. Na een aantal dagen zal je het verschil al voelen.

De deelnemers van mijn Suikervrij Energieprogramma zijn vaak verbaasd dat ze plots verlost zijn van hun darmklachten. In eerste instantie volgen ze namelijk het programma omdat het een suikervrije levensstijl nastreeft en omdat ze meer energie willen. Als kers op de taart zijn ze bevrijd van allerhande andere kwalen. Kwalen waar ze leerden mee leven, ondanks de vele ongemakken. Omdat zoveel mensen zich veel fitter voelen zonder gluten, worden ze automatisch geschrapt van mijn menu.

Glutenvrij eten

Los van de mogelijke kwalen biedt een glutenvrije levensstijl vooral een antwoord bij energietekort. In de pers spreekt men van een hype. Ik beschouw het eerder als een bewustwording waarbij een steeds groter wordende groep mensen kritisch wordt als het om de klassieke voedseldriehoek gaat. Daar waar granen volgens de klassieke dieetkunde de basis van een gezond voedingspatroon vormen, gaan steeds meer mensen zich hierbij vragen stellen. Omdat de kritische consument niet zomaar alles blindelings voor waarheid
neemt en terug naar zijn of haar natuur wil. We willen namelijk zélf voelen wat goed is voor ons. En we willen vooral zélf beslissen hoe we ons ideale voedingspatroon vormgeven.

Welke voeding bevat gluten?

Gluten komt voor in verschillende graansoorten. Deze graansoorten vormen vervolgens de basis van diverse bereidingen.

Graansoorten met gluten:

  • Tarwe
  • Rogge
  • Spelt
  • Kamut
  • Gerst
  • Bulgur
  • Couscous

Glutenvrij eten

Je treft het dus in grote hoeveelheden aan in brood en pasta, maar ook in sauzen, bier, gebak en koek, pizza, in sommige snoep en in bereide maaltijden.

Is haver glutenvrij?

Haver bevat van nature geen gluten. Toch is het niet aangewezen om het bij coeliakie en glutensensitiviteit te eten omdat het wordt verwerkt in dezelfde fabrieken als de glutenbevattende graansoorten. Door kruisbestuiving is het haver niet volledig vrij van gluten. Je kan in de biowinkel glutenvrije haver kopen.

Glutenvrij eten

Welke voeding bevat geen gluten?

Er blijft gelukkig nog voldoende gezond voedsel over dat glutenvrij is. Er zijn zelfs een heleboel glutenvrije graansoorten:

  • Maïs
  • Boekweit
  • Quinoa
  • Tapioca
  • Rijst

Vooral boekweit en quinoa zijn erg gezond en behoren tot de superfoods vanwege hun positieve eigenschappen.

glutenvrij eten

 

De Energiekeuken

Wanneer je beslist hebt om het glutenvrije dieet te volgen (omdat je intolerant bent of omdat je gewoon meer energie wil) zal je in eerste instantie heel wat dagelijkse gewoontes over boord moeten gooien. Geen broodmaaltijden meer in de ochtend en ’s middags, geen pasta als diner, geen ongezonde tussendoortjes meer, geen bewerkte sauzen, geen bier, enzovoort.

Ik heb goed nieuws! Er zijn tal van alternatieven die bijzonder lekker zijn en veel gezonder zijn. Je kan een brood bakken op basis van alternatieve graansoorten, crackers maken van noten en zaden en taart bakken van amandel- en/of kokosmeel. Je vervangt het ontbijt door glutenvrije alternatieven en maakt voor de lunch heerlijke maaltijdsoepen. Een voorsmaakje uit mijn boeken:

Glutenvrij eten   Glutenvrij eten   Glutenvrij eten

Meer inspiratie uit de EnergieKeuken met glutenvrije recepten?

 

Comment Section

3 reacties op “Waarom glutenvrij eten? – Glutenintolerant versus glutensensitief


Door van_damme_lieve@skynet.be op 11 januari 2018

Elke,
Coeliaki = glutenallergie.


Door Anoniem op 20 januari 2018

Lieve,
Het is geen allergie het is een intolerantie.
Niet hetzelfde namelijk


Door Katrien Evens op 15 juli 2018

Als je gluten in de voeding zou laten, eet je dan niet droger? Vermager je door de gluten weg te houden?

Plaats een reactie




Phoenix WebsitePhoenix Website