Gratis E-book: verdubbel jouw energie in 30 dagen
verdubbel jouw energieDownload nu

Gratis E-book: Verdubbel jouw Energie in 30 Dagen

Hoe je in 30 dagen tijd jouw energie verdubbelt door het veranderen van 1 simpele eetgewoonte.

Page content

article content

Winterdip? Pas dit toe als je jou down voelt in de winter!

Heb jij last van een winterdip? Ik stel je deze vraag omdat je wellicht op deze blog terecht kwam omwille van vermoeidheid, uitputting of depressieve klachten. Er bestaat geen eenduidig antwoord op aanhoudende vermoeidheid, maar wat bij heel veel mensen speelt is dat ze zich vooral tijdens de winter depressief en down kunnen voelen. Tijdens de donkere wintermaanden is het niet ongewoon dat je energie laag is. Ik vertel je in deze blog wat je exact kan doen om hiermee om te gaan en jouw winterdip vaarwel te zeggen!

Waar komt een winterdip vandaan?

Het negeren van de natuur en ons lichaam

We zijn het verleerd om volgens de seizoenen te leven en net daarom vecht ons lichaam dubbel zo hard in de winter. Eigenlijk nodigt de natuur ons in de winter uit om het rustig aan te doen. Kijk maar naar een heleboel dieren die een winterslaap houden. De Chinese geneeskunde is volledig gericht op het interpreteren van de seizoenen. Zo staat volgens de oude Chinezen de winter voor totale rust. Dat is hoe de natuur het ons voordoet. Alles bevriest en alle leven stopt voor even. Het is de tijd om intern op te laden. Om naar binnen te keren.

Echter, wij mensen die een economie draaiende te houden hebben, weten allang niet meer hoe het is om de seizoenen te interpreteren. We gaan dus het ganse jaar op hetzelfde ritme door. Dat we ’s ochtends voor zonsopgang vertrekken en ’s avonds bij zonsondergang pas thuiskomen, daar stellen we ons geen vragen bij omdat onze Westerse cultuur nu eenmaal gericht is op presteren – los van de signalen van de natuur en ons eigen lichaam.

winterdip

Gebrek aan zonlicht

Daarbij komt het gebrek aan zonlicht. Het contact met de zon zorgt voor de opname van Vitamine D via de huid. Een tekort aan deze vitamine kan worden gelinkt met vermoeidheidsklachten en komt veel voor tijdens een winterdip. Maar omdat je in de winter (als je veel meer binnenshuis bent en je door de koude bedekt bent met kledij) amper rechtstreeks contact hebt met de zon, is de opname van vitamine D veel lager. De meeste mensen in België en Nederland hebben dus een Vitamine D-tekort.

Een ander en minder gekend effect van het gebrek aan zonlicht is dat het bij contact met het netvlies zorgt voor de aanmaak van belangrijke hormonen die in verband worden gebracht met een algemeen gevoel van geluk en welzijn. Bij een gebrek aan zonlicht wordt de natuurlijke aanmaak van de hormonen serotonine en melatonine gesaboteerd. Wie een tekort heeft aan deze hormonen, kan depressieve klachten ervaren.

winterdip

Hoe herken je een winterdip?

Er wordt vaak naar de winterdip verwezen als “de winterdepressie”. In tegenstelling tot een klassieke depressie, is de winterdepressie seizoensgebonden en wordt ze gerelateerd aan de afwezigheid van zonlicht. Toch zijn de klachten heel gelijklopend met een klassieke depressie.

winterdipSymptomen van de winterdip of winterdepressie zijn:

  • lusteloosheid
  • negatieve gedachten
  • depressieve gevoelens
  • vermoeidheid
  • concentratieproblemen
  • snel overprikkeld
  • weinig fysieke kracht
  • eenzaamheid
  • een kort lontje
  • jezelf diep ongelukkig voelen

Een winterdip, een depressie of een burn-out?

Als je de symptomen leest, merk je meteen dat er geen verschil is met een klassieke depressie. Daarom is het logisch dat je jou afvraagt of het een winterdip of een échte depressie is. Omdat tegenwoordig de diagnose burn-out steeds meer gesteld wordt, is ook hierbij een woordje uitleg nodig. Ik leg je kort het verschil tussen de drie begrippen uit:

  1. Bij een winterdip ervaar je depressieve gevoelens, al kunnen deze plots verdwijnen als het een zonnige dag is. Bij het aanbreken van de lente merk je meteen een opgelucht gevoel omdat de zwaarte van de winter van je schouders lijkt te vallen. Over het algemeen herkennen mensen met een winterdip dit gevoel meteen omdat ze hier elk jaar last van hebben.
  2. Bij een depressie is er geen invloed van het seizoen. Dat komt omdat de depressie niet ontstaan is als gevolg van te weinig zonlicht, maar andere emotionele of fysieke oorzaken heeft.
  3. Een burn-out heeft al helemaal niets te maken met een winterdip of een depressie. Een burn-out krijg je wanneer je gedurende lange tijd veel meer energie verbruikt hebt dan je “in voorraad” hebt. Een burn-out is dus geen ziekte maar een zuiver energie-probleem.

Jouw winterdip voorkomen of aanpakken

Allereerst hoeven we “de winterdip” niet per se af te schilderen als iets negatief. Het is namelijk iets geheel natuurlijk, waar vooral hooggevoelige mensen zwaar kunnen onder lijden. Als je weet dat de winter een moeilijke periode voor je is, kan je alvast volgende maatregelen treffen

Zorg voor extra vitamine D

Vitamine D is een in vet oplosbaar pro-hormoon (technisch gezien niet echt een vitamine maar een voorloper van een hormonen met weinig activiteit). Er vallen 2 soorten Vitamine D te onderscheiden: vitamine D2 (via plantaardige voeding) en vitamine D3 (via de zonlicht en via dierlijke voeding).

Eet voedingsmiddelen die rijk zijn aan Vitamine D

winterdip

Behalve vette vis zijn er weinig middelen die voldoende rijk zijn aan Vitamine D. De beperkte blootstelling aan de zon in onze contreien brengt de behoefte aan suppletie met zich mee. Zelfs mensen die een gezond voedingspatroon hanteren, hebben meestal nood aan een supplement met Vitamine D omdat het onvoldoende op natuurlijke wijze kan aangemaakt worden door het lichaam. Een goed voorbeeld hiervan is mijn eigen man, die als brandweerman altijd in uitstekende conditie is. Hij komt bijna dagelijks buiten (in winter én zomer) om aan sport te doen en eet heel gezond (waarbij minstens twee keer per week vette vis). In de winter tonen ook zijn bloedwaarden een gering tekort aan Vitamine D.

Neem (preventief) Vitamine D-supplementen

Vitamine D3 wordt onder invloed van zonlicht aangemaakt via de huid. Vooral in de winterperiode wordt het preventief aanbevolen. Bij kinderen tot de leeftijd van 6 jaar geldt het algemeen gezondheidsadvies om Vitamine D supplementair toe te dienen.

Naast je dagelijkse dosis zon, zorgt Vitamine D eveneens voor sterke botten en boost het jouw immuunsysteem. Zo zal je minder vatbaar zijn voor ziekte tijdens de wintermaanden.

Bij een winterdip is het vanzelfsprekend dat er een tekort aan Vitamine D heerst, maar wees je bij suppletie ook bewust dat je teveel vitamine D kan slikken. In tegenstelling tot vele andere vitaminen, breekt het lichaam een teveel van Vitamine D niet vanzelf af en kan het schadelijk worden als het zich ophoopt. Het is daarom belangrijk om je te houden aan de dosering die je arts je voorschrijft of aan de voorschriften op de verpakking. De meeste verpakkingen zijn gelukkig laag gedoseerd waardoor je geen gevaar loopt. Wie nood heeft aan hoge doseringen, dient geregeld het bloed te laten controleren zodat er geen vitamine D-vergiftiging kan opgelopen worden. Zo lang je 25 microgram per dag neemt (zoals in de klassieke verpakkingen), kom je lang niet aan de grenswaarde voor vergiftiging (deze is vastgesteld op 50 microgram per dag).

winterdip

Let op, er is veel verschil in kwaliteit van supplementen. Een ruim aanbod van het Vitamine D supplement voor volwassenen en kinderen, al dan niet in combinatie met andere vitamines en mineralen, vind je online bij Holland & Barret.

Algemene vermoeidheidsklachten kunnen in verband gebracht worden met een tekort aan meerdere vitaminen en mineralen. Lees in deze blog welke vitaminen en mineralen verantwoordelijk zijn voor energie.

Schakel een versnelling lager

Jouw winterdip hoef je niet af te doen als iets “vervelend” dat je probeert te negeren. Je kan er vooral naar leren luisteren! Doe het dus rustiger aan in de winter en luister naar je lichaam. Hoewel ons Westerse werkritme hierop niet is aangepast, kan je dit compenseren door op tijd naar bed te gaan en tijdens weekends of vakanties rust in te lassen.

winterdip

Ga naar buiten en bewéég

Ga elke dag een half uurtje wandelen (of als het even kan en je de conditie hebt zelfs hardlopen). Zo kan je een frisse neus halen en kom je in beweging. Door te sporten maak je het gelukshormoon endorfine aan, waardoor je jouw neerslachtige gevoel van gebrek aan licht alvast op die manier kan compenseren. Door in beweging te komen werk je tevens op je brein. Je verlegt de focus van piekeren naar actie nemen zodat je geest even de ruimte krijgt om gewoon “te zijn”.

Boek een trip naar de zon

Een winterdip kan eveneens een letterlijke uitnodiging zijn om betere en vooral zonnige oorden op te zoeken. Als je in de mogelijkheid bent, is het heel verfrissend om er even tussenuit te gaan, bij voorkeur naar een zonnige bestemming waar je wat extra natuurlijke Vitamine D kan opstrijken. Wanneer je niet in de mogelijkheid bent om te reizen, kan je ook lichttherapie volgen (zie volgende tip).

winterdip

Lichttherapie

winterdipOm de depressieve klachten met betrekking tot het hormonentekort van serotonine en melatonine op te vangen is lichttherapie een oplossing. Er bestaan heel veel oplossingen op de markt, gaande van lampen waar je kan gaan voor zitten tot brillen die lichttherapie combineren met meditatieve muziek. Het meest vooruitstrevende product dat momenteel op de markt is om van thuis uit lichttherapie te volgen, is de Psio-bril.

 

Kort samengevat:

 

Meer van ons lezen?

Elke VermeireElke Dag Energie schrijft artikels over gezondheid, bewustzijn, persoonlijke groei en spirituele ontwikkeling. We bespreken energie in al haar dimensies.

Wil je op de hoogte blijven van onze volgende artikelen? Schrijf je dan gratis in op onze nieuwsbrief en ontvang maximum 1 keer per maand een update van de nieuwste artikelen.

 

 

Comment Section

0 reacties op “Winterdip? Pas dit toe als je jou down voelt in de winter!

Plaats een reactie




Phoenix WebsitePhoenix Website