Gratis E-book: verdubbel jouw energie in 30 dagen
verdubbel jouw energieDownload nu

Gratis E-book: Verdubbel jouw Energie in 30 Dagen

Hoe je in 30 dagen tijd jouw energie verdubbelt door het veranderen van 1 simpele eetgewoonte.

Page content

article content

Wat is stress? Met 7 anti-stress tips!

Wat is stress? We gebruiken het begrip in alle contexten en vanwege de gejaagde aard van onze maatschappij is het alom tegenwoordig. Heb jij geregeld last van stress? Dan willen we jou graag vertellen wat dit concreet betekent voor jouw lichaam. En welke gevolgen heeft het? In deze blog gaat Hilde, experte in lichaamsgericht werk, dieper in op het begrip stress en geeft ze 7 tips om beter met stress om te gaan. 

 

Wat is stress?

We kunnen onderscheid maken tussen twee soorten stress. Gezonde stress en chronische stress.

Gezonde stress

Wat is stress in de eerste plaats? Onze natuur heeft het zo voorzien dat we stress ervaren. We spreken in dit geval over gezonde stress. Gezonde stress is noodzakelijk. Vroeger hadden mensen stress als ze achternagezeten werden door een beer of een leeuw.  De stress kwam vooral van buitenaf.  Van zodra het gevaar geweken was, was de stress voorbij en ging het leven en de dagdagelijkse bezigheden gewoon verder.

Zo’n stress is goed. Het is ons systeem dat in alarm gaat bij gevaar en dat ons zo beschermt om te zorgen voor onze overleving.  Het maakt dat we opzij springen als er een auto te snel komt aangereden of wanneer er iets anders gebeurt dat een gevaar betekent voor onszelf.

Hilde: “Zelf ben ik zo ooit over een 2 meter hoge omheining gesprongen toen ik ergens in de Franse Pyreneeën een troep (zo’n twintigtal) everzwijnen hoorde en zag aankomen stormen.  Toen ik nadien aan de andere kant van de omheining met kloppend hart de everzwijnen nakeek, was ik stomverbaasd over wat ik net had gepresteerd!  Ik zou het niet opnieuw kunnen doen.”

wat is stress

Chronische stress

Wat is stress nog? Tegenwoordig hebben we onbewust vaak te maken met chronische stress. Dit is het soort stress dat vandaag aan de oorzaak ligt van heel veel ziektes.  Het wordt in veel literatuur de ziekte van de 21ste eeuw genoemd.  Het komt niet van buitenaf maar van binnenuit.  Aan de oorzaak liggen vaak :

  • Irrationele gedachten (onderbewuste overtuigingen die je vandaag niet meer dienen).
  • Opgelopen trauma’s en/of te pijnlijke ervaringen die je naar je onderbewuste hebt verbannen.
  • Kleine of grote steeds weerkerende irritaties op je werk, naar je partner, naar je moeder of naar eender wie of wat.

Chronische stress moet af en toe onderbroken worden.  Met andere woorden: het moet stoppen wil je niet vroegtijdig aftakelen.

wat is stress

Wat doet stress met je lichaam?

Beide vormen van stress activeren het stress-respons center van je brein.  Dit is een verdedigingsmechanisme (een vecht-vlucht mechanisme) dat bij mensen en dieren optreedt als er accuut gevaar dreigt.  Het probleem bij chronische stress is echter dat je stress-respons constant geactiveerd blijft wat uiteraard niet de bedoeling is.  Je lichaam gaat namelijk bij gevaar of angst het stresshormoon cortisol produceren wat een aantal lichamelijke gevolgen heeft. En als de stress blijft, blijft ook de cortisol geproduceerd worden die zich bij overproductie uiteindelijk zal vastzetten in je hersenen.

Lichamelijke gevolgen van stress zijn onder andere:

  • Een snellere hartslag (gevaar), die als dat te lang duurt zorgt voor een hogere bloeddruk en verhoogde spierspanning (om te kunnen vluchten).
  • Vernauwde bloedvaten onder de huid om meer toevoer te hebben naar spieren en hersenen (om te kunnen vluchten en alert van geest te zijn).
  • Verminderde spijsvertering.
  • Vertraagde immuniteit, meer kans op ontstekingen.
  • Bijnieruitputting. Wanneer het lichaam chronisch stresshormoon moet produceren, raken de bijnieren uitgeput. Symptomen van bijnieruitputting zijn extreme vermoeidheid, vetopslag rond de taille, drang in zoet, drang in zout, weinig levenslust. De meeste mensen met burn-out lijden daarom aan bijnieruitputting.

Gevolgen van stress

Het continue geactiveerd zijn van je stress-respons center heeft dus een groot effect op de ontwikkeling van je brein en je lichaam.

Op het moment van gevaar heeft je lichaam alle energie nodig om zich te verdedigen of om te vluchten waardoor er een aantal andere functies worden uitgeschakeld.  Dit heeft onder andere een vertragende werking op je spijsvertering en je immuunsysteem als gevolg.  Als je dus je hele leven lang geïrriteerd blijft bij het gedrag van je moeder, kan je nagaan wat dat doet met je eigen systeem.

Chronische stress maakt na verloop van tijd je zenuwbanen kapot wat onder andere leidt tot (vroeg)dementie en alzheimer.

Hilde: “In onze maatschappij met een overdosis aan prikkels, druk en spanning staat bijna iedereen constant onder stress.  Deze opgejaagde staat is een tweede natuur geworden.  Veel mensen merken niet eens meer wanneer hun lichaam aangeeft dat het boordevol stresshormonen zit en rust wil.”

 

7 Tips om stress te beperken

Wat is stress voor jou? Probeer deze vraag heel persoonlijk in te vullen en ga vervolgens aan de slag met onze 7 tips om stress te beperken.

1. Ademhaling

Bewust ademhalen neemt spanning weg. Een paar keer diep in je buik gaan ademhalen,  waar je ook bent, is een van de beste minivakanties voor je lichaam.  Het haalt je uit je hoofd en het brengt je weer in het hier en nu.

2. Beweging

Ga regelmatig sporten en bewegen als ontspanning.  Door de lichamelijke inspanning  maakt je lichaam endorfines aan waardoor je je beter en meer ontspannen gaat voelen en waardoor je anders met stress zal omgaan.

3. Trancendente meditatie

Dagelijks Mediteren is als een TGV tot stilstand brengen (=de drukte in je hoofd op pauze zetten), uit de trein stappen, van het landschap genieten en kijken waar je bent.  Om dan helemaal opgefrist weer verder te reizen. Trancendente Meditatie heeft niet alleen invloed op je gezondheid, je welzijn, je zelfvertrouwen en je relaties, het beïnvloedt zelfs de ontwikkeling van je hersenen, ook bij volwassenen.

Download hier een onze pdf met verdieping in transcendente meditatie:

PDF Trancendente meditatie

wat is stress

4. Omgaan met pijn en verdriet

Trauma’s kan je helen door de interactie met je omgeving. Zo kan je je bewust worden van je trauma’s en pijnlijke ervaringen die je naar je onderbewuste hebt verbannen.  Want net zoals je anderen nodig had om je pijn te doen, heb je vandaag anderen (spiegels) nodig om je bewust te worden van wat er bij jezelf geheeld mag worden.  Als je bereid bent om vanuit openheid je pijn te ervaren NU, kan je hem integreren en helen.  Afhankelijk van hoe bewust je in het leven staat kan je dit alleen.  Alhoewel het altijd fijn is en vaak efficiënter om je te laten ondersteunen door de juiste persoon. Hoe je met pijn en verdriet kan omgaan, getuigde Martine in onze vorige blog.

5. Vraagstelling

Bewust contact maken met je prefrontale cortex (dat deel van je brein waar je bewust doelen stelt en keuzes maakt, je intellect, je ratio, je besluitvorming, je vrije wil, je probleemoplosser) door alles wat je zegt en denkt in vraag te stellen. Bij alles wat je denkt kan je je bijvoorbeeld de vraag stellen : Is dat zo?

Door inzicht te krijgen in de werking van je brein en de kracht van zelfcontrole, krijg je meer veerkracht.

6. De natuur in

Zoek de natuur op, zo kom je weer in contact met je eigen natuur. De natuur activeert ons voelen en brengt innerlijke rust. Het is de plek waar we vandaan komen en thuishoren.

wat is stress

7. Naar de stilte

Door op tijd en stond bewust te kiezen voor afzondering en stilte kom je dichter bij jezelf en kan je “ontprikkelen”.

 

Hulp bij ontstressen

wat is stressWie dag in dag uit gestresseerd leeft, heeft het moeilijk om tot stilstand te komen. Vaak is de hulp van een therapeut of coach die het lichaam begrijpt dan een welkome hulp.

Hilde: “In mijn praktijk is dit wat ik doe, jou in een staat brengen van totale rust en stilte, een para-sympatische, meditatieve toestand waar je stress-respons-systeem even helemaal uitgeschakeld wordt en je lichaam de tijd heeft voor zelfheling.”

“Wat is stress nu eigenlijk?”, is een vraag die Hilde Van Hove vaak te horen krijgt. Hilde doet lichaamsgericht werk in haar praktijk in Stekene. Ga naar haar website voor meer info.

 

 

Comment Section

1 reactie op “Wat is stress? Met 7 anti-stress tips!


Door Els Aerts Diatta op 26 augustus 2017

Hilde is een krak in haar vak!! ik kan haar echt ten volle vanuit eigen ervaring met stress aanraden!! absoluut TOP! En de omgeving brengt je ook naar rust en ontprikkeling! zo zalig!

Plaats een reactie




Phoenix WebsitePhoenix Website